VFR800, RVF750 turbo mm
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
VFR800, RVF750 turbo mm
Hej är ny på forumen men har lite information som kanske någon kan ha glädje av.
Vet inte om jag får vara med här då jag bara använder RCmotorn(vfr800-05) som är monterad i min RC45 ram, hade en del bekymmer att få den genom besiktningen men efter besikting och provning i östersund hos SFRO: aluminium expert så gick den igenom bilprovningens nålsöga.
Åker just nu min projekt hoj och tunar in bränslemappen. Det är en RC45 ram med en VFR 800 vtec motor i. Laddas via en garret turbo från en nissan cashkaj( eller hur det nu stavas) 1,7 diesel !!! det roliga med den turbon är att den har ställbara gajder för att rikta avgas stålen mot turbinen och man slipper wastegate mm, den har vatten och olje kylning. avgasröret har jag byggt för att mata turbon som sitter högt upp under sadeln, sitter 4 stycken lambdasonder, tractioncontrol och abs. Öhlins gaffel och öhlins stöt bak. fulltankad 190 kg
Jag har en Megasquirt III som jag var med och hjälpt till att göra mjukvaran till för att få den att fungera med hondas lustiga kammhjul ALLA vfr800 har 180 graders vevaxel(RC45 har 360).
Med MSIII box och ny luftburk, nytt raceavgasrör så ligger motor hästarna runt 115, allt funkar med orginal så långt och vridmomentet ökar med över 30% i vissa områden.(kört dyno med alla konfigurationer så,,,)
vid ca 130 hästar kommer första problemet, kopplingen, använd VTEC fjädrar och plocka i en lamell och stålplatta till,(modeller utan vtec har en lamell extra men mjukare fjädrar)
vid 150 hästar bottnar insprutarn(orginal 255cc och 2,2? kg bränsletryck) och pumpen och bränsleregulatorn räcker inte till.
(här går även gränsen för traditionell trimning , kammar mm med hyfsad budget(50 000:-)
170-180 hästar dags för lågkompkolvar, ny bränslepump injectorer vevstakar mm nu börjar det bli dyrt.....
Körmässigt blir hojen underbar vid 150 hästar,
Bifogar en bild med MSIII insprutet och tryckröretfrån turbon...
och vad jag har läst på forumet så funderar många på förgasare på sina byggen och jag rekomenderar varmt insprut, motorn går så mycket bättre....hör gärna av er om ni vill ha hjälp med bränsle och tändmappar till MS boxarna
Vet inte om jag får vara med här då jag bara använder RCmotorn(vfr800-05) som är monterad i min RC45 ram, hade en del bekymmer att få den genom besiktningen men efter besikting och provning i östersund hos SFRO: aluminium expert så gick den igenom bilprovningens nålsöga.
Åker just nu min projekt hoj och tunar in bränslemappen. Det är en RC45 ram med en VFR 800 vtec motor i. Laddas via en garret turbo från en nissan cashkaj( eller hur det nu stavas) 1,7 diesel !!! det roliga med den turbon är att den har ställbara gajder för att rikta avgas stålen mot turbinen och man slipper wastegate mm, den har vatten och olje kylning. avgasröret har jag byggt för att mata turbon som sitter högt upp under sadeln, sitter 4 stycken lambdasonder, tractioncontrol och abs. Öhlins gaffel och öhlins stöt bak. fulltankad 190 kg
Jag har en Megasquirt III som jag var med och hjälpt till att göra mjukvaran till för att få den att fungera med hondas lustiga kammhjul ALLA vfr800 har 180 graders vevaxel(RC45 har 360).
Med MSIII box och ny luftburk, nytt raceavgasrör så ligger motor hästarna runt 115, allt funkar med orginal så långt och vridmomentet ökar med över 30% i vissa områden.(kört dyno med alla konfigurationer så,,,)
vid ca 130 hästar kommer första problemet, kopplingen, använd VTEC fjädrar och plocka i en lamell och stålplatta till,(modeller utan vtec har en lamell extra men mjukare fjädrar)
vid 150 hästar bottnar insprutarn(orginal 255cc och 2,2? kg bränsletryck) och pumpen och bränsleregulatorn räcker inte till.
(här går även gränsen för traditionell trimning , kammar mm med hyfsad budget(50 000:-)
170-180 hästar dags för lågkompkolvar, ny bränslepump injectorer vevstakar mm nu börjar det bli dyrt.....
Körmässigt blir hojen underbar vid 150 hästar,
Bifogar en bild med MSIII insprutet och tryckröretfrån turbon...
och vad jag har läst på forumet så funderar många på förgasare på sina byggen och jag rekomenderar varmt insprut, motorn går så mycket bättre....hör gärna av er om ni vill ha hjälp med bränsle och tändmappar till MS boxarna
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
fick inte med bilden men här är den
- Bilagor
-
- bild
- P1030063.jpg (153.17 KiB) Visad 21751 gånger
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Självklart får du vara med här, det är ju en VFR!
Lite fler bilder hade varit intressant!
Hur många hästar har du som mest på bakhjulet?
Lite fler bilder hade varit intressant!
