Lite sportigare

Bygger du om din hoj utöver det normala mekandet kan du dela med dig här.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#31 Inlägg av Tomas »

skyfly skrev:
Tomas skrev:Kul att se någon som bygger om sin VFR! Jag tror det kommer bli snyggt!
Hoppas på det. Mycket ideer som skall överföras från huvudet till verkligheten. :D
Hehe, kan tänka mig det! Ibland blir det så, man tänker ihjäl sig först och provar sen för att upptäcka att det inte funkade. Då hade man sparat en hel del tid på att inte tänka ihjäl sig in the first place och istället prova! Du förstår kanske vad jag menar även fast det lät lite flummigt :)

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#32 Inlägg av skyfly »

Tomas skrev:
skyfly skrev:
Tomas skrev:Kul att se någon som bygger om sin VFR! Jag tror det kommer bli snyggt!
Hoppas på det. Mycket ideer som skall överföras från huvudet till verkligheten. :D
Hehe, kan tänka mig det! Ibland blir det så, man tänker ihjäl sig först och provar sen för att upptäcka att det inte funkade. Då hade man sparat en hel del tid på att inte tänka ihjäl sig in the first place och istället prova! Du förstår kanske vad jag menar även fast det lät lite flummigt :)
Förstår precis vad du menar. :D
Tänk vad bra det hade varit om man fick allt lika snyggt som i tanken
och helst lika lätt oxå :wink:

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#33 Inlägg av Tomas »

skyfly skrev: Förstår precis vad du menar. :D
Tänk vad bra det hade varit om man fick allt lika snyggt som i tanken
och helst lika lätt oxå :wink:
Hehe, precis. Allt tar alltid längre tid än man tror när det gäller mek är min erfarenhet!

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#34 Inlägg av skyfly »

Har varit ett tag sedan senaste uppdateringen.
Inte för att jag inte meckat utan för att det nästan bara varit slip och spackling.
Inte så kul att se direkt. :)
Men nu har det hänt lite roliga saker igen.
Har byggt en ny batteribox då den gamla hängde fast i underskärmen.
Byggt den i aluplåt efter måtten på den gamla så att det gamla "locket" kunnat nyttjas.
Praktiskt eftersom där sitter en del hållare till säkringar och dyl.
Bilagor
Batteriboxny.JPG
Batteriboxny.JPG (29.69 KiB) Visad 11099 gånger

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#35 Inlägg av skyfly »

Har även ändrat en del i planerna ang bakljuse.
Hade först tänkt sätta dit ljuse och blinkers som jag köpt på biltema
men efter lite synpunkter och diskusioner med en kompis beslutade jag att bygga ett eget av de slaktade biltema delarna.
Har här demonterat och limmat ihopa bakljuset och blinkers.
Bilagor
Bakljusevitt.JPG
Bakljusevitt.JPG (25.43 KiB) Visad 11094 gånger

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#36 Inlägg av skyfly »

Här är det monterat i en box av polerad rostfriplåt.
Tyckte inte det var snyggt med allt det vita så jag sprejade ljuset med kromfärg.
Inte alls kul att maskera alla dioderna :(
Bilagor
Bakljusekrom.JPG
Bakljusekrom.JPG (35.57 KiB) Visad 11090 gånger

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#37 Inlägg av skyfly »

Boxen skall sedan monteras bakom "klacken" i undertailen.
Lite lurigt att spänna upp den under fräsningen.
Bilagor
Bakdelfräsning.JPG
Bakdelfräsning.JPG (30.63 KiB) Visad 11089 gånger

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#38 Inlägg av skyfly »

Bakdelen med urfräsning och infällt plexiglas.
Bilagor
Undertail2.JPG
Undertail2.JPG (20.98 KiB) Visad 11085 gånger

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#39 Inlägg av skyfly »

Nästa helg skall det förhoppningsvis vara dax för lackering.
Har inte lackat så mycket innan så är tacksam för alla tips för ett bra resultat.
Kommer nog att köpa lack och plastprimer på en lackfirma.
Hittat en som säljer lösningsbaserad lack. Skall enligt vad jag läst vara lättare att lacka med än vattenbaserad.
Skall dessutom inte kräva klarlack, som jag av erfarenhet vet är lurig att få bra.
Har fått ett pris på 800:- litern ,bra pris eller??

