Sida 1 av 1

Sänkning av vfr -06

Postat: sön mar 21, 2010 12:25
av vfr800
Jahapp som svar på mitt inlägg ang tråkiga trådar kan jag bara posta att jag monterat sänkningssats på hojjen för att komma närmare marken man är ju lite kort i benen....

satsen innehåller längre hundben för bakdämpare och bar risers för att få upp handtagen lite för mer upprätt körställning och ett kortare sidostöd.

Totalt sänker satsen hojjen ca 40+ mm bak och med motsvarande sänkning fram blir den riktigt bra,givetvis måste man ju kolla frigången med gaffel så man inte slår i nåt antingen oljekylare eller bromsslangar.

Postat: sön mar 21, 2010 12:30
av Donner
Låter ju trevligt, bilder?

Postat: sön mar 21, 2010 13:03
av vfr800
Får fixa några bilder när chefen kommer hem då den står i hans garage :?

Re: Sänkning av vfr -06

Postat: sön mar 21, 2010 14:44
av HondaHasse
vfr800 skrev:..... och bar risers för att få upp handtagen lite för mer upprätt körställning...
Vilka har du köpt, var och vad kostade dom?

Postat: sön mar 21, 2010 15:51
av Rerun
Kortare sidostöd låter bra, men hur funkar det med centralstödet?

Postat: sön mar 21, 2010 18:07
av vfr800
Att få upp hojjen på centralstödet är inga problem,längre hundben gör ju att bakhjulet kommer längre upp i hjulhuset så smörjning är inget problem.

Köpte komplett kit på http://www.sigmacycle.com hela kittet kostar $365 och bara risers kostar $125 sen får var och en bedöma värdet i att åka mer bekvämt.

Postat: sön mar 21, 2010 19:23
av Donner
Tänkte oxå precis säga det, om man sänker hojen så bör ju hjulet komma längre från marken när man har den på centralstödet. Däremot så kanske det blir svårare att få upp den på stödet, det blir ju lite annan vinkel på stödet när det går i marken så att säga.

Postat: sön mar 21, 2010 19:41
av Rerun
Donner skrev:Tänkte oxå precis säga det, om man sänker hojen så bör ju hjulet komma längre från marken när man har den på centralstödet. Däremot så kanske det blir svårare att få upp den på stödet, det blir ju lite annan vinkel på stödet när det går i marken så att säga.
Självklart! Hade ätit för mycket tårta... När jag hade sänkt min Viffer orkade jag faktiskt inte dra upp den på centralen längre, så jag fick byta till ett lägre centralstöd.

Postat: sön mar 21, 2010 19:51
av Invalido
Rerun skrev:
Donner skrev:Tänkte oxå precis säga det, om man sänker hojen så bör ju hjulet komma längre från marken när man har den på centralstödet. Däremot så kanske det blir svårare att få upp den på stödet, det blir ju lite annan vinkel på stödet när det går i marken så att säga.
Självklart! Hade ätit för mycket tårta... När jag hade sänkt min Viffer orkade jag faktiskt inte dra upp den på centralen längre, så jag fick byta till ett lägre centralstöd.
:claugh

Postat: sön mar 21, 2010 20:01
av adrian_vg
Jag skulle också önska lite bilder på detta. Jag når ner till marken med hela foten om jag glider ner lite på ena sidan, men bara med en fot förstås.

PS. Fixade din länk till Sigma Cycles. DS.

Postat: sön mar 21, 2010 20:35
av Mister
Jag har på nån äldre hoj satt dit kortare hundben, för att det är ett billigt sätt att ändra chassigeometrin. Den blir helt enkelt mer "snabbstyrd".

Så, jag undrar bara allmänt hur dessa längre hundben påverkar vifferns köregenskaper. Någon skillnad?

Postat: sön mar 21, 2010 23:00
av vfr800
Mister skrev:Jag har på nån äldre hoj satt dit kortare hundben, för att det är ett billigt sätt att ändra chassigeometrin. Den blir helt enkelt mer "snabbstyrd".

Så, jag undrar bara allmänt hur dessa längre hundben påverkar vifferns köregenskaper. Någon skillnad?
Alla ändringar ger utslag på körbarheten men man får se till att försöka sänka lika mycket fram som bak så geometrin stämmer någotlunda iallafall,jag har av naturliga skäl inte kunnat provköra ännu dock..