Sänkning av vfr -06

Bygger du om din hoj utöver det normala mekandet kan du dela med dig här.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

Sänkning av vfr -06

#1 Inlägg av vfr800 »

Jahapp som svar på mitt inlägg ang tråkiga trådar kan jag bara posta att jag monterat sänkningssats på hojjen för att komma närmare marken man är ju lite kort i benen....

satsen innehåller längre hundben för bakdämpare och bar risers för att få upp handtagen lite för mer upprätt körställning och ett kortare sidostöd.

Totalt sänker satsen hojjen ca 40+ mm bak och med motsvarande sänkning fram blir den riktigt bra,givetvis måste man ju kolla frigången med gaffel så man inte slår i nåt antingen oljekylare eller bromsslangar.

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#2 Inlägg av Donner »

Låter ju trevligt, bilder?
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

#3 Inlägg av vfr800 »

Får fixa några bilder när chefen kommer hem då den står i hans garage :?

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Sänkning av vfr -06

#4 Inlägg av HondaHasse »

vfr800 skrev:..... och bar risers för att få upp handtagen lite för mer upprätt körställning...
Vilka har du köpt, var och vad kostade dom?

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#5 Inlägg av Rerun »

Kortare sidostöd låter bra, men hur funkar det med centralstödet?
Senast redigerad av Rerun den sön mar 21, 2010 19:47, redigerad totalt 1 gånger.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

#6 Inlägg av vfr800 »

Att få upp hojjen på centralstödet är inga problem,längre hundben gör ju att bakhjulet kommer längre upp i hjulhuset så smörjning är inget problem.

Köpte komplett kit på http://www.sigmacycle.com hela kittet kostar $365 och bara risers kostar $125 sen får var och en bedöma värdet i att åka mer bekvämt.

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#7 Inlägg av Donner »

Tänkte oxå precis säga det, om man sänker hojen så bör ju hjulet komma längre från marken när man har den på centralstödet. Däremot så kanske det blir svårare att få upp den på stödet, det blir ju lite annan vinkel på stödet när det går i marken så att säga.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#8 Inlägg av Rerun »

Donner skrev:Tänkte oxå precis säga det, om man sänker hojen så bör ju hjulet komma längre från marken när man har den på centralstödet. Däremot så kanske det blir svårare att få upp den på stödet, det blir ju lite annan vinkel på stödet när det går i marken så att säga.
Självklart! Hade ätit för mycket tårta... När jag hade sänkt min Viffer orkade jag faktiskt inte dra upp den på centralen längre, så jag fick byta till ett lägre centralstöd.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Invalido

#9 Inlägg av Invalido »

Rerun skrev:
Donner skrev:Tänkte oxå precis säga det, om man sänker hojen så bör ju hjulet komma längre från marken när man har den på centralstödet. Däremot så kanske det blir svårare att få upp den på stödet, det blir ju lite annan vinkel på stödet när det går i marken så att säga.
Självklart! Hade ätit för mycket tårta... När jag hade sänkt min Viffer orkade jag faktiskt inte dra upp den på centralen längre, så jag fick byta till ett lägre centralstöd.
:claugh

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

Jag skulle också önska lite bilder på detta. Jag når ner till marken med hela foten om jag glider ner lite på ena sidan, men bara med en fot förstås.

PS. Fixade din länk till Sigma Cycles. DS.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#11 Inlägg av Mister »

Jag har på nån äldre hoj satt dit kortare hundben, för att det är ett billigt sätt att ändra chassigeometrin. Den blir helt enkelt mer "snabbstyrd".

Så, jag undrar bara allmänt hur dessa längre hundben påverkar vifferns köregenskaper. Någon skillnad?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

#12 Inlägg av vfr800 »

Mister skrev:Jag har på nån äldre hoj satt dit kortare hundben, för att det är ett billigt sätt att ändra chassigeometrin. Den blir helt enkelt mer "snabbstyrd".

Så, jag undrar bara allmänt hur dessa längre hundben påverkar vifferns köregenskaper. Någon skillnad?
Alla ändringar ger utslag på körbarheten men man får se till att försöka sänka lika mycket fram som bak så geometrin stämmer någotlunda iallafall,jag har av naturliga skäl inte kunnat provköra ännu dock..

Skriv svar