VFR-forum.se

För och av VFR-folk Sedan 2006
Aktuellt datum och tid: tis sep 17, 2019 00:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 30, 2009 00:08 
Offline
Hedersmedlem, Vila I Frid
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Inlägg: 77
Ort: tollarp
sorry ... va rätt förtvivlat förut ikväll men va nyss på gymmet och avreagerade mig på vikterna en sväng

jo jag ska nog ta den till verkstad och ha dom till att borra eller fräsa bort bultskallen så att man får ut insatsen iallafall sen kan man nog få ut den lilla bultstump som sitter kvar i insatsen på nått sätt

hoppas det blir bra med shell sae 7,5 olja
det sägs att hondas ss8 olja har den viskositeten

nån som har någon ide om det är rätt viskositet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 04, 2009 11:28 
Offline
Donator 2009
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Inlägg: 153
Ort: Sthlm
Vill bara tacka för den eminenta guiden som jag har nyttjat till helgen pga läckande packbox :?

Dock är den inte helt utskriftsvänlig och krävde en hel del klipp å klistra - skulle man inte kunna göra lite pdf:er av guiderna för enklare överföring till papperskopia?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 16, 2009 15:25 
Offline
Donator 2011
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Inlägg: 1567
Ort: Månstad
Tackar för guiden!!!!!

Bytte på Vtec:en för nån timme sen :)

Enl. honda här i stan så skulle det vara 5.44 dl till den så det var vad jag hällde i..

I övrigt gjorde jag enl din guide minus att ta bort kåpan :D

_________________
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: tis jul 12, 2011 13:02 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14404
Ort: Uppsala
Måste man byta dammskydden också, vid packboxbytet? Såg att du hade två Hondamärkta påsar vid deluppställnignen (bild 16).

Edit: Hur högt upp måste man hiva upp hojen för att kunna slajda ut gaffelbenen egentligen??

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Re:
InläggPostat: tis jul 12, 2011 14:56 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42
Inlägg: 3932
adrian_vg skrev:
Måste man byta dammskydden också, vid packboxbytet? Såg att du hade två Hondamärkta påsar vid deluppställnignen (bild 16).

Edit: Hur högt upp måste man hiva upp hojen för att kunna slajda ut gaffelbenen egentligen??

Det räcker om du ställer den på centralen och ser till att den inte tippar framåt..

_________________
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki SV 1000 -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Re:
InläggPostat: tis jul 12, 2011 15:27 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14404
Ort: Uppsala
blacken skrev:
Det räcker om du ställer den på centralen och ser till att den inte tippar framåt..


Räcker det alltså? Tyckte det såg ut som om man måste lyfta en hel del där framme för att övre delen av gaffelbenet ska kunna glida ur den nedre gaffelkronan.

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Re:
InläggPostat: tis jul 12, 2011 15:43 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Inlägg: 4425
Ort: Huddinge, Stockholm
adrian_vg skrev:
blacken skrev:
Det räcker om du ställer den på centralen och ser till att den inte tippar framåt..

Räcker det alltså? Tyckte det såg ut som om man måste lyfta en hel del där framme för att övre delen av gaffelbenet ska kunna glida ur den nedre gaffelkronan.

Ja det räcker för när hjulet och skärmen är borta har du rätt mycket plats. Men som Blacken säger måste du se till att den inte tippar framåt med hjälp av någon pall, klossar eller domkraft i framkant under motorn.
Personligen tycker att att en enkelt liten 2 tons garagedomkraft typ Rustas, Biltemas eller Julas billigaste duger bra. Köpte min på Rusta för 99:- (annons) och den duger även till att byta däck på bilen.

_________________
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Till Salu (tyvärr)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild
http://www.användkontanter.se (forumets algoritm klarar inte åäö i url:er)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Re:
InläggPostat: tis jul 12, 2011 16:15 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42
Inlägg: 3932
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
blacken skrev:
Det räcker om du ställer den på centralen och ser till att den inte tippar framåt..

Räcker det alltså? Tyckte det såg ut som om man måste lyfta en hel del där framme för att övre delen av gaffelbenet ska kunna glida ur den nedre gaffelkronan.

