Hur vill du modifiera din VFR?

Bygger du om din hoj utöver det normala mekandet kan du dela med dig här.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
DevilsChild
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor aug 11, 2011 20:50
Ort: Åkersberga

Hur vill du modifiera din VFR?

#1 Inlägg av DevilsChild »

Tänkte att det skulle var kul med en tråd där vi kan dela med oss hur vill modifiera våra VFR. Det kan vara stora och omfattande modifieringar som bara kommer att stanna vid dröm/idestadiet, till små enkla saker som att applicera några klistermärken.

Förhoppningsvis kanske vi kan inspirera varandra och drömma oss bort till sommaren ett slag. De som redan håller på med att modifiera sina hojar och skriver här på forumet får självklart skriva om sina projekt och kanske hur man fick inspiration till att sätta igång osv.

Jag börjar:

- Byta ut den femekrade bakfälgen mot en åttaekrad samt lacka den och främre fälgen vita. (Bakfälgen är redan införskaffad så det är lackering som är nästa steg)

- Bocka till ett mellanrör för att kunna flytta upp ljuddämparen, sk high mount.

- Ta bort snorkeln till luftburken för att få ut mer morr när jag vrider på rullen

- Bestycka om förgasarna för att få ett bättre register och kanske nån hk på topp.

- Stålomspunna bromsslangar fram

- Byta ventiler och fjädrar i framgaffeln och montera en bättre stötdämpare bak. ( Dyrt, känns inte aktuellt för tillfället)

- Polera kanaler i topparna för bättre flöde och lite mer effekt. (Ligger definitivt lååångt fram i tiden)

De modifieringar jag vill göra syftar till att göra hojen lite sportigare, men det finns många andra saker att göra på sin VFR. Skriv och berätta!
Senast redigerad av DevilsChild den mån nov 19, 2012 11:14, redigerad totalt 1 gånger.

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Hur vill du modifiera din VFR?

#2 Inlägg av Råttis »

Ja nya kåpor som blir antingen sprymålade med nåt coolt motiv alternativ sätta ett stort klisterlapp med coolt motiv....coolheten är i betraktarens ögon. Men en VFR med ABS skal införskaffas först innan mod.

/Råttis

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Hur vill du modifiera din VFR?

#3 Inlägg av Donner »

Har ju gjort det mesta redan men det finns alltid nåt att pyssla med :D

Nåt kommer iaf att göras denna vinter.

Byta gaffel (USD Gsxr).

Byta stötdämparen bak (Hyperpro kanske).

Lacka framfälgen i samma kulör som bak.

Bygga ABS :roll:

Sen kommer det nog nån överraskning också :mrgreen:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
DevilsChild
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor aug 11, 2011 20:50
Ort: Åkersberga

Re: Hur vill du modifiera din VFR?

#4 Inlägg av DevilsChild »

Donner skrev:Har ju gjort det mesta redan men det finns alltid nåt att pyssla med :D

Nåt kommer iaf att göras denna vinter.

Byta gaffel (USD Gsxr).

Byta stötdämparen bak (Hyperpro kanske).

Lacka framfälgen i samma kulör som bak.

Bygga ABS :roll:

Sen kommer det nog nån överraskning också :mrgreen:

Ja, din är ganska fullkittad redan :mrgreen:

Det där med en ny gaffel låter intressant, antar att den kan förbättra vägegenskaperna en hel del och fler inställningsmöjligheter är alltid ett plus. Har sett ett fåtal bilder på VFR 750 där man monterat en USD, ser jäkligt snyggt ut om du frågar mig.

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Hur vill du modifiera din VFR?

#5 Inlägg av Donner »

DevilsChild skrev:
Donner skrev:Har ju gjort det mesta redan men det finns alltid nåt att pyssla med :D

Nåt kommer iaf att göras denna vinter.

Byta gaffel (USD Gsxr).

Byta stötdämparen bak (Hyperpro kanske).

Lacka framfälgen i samma kulör som bak.

