Fighterbygge

Bygger du om din hoj utöver det normala mekandet kan du dela med dig här.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Fighterbygge

#166 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Känns som om gaffeln trycks ihop för mycket så det får kanske bli andra fjädrar fram + byta olja och kolla inställningen på dämpningen så den är rätt. Samt att det är rätt mängd olja.
Sen bak slår den igenom känns det som, antingen dämparen som är slut eller fel inställd, får kollas upp.
Öhlins har hårdare fjädrar fram för VFR.

Bakdämpare är en annan historia dock, speciellt om man vill ha en sort med fjärrinstallning för förspänningen och returen (eller om det är kompressionen).
Ja fast Öhlins låter inte gratis direkt hehe, får se vad jag hitta på, man kan ju passa på att lära sig lite mer om dämparjustering samtidigt.
Bak så tänkte jag (om den jag har är slut) försöka hitta nåt som passar, kanske från ett annat märke som är mer justerbart.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fighterbygge

#167 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Ja fast Öhlins låter inte gratis direkt hehe, får se vad jag hitta på, man kan ju passa på att lära sig lite mer om dämparjustering samtidigt.
Bak så tänkte jag (om den jag har är slut) försöka hitta nåt som passar, kanske från ett annat märke som är mer justerbart.
Framfjädrarna är klart överkomliga faktiskt, tro't eller ej.

Intressant med bakdämparen. Vet du på rak arm vilka andra modellers/märkens dämpare som passar på VFR?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Fighterbygge

#168 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Ja fast Öhlins låter inte gratis direkt hehe, får se vad jag hitta på, man kan ju passa på att lära sig lite mer om dämparjustering samtidigt.
Bak så tänkte jag (om den jag har är slut) försöka hitta nåt som passar, kanske från ett annat märke som är mer justerbart.
Framfjädrarna är klart överkomliga faktiskt, tro't eller ej.

Intressant med bakdämparen. Vet du på rak arm vilka andra modellers/märkens dämpare som passar på VFR?
Ja på eBay e det nog inte så fruktansvärt dyrt, får kolla det.

Nej inte så på rak arm men är bara längden rätt så kan man nog mecka till det så det funkar.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Fighterbygge

#169 Inlägg av Donner »

En annorlunda VFR Fighter
Bilagor
36.jpg
36.jpg (111.12 KiB) Visad 13163 gånger
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Fighterbygge

#170 Inlägg av Conseal »

Riktigt snyggt tycker jag ...
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Griffon
Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: ons dec 28, 2011 23:52

Re: Fighterbygge

#171 Inlägg av Griffon »

Tror nog inte du behöver oroa dig om ramen , min kompis Danne passerade mig på utsidan sommaren -88, på Skålhamravägen, å jag hann bara tänka "såg han inte Audin som försvann i sänkan framför oss?!?!?" när han träffade den i lyset framför föraren å tog med sig hela den sidans framvagn ut ur bilen ...Gaffeln var av på 7, SJU!! ställen , kronor , underben , å gaffelkronor å resterna av framhjulet hölls kvar av ISR bromsslangarna , rester av fälgen fick vi plocka ut ur ventilkåpan....Ramen var helrak , gaffeln hade tydligen funkat som brottsanvisning!
Cykeln fick då en GSX-R1100 gaffel precis som den cykel jag själv då tävlade med , men vilken då i RC-30:ins närvaro kändes lite ålderdomlig.... men gaffeln å bromsarna gjorde dock underverk med hojjen!! Honda hade snålat liiiite , kanske , på näsan på VFR:en :shock:

P.S. Danne bröt ett nyckelben å hade typ 110 blåmärken å tackade gud för sin nyinköpta vattensäng....nu håller han på med helikopterskidåkning å skooter i Kittelfjäll... :D

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Fighterbygge

#172 Inlägg av Donner »

Hehe låter bra, hojen har funkat bra nu i två år och går som den skall på vägen. När man provocerar den så vill den slingra sig lite med bakändan samt att fjädringen är aningen knasigt inställd. Att den slingrar sig är ganska häftigt faktiskt om man är beredd på det 8)

Kanske blir en ny ägare snart på den hojen, har fått ett bud och troligtvis tar jag det 8)
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fighterbygge

#173 Inlägg av adrian_vg »

Måste man regbesikta om man bygger om hojen till en fajter?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Fighterbygge

#174 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Måste man regbesikta om man bygger om hojen till en fajter?
Det beror på hur mycket man bygger om. Plockar man av/på en kåpa, byter lyse, så nej.
Byter man ram så kanske ja, men tar man med sitt gamla ramnummer och har kvar samma hojtyp så kan man klara sig. På nyare hojar kollar dom ju även motornummer så jag vet inte vad som gäller för motorbyte.

Börjar man däremot ändra styrgeometrier och mer avancerade ombyggnader, stelben, långgaffel d.v.s. att hojen drastiskt ändrar karaktär, även om det är motormässigt så åker man nog på en reggning.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fighterbygge

#175 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Måste man regbesikta om man bygger om hojen till en fajter?
Det beror på hur mycket man bygger om. Plockar man av/på en kåpa, byter lyse, så nej.
Byter man ram så kanske ja, men tar man med sitt gamla ramnummer och har kvar samma hojtyp så kan man klara sig. På nyare hojar kollar dom ju även motornummer så jag vet inte vad som gäller för motorbyte.

Börjar man däremot ändra styrgeometrier och mer avancerade ombyggnader, stelben, långgaffel d.v.s. att hojen drastiskt ändrar karaktär, även om det är motormässigt så åker man nog på en reggning.
Tack. Grunnar på att montera av kåpa bara, byta ljus och möjligen instrumentpanel. Ingen regbesikt alltså.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Fighterbygge

#176 Inlägg av Donner »

Dom har aldrig sagt nåt om min gamla fighter. Jag övningskör med nya ägaren så den står kvar i mitt garage :D

Jag har bytt färg på min Movistar men står fortfarande röd i papperna, inte ett ljud om det heller.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Skriv svar