Kom med synpunkter och tips.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#40 Inlägg av Conseal »

KOlla bara så att plasten inte reagerar på den lösningsbaserade .. vore tråkigt om plasten krullar sig ... vattenbaserat går bra det svåra är att lägga rätt mängd färg inte för lite och inte för mycket. Och inga start och stopp direkt mot underlaget.

Vad gäller priset så fick jag min senaste färg gratis så jag har ingen referens där ...
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#41 Inlägg av skyfly »

Conseal skrev:KOlla bara så att plasten inte reagerar på den lösningsbaserade .. vore tråkigt om plasten krullar sig ... vattenbaserat går bra det svåra är att lägga rätt mängd färg inte för lite och inte för mycket. Och inga start och stopp direkt mot underlaget.

Vad gäller priset så fick jag min senaste färg gratis så jag har ingen referens där ...
Tackar för tipset. Skall provmåla en avkapad kåpbit först känns det som.
Trisst om den ser ut som en passionsfrukt :D

Användarvisningsbild
Badget
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: tor apr 26, 2007 23:55
Ort: Umeå

#42 Inlägg av Badget »

Du gör precis det jag skulle vilja göra med baken på VFR:en. En högre och smidigare häck :D
Är säker på att det kommer bli riktigt bra i slutändan.

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#43 Inlägg av skyfly »

Badget skrev:Du gör precis det jag skulle vilja göra med baken på VFR:en. En högre och smidigare häck :D
Är säker på att det kommer bli riktigt bra i slutändan.
Tack jag hoppas det blir bra till sist. :D

Statusen just nu är att jag slipat den sista finslipningen idag innan den röda lackan skall på imorgon.
Har innan lagt på plastprimer och grundfärg. Slipade nu sista gången med 600 papper.
Det som tagit tid är att jag upptäckte efter grundfärgen hade torkat att den inte täckte lika mycket sliprepor som jag trott. :cry:
Detta resulterade i att det var på med mera spackel och därefter slipning, primer och grund igen. Dvs en extra veckas jobb.

Men imorgon skall den röda på. Skall bli spännande att se om det blir som jag tänkt eller inte. Bara att hoppas på det bästa. :D

Invalido

#44 Inlägg av Invalido »

skyfly skrev:
Badget skrev:Du gör precis det jag skulle vilja göra med baken på VFR:en. En högre och smidigare häck :D
Är säker på att det kommer bli riktigt bra i slutändan.
Tack jag hoppas det blir bra till sist. :D

Statusen just nu är att jag slipat den sista finslipningen idag innan den röda lackan skall på imorgon.
Har innan lagt på plastprimer och grundfärg. Slipade nu sista gången med 600 papper.
Det som tagit tid är att jag upptäckte efter grundfärgen hade torkat att den inte täckte lika mycket sliprepor som jag trott. :cry:
Detta resulterade i att det var på med mera spackel och därefter slipning, primer och grund igen. Dvs en extra veckas jobb.

Men imorgon skall den röda på. Skall bli spännande att se om det blir som jag tänkt eller inte. Bara att hoppas på det bästa. :D
hur många cm e det mellan v och h blinkers bak? menar så att du slipper bygga om den när den ska in o bes

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#45 Inlägg av skyfly »

Invalido skrev:
skyfly skrev:
Badget skrev:Du gör precis det jag skulle vilja göra med baken på VFR:en. En högre och smidigare häck :D
Är säker på att det kommer bli riktigt bra i slutändan.
Tack jag hoppas det blir bra till sist. :D

Statusen just nu är att jag slipat den sista finslipningen idag innan den röda lackan skall på imorgon.
Har innan lagt på plastprimer och grundfärg. Slipade nu sista gången med 600 papper.
Det som tagit tid är att jag upptäckte efter grundfärgen hade torkat att den inte täckte lika mycket sliprepor som jag trott. :cry:
Detta resulterade i att det var på med mera spackel och därefter slipning, primer och grund igen. Dvs en extra veckas jobb.

Men imorgon skall den röda på. Skall bli spännande att se om det blir som jag tänkt eller inte. Bara att hoppas på det bästa. :D
hur många cm e det mellan v och h blinkers bak? menar så att du slipper bygga om den när den ska in o bes
Skall kolla avståndet men tror att det blir till att bygga om vid besiktning :wink:

Skriv svar