Bygga ABS :roll:

Sen kommer det nog nån överraskning också :mrgreen:

Ja, din är ganska fullkittad redan :mrgreen:

Det där med en ny gaffel låter intressant, antar att den kan förbättra vägegenskaperna en hel del och fler inställningsmöjligheter är alltid ett plus. Har sett ett fåtal bilder på VFR 750 där man monterat en USD, ser jäkligt snyggt ut om du frågar mig.
Det är ju bättre vägegenskaper jag är ute efter, det lär jag få när fjädringen är rätt inställd. Combibromsarna måste tyvärr kopplas bort men funderar på att bygga in Abs om det går utan att det kostar skjortan. Ja det finns att göra i vinter :D
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur vill du modifiera din VFR?

#6 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Combibromsarna måste tyvärr kopplas bort men funderar på att bygga in Abs om det går utan att det kostar skjortan.
Det där vill vi se en tråd om i Ombyggnationsforumet!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur vill du modifiera din VFR?

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

DevilsChild skrev:- Ta bort snorkeln till luftburken för att få ut mer morr när jag vrider på rullen

- Bestycka om förgasarna för att få ett bättre register och kanske nån hk på topp.
Du kan nog räkna med en rejäl effekthöjning, inte minst i vrid, när du tar bort snorklarna. Men räkna med att få bestycka upp en del eftersom det ger betydligt mer luft

Jag har gjort just detta och det blev en sjuhelvetes ökning på mellanregistret där de svackor man normalt har där på förgasarhojar istället blev till kullar. Kolla mina Dynorun grapher, speciellt 3:1, 3:2, 3:3 och 3:4
Två saker ska noteras med dessa grapher:
1. Bestyckningen är gjord på en höft d.v.s. en god gissning eftersom det är ett rent helvete att riva förgasarna på min hoj. Jag misstänker att den går lite fett så det finns säkert mer att hämta om man optimerar den ordentligt. Soppaförbrukningen verkar dock inte ha påverkats nämnvärt, 0,65l/mil vid all typ av körning :D . Jo det är faktiskt sant, det spelar ingen roll om jag fiskör, gasar på krokväg eller ligger och fläskar i 200+, det är alltid 0,65l/mil.
2. Körningarna med nya avgasystemet är gjorda med den gamla ljuddämparen som hade dåligt flöde p.g.a. diverse kanter som gav ofördelaktiga virvlar. Det enda den ljuddämparen var bra på var att skräna. Numera sitter det en mindre skränig men effektivare dämp där, men Dynorun 3 är den senaste körningen jag har gjort så jag vet inte hur det ligger till idag.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Hur vill du modifiera din VFR?

#8 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Combibromsarna måste tyvärr kopplas bort men funderar på att bygga in Abs om det går utan att det kostar skjortan.
Det där vill vi se en tråd om i Ombyggnationsforumet!
Ja det lär komma info sen :D Skall bara hitta en hoj jag kan plocka abs:n ifrån, nån som har en skrotad V-tec över :roll:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
DevilsChild
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor aug 11, 2011 20:50
Ort: Åkersberga

Re: Hur vill du modifiera din VFR?

#9 Inlägg av DevilsChild »

Tyrannosaurus skrev:
DevilsChild skrev:- Ta bort snorkeln till luftburken för att få ut mer morr när jag vrider på rullen

- Bestycka om förgasarna för att få ett bättre register och kanske nån hk på topp.
Du kan nog räkna med en rejäl effekthöjning, inte minst i vrid, när du tar bort snorklarna. Men räkna med att få bestycka upp en del eftersom det ger betydligt mer luft

