Sida 3 av 3

Re: Motorbyte 750-800

Postat: lör jul 07, 2012 14:41
av Bob
Jo, skulle vilja ha en gaffel som går att uppdatera med Race Tech-ventiler oxå, men enklaste sättet att hitta nåt som passar är nog att åka till mc-demonteringen utanför Trollhättan.

Re: Motorbyte 750-800

Postat: lör jul 07, 2012 21:40
av Griffon
Jag har för mig de konkade för nåra år sedan en kompis va där å tjackade typ tretti pallar med grejjor . Jag är antagligen för gammal för att veta vilka eftermarket pinaler du talar om men , tror nog en uppånergaffel inte riktigt gör sig på den cykeln, estetiskt dårå, men där finns ju den fina Showan som satt på Fireblades å Trajjor (typ 955:an), å faktiskt så kan ju faktiskt firebladegaffeln passa i Hondas puckade lagerdimensioner ( de använder ju INTE , naturligtvis, standardisérade maskinelement utan beställer helt egna dimensioner från nån lagertillverkare) jag åkte faktiskt med teflon lager på räcern då där inte fanns nåt vettigt att få tag på det funkade alla år jag hade den....kihi... :) Dessutom så sitter det ju fina hejdare på både Fireblade å 955:or :wink:

Re: Motorbyte 750-800

Postat: sön jul 08, 2012 05:26
av wargen
Hej, jag har en GSX750 2008 gaffel USD med krona lager och allt, inkl radialbromsar i bra skick, kan kanske vara något? passar till vfr800 -02, och lager är standard storlekar till honda, bara gå in till en lager butik och beställa, ca 150-250 kr st om du hittar någon gaffel med krona, i guider och howto har jag laggt upp en tråd för ombyggnad till sprut,,, mvh

Re: Motorbyte 750-800

Postat: sön jul 08, 2012 11:32
av Bob
Jo, håller med om att en USD-gaffel inte gör sig estetiskt i en gammal VFR och jag vill som sagt var helst slippa byta gaffelkronorna.
En usd-gaffel är ju oxå lite bredare och jag vet inte hur mycket plats det finns innanför kåpan med stag och annat, så till att börja med ska jag försöka leta reda på en gaffel som passar någorlunda iaf.
Har dessutom fyrkolvsok liggandes från en Fireblade som jag vill använda och tänkte eventuellt beställa lite större skivor från ISR sen.

Det var annars en demontering i Vänersborg som konkade för nåt år sen, jag var där å köpte min vfr800 motor, Bikes mc-demontering annonserar iaf på blocket för tillfället så..

Med racetech-ventiler menade jag prylar från det här stället http://www.racetech.com/page/id/71 Deras Gold Valve Emulators vore intressant att prova!

Re: Motorbyte 750-800

Postat: mån jul 09, 2012 21:24
av Griffon
Skaru ha Acke skivor så säg till mig så kan du i.a.f få mitt netto.. :)

Re: Motorbyte 750-800

Postat: tis jul 10, 2012 16:54
av Bob
Griffon skrev:Skaru ha Acke skivor så säg till mig så kan du i.a.f få mitt netto.. :)
Ett sånt erbjudande tackar man såklart inte nej till om det går att lösa på nåt smidigt sätt:-)

Re: Motorbyte 750-800

Postat: tis jul 10, 2012 17:24
av Griffon
Du når mig på 035 30 49 79 sms.a om det visar sig att jag är onåbar i.e. på verkstan tre våningar ned. Eller Lewd_e@på Hotposten....

Re: Motorbyte 750-800

Postat: tor jul 12, 2012 20:00
av Bob
Fint, ska bara kolla kolla upp vad ska ha bromskivor först, när man ändå byter framgaffel så vore det kanske läge att sätta i en bredare framfälg oxå.

Har hursomhelst fått hem ett lättviktsbatteri från chorai idag, inte provat det ännu men det ska bli intressant.
Nån annan som kör med ett sånt?

Re: Motorbyte 750-800

Postat: tor jul 12, 2012 21:54
av Tommy Gsson
Bob skrev:Fint, ska bara kolla kolla upp vad ska ha bromskivor först, när man ändå byter framgaffel så vore det kanske läge att sätta i en bredare framfälg oxå.
Jag har en 90-93 fälg som jag moddat för att sätta i en -88.(fräst in skivornas anläggningsyta så dom hamnar 3.5mm närmare varandra)
Det som är kvar är att svarva distanserna mot gaffeln.
Kan den vara av intresse?. Om du vill ha vfr-fälg.
Tommy.