Hur många hästar har du som mest på bakhjulet?
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Jösses där ligger några timmar bakom det bygget. Häftigt
Om du vill så gör gärna en tråd om hojen i ombyggnadsdelen på forumet.
Om du vill så gör gärna en tråd om hojen i ombyggnadsdelen på forumet.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Det där låter skoj... och den där bilden skapar onekligen ett visst sug efter mer info... mycket kabeldragning var det!
VFR750F -92, grön
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Bilder, kommer mer i kväll, men hästkrafter , har inte kört dyno med denna konfigen som är i nu men petar i 3:an så reser den duktigt, motsvarar min rejs hoj och den ligger på 160 motor hästar (dyno 143 bakhjulshästar) och då laddar jag 0.6 bar och spridarna skall klara 175 hästar teoretiskt om man räknar på det men dom går på 100 % duty time vid 9000 varv,,, återkommer med mera bilder
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Här kommer lite bilder från byggtiden,, turbomonteringen... mm många sensorer blir det,, abs och tractioncontroll ringen på framhjulet
- Bilagor
-
- P1020214.JPG (109.15 KiB) Visad 21715 gånger
-
- P1030068.JPG (203.97 KiB) Visad 21715 gånger
-
- P1030052.JPG (230.01 KiB) Visad 21715 gånger
- jenshenrik
- Medlem
- Inlägg: 345
- Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
- Ort: Odense, Danmark
- Kontakt:
Sv: VFR800, RVF750 turbo mm
Fantastisk projekt, men blir man ikke grillet, når turboen er placeret under sædet?
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Du är välkommen till forumet!wargen skrev:[...]hade en del bekymmer att få den genom besiktningen men efter besikting och provning i östersund hos SFRO: aluminium expert så gick den igenom bilprovningens nålsöga.
Kan du berätta mer om dina problem med SBP? Gillade de inte att du hade en turbo monterad?
Har haft ett öga på Toro kompressorkitet ett tag nu till min svartviffer. Vilket år som helst nu...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Det verkar som du är en sådan där som har bråttom överallt..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Nej, grillning av röven blir det inte, men första dyno run blev en chock då jag trodde allt tagit eld, all monterings olja på skruvar och skydsolja på turbon mm gick upp i rök, hjärtat i halsgropen,,, sen är turbon inklädd i värmesköldar i aluminium syns inte på bilden men jag skall lägga ut lite mera bilder i morgon på färdig hoj MVH
- jenshenrik
- Medlem
- Inlägg: 345
- Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
- Ort: Odense, Danmark
- Kontakt:
Sv: VFR800, RVF750 turbo mm
Kanske du kan komme til VFR Nordic Meet i Augusti.
Da kan vi "inspicere" hojen
Da kan vi "inspicere" hojen
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Hm har kollat lite på kompressorn, himla snyggt paket, men är lite fundersam på hur dom får 170 bakhjuls hästar med orginalspridarna? ca250 cc/min vid 3 bar blir ca 160 (motor)hästkrafter och laddar man ett kilo blir den teoretiska(en enkel tumregel) hästkrafts antalet 105*2=210 motorhästar. dom skriver att dom laddar 10psi ca 0,7 bar.(0.689474)
men bitarna verkar himla välgjorda och får man 160 hästar i motorn så kan jag garantera att du blir nöjd., lite orolig för tändningen, man bör reducera tändningen 1 grad för varje 2 psi man laddar(samma där tumregel, måste provas i bänk för att motorn inte skall spika) men jag har kört vfr motorn på 42 graders förtändning och 0,6 bar och jag märker inget men osvuret är bäst.
men bitarna verkar himla välgjorda och får man 160 hästar i motorn så kan jag garantera att du blir nöjd., lite orolig för tändningen, man bör reducera tändningen 1 grad för varje 2 psi man laddar(samma där tumregel, måste provas i bänk för att motorn inte skall spika) men jag har kört vfr motorn på 42 graders förtändning och 0,6 bar och jag märker inget men osvuret är bäst.
- Bilagor
-
- vfr800.jpg (13.98 KiB) Visad 21652 gånger
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Här är en bild med finkåporna och en bild med fulkåporna. Datorn har jag tejpat fast på tanken och sist när jag var vid macken så stog det en farbror och tittade på mig och undrade om jag hade facebook i datorn när jag kör nej nej sa jag till han och visade motor styrningen,
Har just bestält 600cc spridare och skall börja mappa in för etanol när dom kommer och i helgen skall jag börja bygga på den vattenkylda intercooler, målet med bygget är 200 bakhjulshästar, 200 kg,,,
Har just bestält 600cc spridare och skall börja mappa in för etanol när dom kommer och i helgen skall jag börja bygga på den vattenkylda intercooler, målet med bygget är 200 bakhjulshästar, 200 kg,,,
- Bilagor
-
- P1030091.JPG (95.23 KiB) Visad 21649 gånger
-
- rvf.jpg (64.4 KiB) Visad 21649 gånger
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Låter mycket intressant!!
Den vill vi se på VFR Nordic Meet i augusti!!
Den vill vi se på VFR Nordic Meet i augusti!!
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden