Sänkning av vfr -06
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Sänkning av vfr -06
Jahapp som svar på mitt inlägg ang tråkiga trådar kan jag bara posta att jag monterat sänkningssats på hojjen för att komma närmare marken man är ju lite kort i benen....
satsen innehåller längre hundben för bakdämpare och bar risers för att få upp handtagen lite för mer upprätt körställning och ett kortare sidostöd.
Totalt sänker satsen hojjen ca 40+ mm bak och med motsvarande sänkning fram blir den riktigt bra,givetvis måste man ju kolla frigången med gaffel så man inte slår i nåt antingen oljekylare eller bromsslangar.
satsen innehåller längre hundben för bakdämpare och bar risers för att få upp handtagen lite för mer upprätt körställning och ett kortare sidostöd.
Totalt sänker satsen hojjen ca 40+ mm bak och med motsvarande sänkning fram blir den riktigt bra,givetvis måste man ju kolla frigången med gaffel så man inte slår i nåt antingen oljekylare eller bromsslangar.
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2245
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Sänkning av vfr -06
Vilka har du köpt, var och vad kostade dom?vfr800 skrev:..... och bar risers för att få upp handtagen lite för mer upprätt körställning...
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
Att få upp hojjen på centralstödet är inga problem,längre hundben gör ju att bakhjulet kommer längre upp i hjulhuset så smörjning är inget problem.
Köpte komplett kit på http://www.sigmacycle.com hela kittet kostar $365 och bara risers kostar $125 sen får var och en bedöma värdet i att åka mer bekvämt.
Köpte komplett kit på http://www.sigmacycle.com hela kittet kostar $365 och bara risers kostar $125 sen får var och en bedöma värdet i att åka mer bekvämt.
Tänkte oxå precis säga det, om man sänker hojen så bör ju hjulet komma längre från marken när man har den på centralstödet. Däremot så kanske det blir svårare att få upp den på stödet, det blir ju lite annan vinkel på stödet när det går i marken så att säga.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
Självklart! Hade ätit för mycket tårta... När jag hade sänkt min Viffer orkade jag faktiskt inte dra upp den på centralen längre, så jag fick byta till ett lägre centralstöd.Donner skrev:Tänkte oxå precis säga det, om man sänker hojen så bör ju hjulet komma längre från marken när man har den på centralstödet. Däremot så kanske det blir svårare att få upp den på stödet, det blir ju lite annan vinkel på stödet när det går i marken så att säga.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
Rerun skrev:Självklart! Hade ätit för mycket tårta... När jag hade sänkt min Viffer orkade jag faktiskt inte dra upp den på centralen längre, så jag fick byta till ett lägre centralstöd.Donner skrev:Tänkte oxå precis säga det, om man sänker hojen så bör ju hjulet komma längre från marken när man har den på centralstödet. Däremot så kanske det blir svårare att få upp den på stödet, det blir ju lite annan vinkel på stödet när det går i marken så att säga.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag skulle också önska lite bilder på detta. Jag når ner till marken med hela foten om jag glider ner lite på ena sidan, men bara med en fot förstås.
PS. Fixade din länk till Sigma Cycles. DS.
PS. Fixade din länk till Sigma Cycles. DS.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag har på nån äldre hoj satt dit kortare hundben, för att det är ett billigt sätt att ändra chassigeometrin. Den blir helt enkelt mer "snabbstyrd".
Så, jag undrar bara allmänt hur dessa längre hundben påverkar vifferns köregenskaper. Någon skillnad?
Så, jag undrar bara allmänt hur dessa längre hundben påverkar vifferns köregenskaper. Någon skillnad?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Alla ändringar ger utslag på körbarheten men man får se till att försöka sänka lika mycket fram som bak så geometrin stämmer någotlunda iallafall,jag har av naturliga skäl inte kunnat provköra ännu dock..Mister skrev:Jag har på nån äldre hoj satt dit kortare hundben, för att det är ett billigt sätt att ändra chassigeometrin. Den blir helt enkelt mer "snabbstyrd".
Så, jag undrar bara allmänt hur dessa längre hundben påverkar vifferns köregenskaper. Någon skillnad?