Jag har gjort just detta och det blev en sjuhelvetes ökning på mellanregistret där de svackor man normalt har där på förgasarhojar istället blev till kullar. Kolla mina Dynorun grapher, speciellt 3:1, 3:2, 3:3 och 3:4
Två saker ska noteras med dessa grapher:
1. Bestyckningen är gjord på en höft d.v.s. en god gissning eftersom det är ett rent helvete att riva förgasarna på min hoj. Jag misstänker att den går lite fett så det finns säkert mer att hämta om man optimerar den ordentligt. Soppaförbrukningen verkar dock inte ha påverkats nämnvärt, 0,65l/mil vid all typ av körning :D . Jo det är faktiskt sant, det spelar ingen roll om jag fiskör, gasar på krokväg eller ligger och fläskar i 200+, det är alltid 0,65l/mil.
2. Körningarna med nya avgasystemet är gjorda med den gamla ljuddämparen som hade dåligt flöde p.g.a. diverse kanter som gav ofördelaktiga virvlar. Det enda den ljuddämparen var bra på var att skräna. Numera sitter det en mindre skränig men effektivare dämp där, men Dynorun 3 är den senaste körningen jag har gjort så jag vet inte hur det ligger till idag.

Intressant att höra lite input! Det jag har läst hittills är att det på RC36 inte gör någon egentlig effektskillnad, vissa påstår t o m att effekten sjunker en aning för att snorkeln är en del i luftburkens avstämning. Andra påstår att de skarpa kanterna runt hålet som blir, stör luftens strömning och därigenom sänker effekten.
Å andra sidan så ökar ju den mängd luft som motorn potentiellt kan suga i sig och det tillsammans med man bestyckar om förgasarna kanske kan ge lite effekt. Kan det vara så att motorn i din hoj har en högre trimningsgrad än min och därför svarar bättre på att öppna upp andningvägarna?

Hur som helst så är det främst ljudet jag är ute efter, men kan jag få lite mer effekt/bättre register så är jag den första att tacka och ta emot :D

Edit: Sista kurvan så ju helfin ut! Ordentlig skillnad. Om jag minns rätt så brukar 750:ins effektkurva påminna om den som du hade, kunde man få bort svackan vid 6000 rpm så skulle det bli ett ordentligt drag.

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Hur vill du modifiera din VFR?

#10 Inlägg av wargen »

Hej, har en del information om snorkelkittet till HRC för Rvf400 750 och 800 har exakt lika uppbyggnad och jag har kört en del hojar med HRC.

Avlägsna sorkel. Jag skall fota ett HRC luft filter och skicka med instruktionerna för hur man tillverkar ett( OBS förutsätter ett helt race avgasrör för att funka dvs inga hinder What so Ever i avgasröret) luftburken har en optimal form för insugstrattarna och skall behållas men man skall borra med ett 15 mm borr hål i främre delen av luftburken ca 20 st så att den blir som en switser ost runt där snorkelkittet sutttit, skall se om jag hittar någon bild från någon av mina gamla hojar som kan visa det oxå, skalle gräva i arkivet .... Återkommer bestyckningen är ganska. Lurig i det här läget, vakuum trottlarna får inte till rikligt med luft och man måste öka hålet till ca 2-2.5 mm (borras)och bestyckningen var ca 108 till 125-130 för 750 är det 115 till 130 om jag inte minns fel. och nålen skall lyftas helt. Lågfarts munstycket upp ca 5 . Kammarna gör att den skall som någon beskrev här innan gå fett särskilt på varv upp till ca 6k för förbränningen är inte optimal och kör man på lambda sond så är det typ ca 11-12
upp till till ca 6k. ,(insprutning är Guds skänk till mc) Med vänlig hälsning, jonny

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur vill du modifiera din VFR?

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

DevilsChild skrev:
Tyrannosaurus skrev:
DevilsChild skrev:- Ta bort snorkeln till luftburken för att få ut mer morr när jag vrider på rullen

- Bestycka om förgasarna för att få ett bättre register och kanske nån hk på topp.
Du kan nog räkna med en rejäl effekthöjning, inte minst i vrid, när du tar bort snorklarna. Men räkna med att få bestycka upp en del eftersom det ger betydligt mer luft.