Ja det räcker för när hjulet och skärmen är borta har du rätt mycket plats. Men som Blacken säger måste du se till att den inte tippar framåt med hjälp av någon pall, klossar eller domkraft i framkant under motorn.
Personligen tycker att att en enkelt liten 2 tons garagedomkraft typ Rustas, Biltemas eller Julas billigaste duger bra. Köpte min på Rusta för 99:- (annons) och den duger även till att byta däck på bilen.


och om man fortfarande är osäker på att benen kan dratta bort, så EFTER att man har pallat knarren, muttra väck toppmuttrarna och plockar ur fjädrarna så kan man skjuta ihop benen vid demontering..:)

_________________
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki SV 1000 -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Re:
InläggPostat: tis jul 12, 2011 17:35 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14404
Ort: Uppsala
blacken skrev:
och om man fortfarande är osäker på att benen kan dratta bort, så EFTER att man har pallat knarren, muttra väck toppmuttrarna och plockar ur fjädrarna så kan man skjuta ihop benen vid demontering..:)


Aha! Dra ur fjädrarna *innan* man drar ur benen ur kronorna. Smart!

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif
InläggPostat: sön mar 18, 2012 18:37 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 26, 2011 19:47
Inlägg: 2
Tack för en mycket bra guide!

Har en VFR 800 VTEC -03 (2700 mil) och har precis bytt packboxar och dammtätningar i framgaffeln. Jag hade problem med att driva i den nya packboxen i sitt säte. Använde mig av en den gamla packboxen jag hade delat på mitten, som dorn (precis som det står i guiden) och knackade med en gummiklubba för att inte skada gaffelröret. Problemet var att den nya packboxen hoppade upp i ena eller andra sidan när jag knackade runt med packboxdornet. Jag kom på ett tips som jag gärna delar med mig av:

Tejpade först runt gaffelbenet med eltejp i området ovanför packboxen (för att skydda gaffelröret) och satte dit bägge halvorna av den gamla packboxen därefter tog jag en 46mm ringnyckel som dorn ovanpå. Med ett stadigt grepp i ringnyckeln bankade jag med gummiklubban på ringnyckeln nära ringen samtidigt som jag pressade ringnycklen så horisontellt som möjligt för att fördela ut kraften på hela ytan så mycket som möjligt. Efter att ha knackat ett par knack flyttade jag runt den ett halvvarv och fortsätter knacka ett par knack på det stället för att sedan flytta ytterligare ett halvvarv o.s.v. När packboxen kommit lite längre ner tog jag det gamla dammskyddet och satte som mellandistans mellan packboxhalvorna (dornen) och 46mm ringnyckeln. Jag kunde då driva ner packboxarna i sitt bottenläge med marginal utan att 46mm nyckeln kunde skada gaffelbenet. Anledningen till 46mm ringnyckel var att jag inte hade något passande rör. Det gick jättesmidigt när jag gjorde enligt ovanstående, packboxhalvorna (dornen) var sedan lätta att få loss då diametern är lite mindre efter som material försvunnit när man sågat de i två delar.

Om man har problem med otäta gaffeltätningar trots nya packboxar kan följande knep hjälpa: Plocka bort fjädern/fjädrarna i packboxen och kolla på fjädern efter delningen (kan vara svårt att se ibland). Fjädern är nämligen från början rak och är ihopsatt genom att ena änden på fjädern är gängad i den andra änden på fjädern (ena änden är konisk och den andra är rak). Gänga loss ihopsättningen och klipp av någon eller några millimeter i den änden på fjädern som inte är konisk, gänga därefter ihop fjädern igen. Nu kommer packboxen nypa hårdare om gaffelröret. Prova gärna först med att klippa i den gamla packboxens fjäder/fjädrar för att inte misslyckas med den nya packboxen. Är det stenskott på gaffelröret där packboxen ska täta kan det hjälpa att slipa lite försiktigt med en fin smärgelduk ihop med olja (så att eventuella grader och ojämnheter försvinner).

