Nya blinkers

Bygger du om din hoj utöver det normala mekandet kan du dela med dig här.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

Nya blinkers

#1 Inlägg av Tomas »

Då originalblinkers är brutalt fula på gen 98-01 tänkte jag kanske bygga om dom. Jag skaffade sidoblinkers från en Saab 900 på skroten för 30 spänn.

Det kanske kan funka, frågan är om det bli lagligt? Tanken är att fästplattan ska klippas ut i plast och sedan målas antingen blå eller svart.

När jag kopplade in dom blinkade det dubbelt så fort, formodligen något enkelt fixat men varför blir det så? Originallampan är på 21/5 W och den nya är på 5 W.

Mvh Tomas
Bilagor
CIMG0268.JPG
CIMG0268.JPG (37.34 KiB) Visad 9488 gånger
CIMG0272.JPG
CIMG0272.JPG (46.23 KiB) Visad 9488 gånger

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Nya blinkers

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tomas skrev:Då originalblinkers är brutalt fula på gen 98-01 tänkte jag kanske bygga om dom. Jag skaffade sidoblinkers från en Saab 900 på skroten för 30 spänn.

Det kanske kan funka, frågan är om det bli lagligt? Tanken är att fästplattan ska klippas ut i plast och sedan målas antingen blå eller svart.

När jag kopplade in dom blinkade det dubbelt så fort, formodligen något enkelt fixat men varför blir det så? Originallampan är på 21/5 W och den nya är på 5 W.
Just därför, det blir inte rätt motstånd i reläet med klenare lampor. Det är samma sak när man monterar diodlampor, det behövs ett motstånd.

En tanke bara på tal om laglighet... Blinkersens storlek skiter dom oftast i, men den ska synas och det är tveksamt om en 5W blinkers syns i dagsljus, så även besiktningen kan bli lite tveksam. Då tycker iaf jag att det är bättre med diodlampor.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

Re: Nya blinkers

#3 Inlägg av Tomas »

Tyrannosaurus skrev: Just därför, det blir inte rätt motstånd i reläet med klenare lampor. Det är samma sak när man monterar diodlampor, det behövs ett motstånd.

En tanke bara på tal om laglighet... Blinkersens storlek skiter dom oftast i, men den ska synas och det är tveksamt om en 5W blinkers syns i dagsljus, så även besiktningen kan bli lite tveksam. Då tycker iaf jag att det är bättre med diodlampor.
Jepp, gissade på det men förstår inte vad som menas med 21/5 W, det är ju inte olika effekt på olika blink (som hel/halvljus). Därför tänkte jag att det kanske var 5 W. Ett altenativ är att isåfall att sätta den gamla lampan i det nya glaset, krävs lite mod såklart men inget omöjligt.

Jo, dioder är ju fräscht men nya diodblinkers går på från 200 ->. Dessutom ville jag helst ha något som liknar original mer än vad de flesta miniblinkers gör.

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012
Inlägg: 127
Blev medlem: tis dec 26, 2006 12:36
Ort: Bohus

Re: Nya blinkers

#4 Inlägg av H2SO4 »

Tomas skrev:
Tyrannosaurus skrev: Just därför, det blir inte rätt motstånd i reläet med klenare lampor. Det är samma sak när man monterar diodlampor, det behövs ett motstånd.

En tanke bara på tal om laglighet... Blinkersens storlek skiter dom oftast i, men den ska synas och det är tveksamt om en 5W blinkers syns i dagsljus, så även besiktningen kan bli lite tveksam. Då tycker iaf jag att det är bättre med diodlampor.
Jepp, gissade på det men förstår inte vad som menas med 21/5 W, det är ju inte olika effekt på olika blink (som hel/halvljus). Därför tänkte jag att det kanske var 5 W. Ett altenativ är att isåfall att sätta den gamla lampan i det nya glaset, krävs lite mod såklart men inget omöjligt.