Jag har gjort just detta och det blev en sjuhelvetes ökning på mellanregistret där de svackor man normalt har där på förgasarhojar istället blev till kullar. Kolla mina Dynorun grapher, speciellt 3:1, 3:2, 3:3 och 3:4
Två saker ska noteras med dessa grapher:
1. Bestyckningen är gjord på en höft d.v.s. en god gissning eftersom det är ett rent helvete att riva förgasarna på min hoj. Jag misstänker att den går lite fett så det finns säkert mer att hämta om man optimerar den ordentligt. Soppaförbrukningen verkar dock inte ha påverkats nämnvärt, 0,65l/mil vid all typ av körning :D . Jo det är faktiskt sant, det spelar ingen roll om jag fiskör, gasar på krokväg eller ligger och fläskar i 200+, det är alltid 0,65l/mil.
2. Körningarna med nya avgasystemet är gjorda med den gamla ljuddämparen som hade dåligt flöde p.g.a. diverse kanter som gav ofördelaktiga virvlar. Det enda den ljuddämparen var bra på var att skräna. Numera sitter det en mindre skränig men effektivare dämp där, men Dynorun 3 är den senaste körningen jag har gjort så jag vet inte hur det ligger till idag.
Intressant att höra lite input! Det jag har läst hittills är att det på RC36 inte gör någon egentlig effektskillnad, vissa påstår t o m att effekten sjunker en aning för att snorkeln är en del i luftburkens avstämning. Andra påstår att de skarpa kanterna runt hålet som blir, stör luftens strömning och därigenom sänker effekten.
Å andra sidan så ökar ju den mängd luft som motorn potentiellt kan suga i sig och det tillsammans med man bestyckar om förgasarna kanske kan ge lite effekt. Kan det vara så att motorn i din hoj har en högre trimningsgrad än min och därför svarar bättre på att öppna upp andningvägarna?
Jag vet inte om skarpa kanter på själva luftburkens intag gör någon större skillnad, däremot är det viktigt att man har mjuka tanter på förgasarna och det är det original i form av gummitrattar.

Sen beror det förståss lite på hur snorklarna och luftburken är utformade, men ett vanligt problem med de mjuka gummisnorklarna är att de vid hårt gaspågrag, högt varv, hög fart och hög belastning kan suga ihop sig och därmed i princip choka motorn vilket är det sista man vill ska hända. Utan vid höga varv när man börjar komma upp i toppeffekten vill man tvärt om att motorn som det heter ska leana ut d.v.s. att bladningen ska bli lite magrare från att ha varit motsvarande lite fetare på låg- och mellanregistret.
Hur som helst så är det främst ljudet jag är ute efter, men kan jag få lite mer effekt/bättre register så är jag den första att tacka och ta emot :D
Jag vet inte om jag håller med om att insugsljud är speciellt vacket, det är ju bara ett jävla bölande :wink:
Faktum är att jag inte hör någon större skillnad sedan jag öppnade upp min och det trots att jag också har ett betydligt öppnare luftfilter än original som är en slags skumgummiplatta. Det jag använder numera är en sån där skumfront som man kan se på vissa högtalare. Idén till det kom jag på efter att ha sett ett trimfilter till bil som just påminde om en sådan skumfront.

När jag berättade om det för Henning (alltså han som håller på med Dynojet, inte vår forumHenning) så sa han att det är mycket vanligt att man just använder sådana skumfronter som luftfilter för trim.

Jag vet inte vad VFR har för typ av luftfilter. Om det istället är ett veckat pappersfilter så kan man byta det mot ett K&N eller liknande för att få mer luft samtidigt som det går att återanvända. Kan föresten nämna att jag har ett Lintec Blueline-filter i bilen som verkar funka bättre än original samtidigt som det bara är att spola av och återanvända i princip hur många gånger som helst, så det blir ju billigare också.
wargen skrev:Hej, har en del information om snorkelkittet till HRC för Rvf400 750 och 800 har exakt lika uppbyggnad och jag har kört en del hojar med HRC.