Nedanstående gäller för VFR 800 - VTEC årsmodell 2002 och eventuellt senare årsmodeller:
Oljemängden ska vara 544ml/gaffelben +,- 2ml, enligt servicemanualen för VFR 800 - VTEC 2002. Med enbart dämparcylindern monterad (ej fjäder och dylikt) ska oljenivån efter att luft pumpas ut vara 100mm från ytan på oljan till toppen av rörets gänga (alltså precis där gaffelbenet slutar). Det bör vara samma oljenivå i varje gaffelben för att få en väl fungerande dämpning.
När gaffelbenet/benen monteras ska det vara 41mm i avstånd mellan toppen på gaffelröret och toppen på styrkronan (stumpen av gaffelröret som sticker upp ovanför styrkronan där handtagen sitter monterade).

_________________
VFR 800 VTEC med ABS - 2003. Leo Vince Slip-on, K&N-filter, värmehandtag, pakethållare med toppbox, mörktonad ruta. Underbart V4-ljud :)
Peugeot Speedfight 100 - 98 (2-takt). Som att köra trimmad moppe lagligt :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif
InläggPostat: sön apr 08, 2012 16:55 
Offline
Donator 2018
Donator 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Inlägg: 1177
Ort: Eslöv
Bytte precis olja i mina dämpare (dock så följde jag Heinse-boken i stället).
Men det jag vill ha sagt är att detta skulle ingått vart 2 till vart 3 år på servicen.
Antagligen hade min för lite olja i dämparna, det såg inte mycket ut när jag hällde ut det men det hade fin färg.
Fy fanken vilken skillnad det blev efter bytet, hela hojen känns annorlunda.

_________________
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif
InläggPostat: mån apr 09, 2012 10:12 
Offline
Donator 2018
Donator 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Inlägg: 1177
Ort: Eslöv
Maciver skrev:
Bytte precis olja i mina dämpare (dock så följde jag Heinse-boken i stället).
Men det jag vill ha sagt är att detta skulle ingått vart 2 till vart 3 år på servicen.
Antagligen hade min för lite olja i dämparna, det såg inte mycket ut när jag hällde ut det men det hade fin färg.
Fy fanken vilken skillnad det blev efter bytet, hela hojen känns annorlunda.


Efter en natt i bingen och legat och funderat lite så tyckte jag nog att dämparna var för hårda vid provkörningen.
Gick ut och tog och skruvade av toppbultarna och ut med alla saker där i och mätte nivån, det var inte konstigt att jag tyckte den var hård. Hade 3 cm för mycket olja :shock: . Hur kunde det bli det??? :? :?:
Jag tömde benen på all olja, visserligen tog jag aldrig ut "innanmätet", men enl boken behöver man inte göra det när man ska byta olja.

:!: Så till er som ska göra "operationen", gå mer på oljenivån i benen (på en vtec -08, 10 cm från kanten på benet till oljenivån, ingen fjäder i och stång och ytterrör helt nere) än mängden olja. :!:

_________________
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif
InläggPostat: mån apr 09, 2012 14:49 
Offline
Donator 2017
Donator 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Inlägg: 3218
Ort: Landskrona
Ja dom hojar jag har bytt på där har jag gått på nivån efter att ha tryckt ihop och dragit isär benen ett antal gånger så man fått ut all luft.

_________________
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör Suzuki bobber för tillfället


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstif
InläggPostat: lör jun 29, 2013 12:35 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre maj 10, 2013 20:22
Inlägg: 224
Ort: Skåne/Hunneberga
Fundering.

Borde väl gå o byta enbart oljan genom att lossa skruven i botten och
Lossa stora "korken" där uppe. Låta rinna ur ner till och sen stänga o fylla på nytt ?

_________________
Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstift
InläggPostat: lör jun 29, 2013 16:54 
Offline
Administratör VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Inlägg: 4403
Ort: S-tälje
Blir svårt att pumpa ut luft och få rätt mängd olja när gaffeln inte är rak bara men rent teoretiskt så går det säkert. :)

_________________
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & (Yamaha TT350 *såld*)
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron

Vi kör med phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010