Sida 2 av 3
Re: Classic racing vfr750
Postat: fre dec 26, 2014 23:23
av adrian_vg
wargen skrev:Här är tips på lager hehe ringde till VFR killarna på Honda Japan och med hjälp av dom så har jag kommit fram till att det är samma lager på alla vfr från 86 till X-runner,,,, now we talking meka på
Du måste vara bra tjenis med Honda-snubbarna!
Re: Classic racing vfr750
Postat: lör dec 27, 2014 15:52
av Jimmy.S
Låter bra det att du är hyffsat hel i alla fall
Och kul att se lite byggbilder från hjärtat på hojen, dränk oss med bilder och info
Re: Classic racing vfr750
Postat: sön dec 28, 2014 19:10
av wargen
Här skall den balanserade veven i, i och med högre varv för mer effekt måste kolvar och stakar också vara lättare därmed ombalancerad vev den till höger ser ni är avslipad och den till vänster är original
och nästa bild är ramlager från en X-runner(vfr800 motor 2012 om jag inte minns fel på årsmodellerna) och man skymtar även titanvev från HRC i bakgrunden
- IMG_2777.JPG (92.66 KiB) Visad 15466 gånger
- IMG_2779.JPG (109.8 KiB) Visad 15466 gånger
Re: Classic racing vfr750
Postat: sön dec 28, 2014 19:13
av wargen
Här är motor i hop med växelförare. nästa bild är oljesumpen rengjord och monterad
- IMG_2781.JPG (155.64 KiB) Visad 15466 gånger
- IMG_2782.JPG (114.45 KiB) Visad 15466 gånger
Re: Classic racing vfr750
Postat: sön dec 28, 2014 19:17
av wargen
Tjoho motor ihop, fullpreppad motor vfr750 -86 nyrenoverad. Återstår synka kammarna blir nog nästa veckas projekt...
Vad som är gjort:
Lättat ombalancerad vev
Titan vevstakar
HRC högkompkolvar
Portad top
HRC kammaxlar
Någon sugen spekulant?
- IMG_2783.JPG (135.06 KiB) Visad 15467 gånger
Re: Classic racing vfr750
Postat: sön dec 28, 2014 19:41
av Jonher
Vackert!
Klart man blir sugen, men till och med jag inser mina begränsningar ibland
Hoppas den hamnar i något vi kan följa här på forumet.
Vad tror du den lämnar för effekt?
Re: Classic racing vfr750
Postat: sön dec 28, 2014 20:19
av wargen
Effekten teoretiskt borde hamna efter injustering av insprutningen,,,120-130 hk på bakhjulet, lite till om jag lägger tid på tändinställningnen,, men jag är nöjd med 120 friska...
Re: Classic racing vfr750
Postat: mån dec 29, 2014 06:23
av adrian_vg
Vad talar vi för priser? Är nyfiken.
Re: Classic racing vfr750
Postat: mån dec 29, 2014 09:09
av tersan
wargen skrev:Tjoho motor ihop, fullpreppad motor vfr750 -86 nyrenoverad. Återstår synka kammarna blir nog nästa veckas projekt...
Vad som är gjort:
Lättat ombalancerad vev
Titan vevstakar
HRC högkompkolvar
Portad top
HRC kammaxlar
Låter som en trevlig motor!
Re: Classic racing vfr750
Postat: mån dec 29, 2014 22:43
av wargen
adrian_vg skrev:Vad talar vi för priser? Är nyfiken.
... glömde att berätta att motorn är lättat från alla extra drev på kamdrivning koppling osv...snurrar mycket lättare
priset=bud.......tråkigt eller hur
Classic racing vfr750
Postat: tis dec 30, 2014 00:06
av Mister
wargen skrev:
... glömde att berätta att motorn är lättat från alla extra drev på kamdrivning koppling osv...snurrar mycket lättare
Intressant som fanken, när man lättar en motor för racing. Det är visst en del som belastar
Coolt!
Re: Classic racing vfr750
Postat: tis dec 30, 2014 06:20
av adrian_vg
wargen skrev:adrian_vg skrev:Vad talar vi för priser? Är nyfiken.
... glömde att berätta att motorn är lättat från alla extra drev på kamdrivning koppling osv...snurrar mycket lättare
priset=bud.......tråkigt eller hur
Lite grann.
Re: Classic racing vfr750
Postat: tor jan 01, 2015 19:29
av wargen
Oljepumpen på plats
- IMG_2791.JPG (125.2 KiB) Visad 15415 gånger
Koppling med tändpulsgivare och startmotor frikoppling
Bestämt mig för att ha kvar startmotorn tills vidare.. man är lite bekväm oxå
- IMG_2793.JPG (127 KiB) Visad 15415 gånger
Kopplingen nya hårda fjädrar,,,
- IMG_2794.JPG (122.59 KiB) Visad 15415 gånger
Re: Classic racing vfr750
Postat: tor jan 01, 2015 19:32
av wargen
Kamlägenena justerade gånger 4st
- IMG_2795.JPG (122.3 KiB) Visad 15415 gånger
Re: Classic racing vfr750
Postat: tor jan 01, 2015 19:36
av wargen
Nu så är det dags för nästa fas, motorn är ihop och det som skall ihop är insprutningen, börjar med en insprutningsbrygga till en vfr 800 -03 plockar i sär den och den är fel vinkel och insugen per topp är ca 50 mm för långt ihop och ca 1,5 mm i godset för tjocka, så lite svarv svets och ny delar får det bli i morgorn