Avlägsna sorkel. Jag skall fota ett HRC luft filter och skicka med instruktionerna för hur man tillverkar ett( OBS förutsätter ett helt race avgasrör för att funka dvs inga hinder What so Ever i avgasröret) luftburken har en optimal form för insugstrattarna och skall behållas men man skall borra med ett 15 mm borr hål i främre delen av luftburken ca 20 st så att den blir som en switser ost runt där snorkelkittet sutttit, skall se om jag hittar någon bild från någon av mina gamla hojar som kan visa det oxå, skalle gräva i arkivet .... Återkommer bestyckningen är ganska. Lurig i det här läget, vakuum trottlarna får inte till rikligt med luft och man måste öka hålet till ca 2-2.5 mm (borras)och bestyckningen var ca 108 till 125-130 för 750 är det 115 till 130 om jag inte minns fel. och nålen skall lyftas helt. Lågfarts munstycket upp ca 5 . Kammarna gör att den skall som någon beskrev här innan gå fett särskilt på varv upp till ca 6k för förbränningen är inte optimal och kör man på lambda sond så är det typ ca 11-12 upp till till ca 6k. ,(insprutning är Guds skänk till mc) Med vänlig hälsning, jonny
Wargen, det som du beskriver med att bl.a. borra vakuumhålen i trottlarna påminner en del om ett Dynojetkit.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Hur vill du modifiera din VFR?

#12 Inlägg av wargen »

Vet lite om Dyno jet kitten, har bara jobbat med HRC. Prylarna . . Men problemet med för lite vacuum finns nog till bägge......o

Användarvisningsbild
DevilsChild
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor aug 11, 2011 20:50
Ort: Åkersberga

Re: Hur vill du modifiera din VFR?

#13 Inlägg av DevilsChild »

Låter som att jag inte har så mycket att förlora på att rycka snorkeln. Däremot så tror jag att pappersfiltret för hänga kvar ett tag till då jag satte i ett nytt precis innan jag ställde in hojen.

De där HRC-prylarna låter intressanta, vad kan det ge i effekt? Är storlekarna på munstyckena applicerbara på en snorkelmoddad VFR 750 F?

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Hur vill du modifiera din VFR?

#14 Inlägg av wargen »

Effekten är helt beroende på avgasröret, insug, förgasare, trattar, filter mm men som dom andra nått ca 110 hk. Är rimligt, räkna med hel dag i Dyno bänken för bestyckningen i för gasarna. Viktigaste är att motorn kan andas och bli av med avgaserna. Mao byt filter öppna upp och få in mer luft och öppna avgasröret det är grund förutsättningarna. För att matcha mer luft, går det åt mer bränsle och du har ungefär öppet ljuddämpare och Kn filter ca 10-15% ökning av munstycken vid snorkelkittet och borrad luftburk race avgasröret och kortare trattar kanske 20 % större munstycken,, hittade ett hemgjort HRC kopia på luftfilter som du kan få mot frakt kostnad eller tillverka ett själv av ett orginalfilter från mina bilder som kommer senare. Mvh jonny

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Hur vill du modifiera din VFR?

#15 Inlägg av wargen »

Här kommer lite bilder, hade inte tid att muttra i sär min 400 så jag visar en bild på en luft burk borra med 12-15 mm borr hål kring där snorkeln har suttit, allt med kryss på skall bort, rikta gärna så många av hålen som du kan framåt.

Luftfilter tar du bort pappen och köper ett skummgummi universal luftfilter och sprejar med luftfilter olja, var rädd om under sidan som är stål nät för det skall hålla upp skumgummit när du najar fast det.. racing filtrena gå hela vägen ut till kanterna men då är det genast mycket besvärligare att mecka i hop det så det funkar , men det här ger gott resultat, mer luft är det viktiga....
Bilagor
andrasidan.jpg
andrasidan.jpg (11.49 KiB) Visad 16278 gånger
enasidan.jpg
enasidan.jpg (11.03 KiB) Visad 16278 gånger
luftb.jpg
luftb.jpg (14.12 KiB) Visad 16278 gånger

Skriv svar