Jo, dioder är ju fräscht men nya diodblinkers går på från 200 ->. Dessutom ville jag helst ha något som liknar original mer än vad de flesta miniblinkers gör.
Ett enkelt sätt att komma förbi det är att du helt enkelt löder fast ett 50ohms motstånd parallellt med blinkerslampan. Det har jag gjort på min gammelninja som har diodblinkers numera.
******************************
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

Re: Nya blinkers

#5 Inlägg av Tomas »

H2SO4 skrev: Ett enkelt sätt att komma förbi det är att du helt enkelt löder fast ett 50ohms motstånd parallellt med blinkerslampan. Det har jag gjort på min gammelninja som har diodblinkers numera.
Ja, det är ju lösningen om jag ska köra med 5W-lampan. Kanske bättre att satsa på en som lyser ordentligt andå!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Nya blinkers

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tomas skrev:
Tyrannosaurus skrev:Just därför, det blir inte rätt motstånd i reläet med klenare lampor. Det är samma sak när man monterar diodlampor, det behövs ett motstånd.

En tanke bara på tal om laglighet... Blinkersens storlek skiter dom oftast i, men den ska synas och det är tveksamt om en 5W blinkers syns i dagsljus, så även besiktningen kan bli lite tveksam. Då tycker iaf jag att det är bättre med diodlampor.
Jepp, gissade på det men förstår inte vad som menas med 21/5 W, det är ju inte olika effekt på olika blink (som hel/halvljus). Därför tänkte jag att det kanske var 5 W. Ett altenativ är att isåfall att sätta den gamla lampan i det nya glaset, krävs lite mod såklart men inget omöjligt.
Är det en USA-modell du har? 21/5W betyder att lampan har dubbla glödtrådar vilket används fram på vissa USA-modeller för att blinkerserna ska lysa svagt (5W) med halvljuset och blinka (21W) och det brukar användas här. I bakljuset sitter det såna för bak- (5W) och bromsljus (21W).

Jag antar att det sitter små parkeringslampor i SAAB-blinkerserna. Lösningen kan då vara att skaffa lika små 20W halogen H2 lampor som har samma lilla sockel. Dom brukar finnas på de flesta mackarna eller hos biltillbehörsfirmor.
Risken med såna är bara att dom kan smälta plasten, men det kan funka eftersom det bara ska blinka och inte håller på så längre.
Jo, dioder är ju fräscht men nya diodblinkers går på från 200 ->. Dessutom ville jag helst ha något som liknar original mer än vad de flesta miniblinkers gör.
Ett par hundringar för ett par snygga blinkers än väl inga pengar på en VFR. Vad kostar EN originalblinkers? Garanterat BETYDLIGT mer :shock:
Det finns ju massor med modeller på miniblinkers i olika färger och former så något lämpligt bör du kunna hitta.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nya blinkers

#7 Inlägg av adrian_vg »

Nån som känner till något sorts konverteringskit till diod för VFR 94-97?

Tycker standard-utseendet på blinkerserna är ok (fast svarta glas hade ju inte varit fel), men skulle vilja ha diodernas snabbare omslag vid blinkning.

Går antagligen att modda till nåt, men är inte helt haj på fordonselslödning...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

Re: Nya blinkers

#8 Inlägg av Tomas »

Tyrannosaurus skrev: Är det en USA-modell du har? 21/5W betyder att lampan har dubbla glödtrådar vilket används fram på vissa USA-modeller för att blinkerserna ska lysa svagt (5W) med halvljuset och blinka (21W) och det brukar användas här. I bakljuset sitter det såna för bak- (5W) och bromsljus (21W).

Jag antar att det sitter små parkeringslampor i SAAB-blinkerserna. Lösningen kan då vara att skaffa lika små 20W halogen H2 lampor som har samma lilla sockel. Dom brukar finnas på de flesta mackarna eller hos biltillbehörsfirmor.
Risken med såna är bara att dom kan smälta plasten, men det kan funka eftersom det bara ska blinka och inte håller på så längre.

Ett par hundringar för ett par snygga blinkers än väl inga pengar på en VFR. Vad kostar EN originalblinkers? Garanterat BETYDLIGT mer :shock:
Det finns ju massor med modeller på miniblinkers i olika färger och former så något lämpligt bör du kunna hitta.
Inte USA, men Italienmodell :) Ja om det finns 20 W i den storleken kan det vara en variant! Jag ska kolla vad Lelles har också.

Nej, ett par hundra är väl inte så mycket men jag gillar att fixa så mycket som möjligt själv till så lågt pris som möjligt :) Är man student så är man...

Tack för bra svar iaf! /Tomas

Skriv svar