Sida 1 av 1

VFR-'86 härva och box mismatch

Postat: ons apr 18, 2012 22:58
av Griffon
Jo , jag håller på att gatifiera min ex Peter Sköld / Lindén Nicco Bakker VFR å jag undrar om någon har koll på de olika härvorna ty det ter sig som jag fått med en härva vilken inte ter sig stämma med elschemat , men med delar av tändningen tändningen ....konstigt ty som jag kommer ihåg det så fick tändningen tidigt, andra eller tredje året, en givare på en av kammarna. Detta har inte jag även om man ser att det från början finns med i gjutningen av framtoppen även om de inte bearbetat för den.

Så vad jag menar är att då min cykel är tidig (d.v.s. utan kamgivare) så bör där inte finnas så många olika härvor (för 4 spolar , utan kamgivare ) vad som finns i härvan är en grö/gul signalsladd för varvtalet ...men i den medföljande boxxen finnes ingen sådan vilken får mig att undra om inte boxxen är från en VF ty en sådan lär inte behöva e separat varvräknarsignal utan kan tappa en sådan från en av spolarna som på raka fyror , kan det vara så ??

Har VFR boxen som schemat antyder men är oklart på , en separat grön/gul varvräknarsignal viken EJ går genom multiplugg varken ur boxxen eller vid mätarna? Min har box ingenting sådant....

Boxxen sedan, den har överensstämmelse på in-signalsidan , men inte på ut ....där stämmer kulörerna men sitter på fel ställen i multipluggen vilken faktiskt passar, båda multipluggarna har färgöverensstämmelse så tillvida att de är röda både i härva å box . Kan VF å VFR ha samma multipluggar i tändningen??

Därutöver så ter sig boxen äldre i utförandet då den har aluminiumgavlar men plastlåda , (precis som på min VF)...inte viket var vanligare i mitten på 80-talet ....helt i inbakad plast....?!?!

p.s. härvan skiljer sig från schemat på andra ställen åxxå även om tändningsgenerationen ter sig vara korrekt


Är nån av er grabbar kännare av dessa pinaler å kan tipsa mig om hur detta skall vara ??

Re: VFR-'86 härva och box mismatch

Postat: tor apr 19, 2012 15:50
av Tommy Gsson
Griffon skrev:Jo , jag håller på att gatifiera min ex Peter Sköld / Lindén Nicco Bakker VFR å jag undrar om någon har koll på de olika härvorna ty det ter sig som jag fått med en härva vilken inte ter sig stämma med elschemat , men med delar av tändningen tändningen ....konstigt ty som jag kommer ihåg det så fick tändningen tidigt, andra eller tredje året, en givare på en av kammarna. Detta har inte jag även om man ser att det från början finns med i gjutningen av framtoppen även om de inte bearbetat för den.

Så vad jag menar är att då min cykel är tidig (d.v.s. utan kamgivare) så bör där inte finnas så många olika härvor (för 4 spolar , utan kamgivare ) vad som finns i härvan är en grö/gul signalsladd för varvtalet ...men i den medföljande boxxen finnes ingen sådan vilken får mig att undra om inte boxxen är från en VF ty en sådan lär inte behöva e separat varvräknarsignal utan kan tappa en sådan från en av spolarna som på raka fyror , kan det vara så ??

Har VFR boxen som schemat antyder men är oklart på , en separat grön/gul varvräknarsignal viken EJ går genom multiplugg varken ur boxxen eller vid mätarna? Min har box ingenting sådant....

Boxxen sedan, den har överensstämmelse på in-signalsidan , men inte på ut ....där stämmer kulörerna men sitter på fel ställen i multipluggen vilken faktiskt passar, båda multipluggarna har färgöverensstämmelse så tillvida att de är röda både i härva å box . Kan VF å VFR ha samma multipluggar i tändningen??

Därutöver så ter sig boxen äldre i utförandet då den har aluminiumgavlar men plastlåda , (precis som på min VF)...inte viket var vanligare i mitten på 80-talet ....helt i inbakad plast....?!?!

p.s. härvan skiljer sig från schemat på andra ställen åxxå även om tändningsgenerationen ter sig vara korrekt


Är nån av er grabbar kännare av dessa pinaler å kan tipsa mig om hur detta skall vara ??
Du kan ju titta lite i Westerbrands tråd om motorbyte i 86:ans hoj.
Du hade kamaxelgivaren i början men sen togs den bort, antar att du behöver en senare box utan givarsignal.
Finns lite bilder etc, i W-b...s Tråd.
T.

Re: VFR-'86 härva och box mismatch

Postat: tor apr 19, 2012 21:59
av Griffon
Njaaaa .. där var ingen kamaxel givare -86 den kom senare men man ser att det från början är förberett i gjutningen men inte bearbetat -86, men då denna konfiguration bara finns ett eller möjligtvis två år kan jag sluta mig till att härva OCH kopplingsschema är av typ -86. Även om de inte är överens....men jag blir mer och mer övertygad om att boxen är VF ty en sådan kräver ingen separat signal för att få varvräknaren att vissa rätt . Men en sådan sladd finns i härvan .

Jag anar att Honda valde att inhandla en helt vanlig varvräknare å istället via nåra dioder skapa en passande signal i boxxen ...hade de som är brukligt tagit en signal från en av spolarna hade den visat halva varvtalet

Ska spana på tråden :)