Sida 1 av 17

VFR800, RVF750 turbo mm

Postat: tis maj 01, 2012 07:38
av wargen
Hej är ny på forumen men har lite information som kanske någon kan ha glädje av.
Vet inte om jag får vara med här då jag bara använder RCmotorn(vfr800-05) som är monterad i min RC45 ram, hade en del bekymmer att få den genom besiktningen men efter besikting och provning i östersund hos SFRO: aluminium expert så gick den igenom bilprovningens nålsöga.

Åker just nu min projekt hoj och tunar in bränslemappen. Det är en RC45 ram med en VFR 800 vtec motor i. Laddas via en garret turbo från en nissan cashkaj( eller hur det nu stavas) 1,7 diesel !!! det roliga med den turbon är att den har ställbara gajder för att rikta avgas stålen mot turbinen och man slipper wastegate mm, den har vatten och olje kylning. avgasröret har jag byggt för att mata turbon som sitter högt upp under sadeln, sitter 4 stycken lambdasonder, tractioncontrol och abs. Öhlins gaffel och öhlins stöt bak. fulltankad 190 kg

Jag har en Megasquirt III som jag var med och hjälpt till att göra mjukvaran till för att få den att fungera med hondas lustiga kammhjul ALLA vfr800 har 180 graders vevaxel(RC45 har 360).

Med MSIII box och ny luftburk, nytt raceavgasrör så ligger motor hästarna runt 115, allt funkar med orginal så långt och vridmomentet ökar med över 30% i vissa områden.(kört dyno med alla konfigurationer så,,,)

vid ca 130 hästar kommer första problemet, kopplingen, använd VTEC fjädrar och plocka i en lamell och stålplatta till,(modeller utan vtec har en lamell extra men mjukare fjädrar)

vid 150 hästar bottnar insprutarn(orginal 255cc och 2,2? kg bränsletryck) och pumpen och bränsleregulatorn räcker inte till.
(här går även gränsen för traditionell trimning , kammar mm med hyfsad budget(50 000:-)

170-180 hästar dags för lågkompkolvar, ny bränslepump injectorer vevstakar mm nu börjar det bli dyrt.....

Körmässigt blir hojen underbar vid 150 hästar,
Bifogar en bild med MSIII insprutet och tryckröretfrån turbon...

och vad jag har läst på forumet så funderar många på förgasare på sina byggen och jag rekomenderar varmt insprut, motorn går så mycket bättre....hör gärna av er om ni vill ha hjälp med bränsle och tändmappar till MS boxarna

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

Postat: tis maj 01, 2012 07:41
av wargen
fick inte med bilden men här är den

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

Postat: tis maj 01, 2012 08:31
av HondaHasse
Självklart får du vara med här, det är ju en VFR! :D
Lite fler bilder hade varit intressant!
Hur många hästar har du som mest på bakhjulet?

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

Postat: tis maj 01, 2012 08:38
av Donner
Jösses där ligger några timmar bakom det bygget. Häftigt :D

Om du vill så gör gärna en tråd om hojen i ombyggnadsdelen på forumet.

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

Postat: tis maj 01, 2012 10:57
av tersan
Det där låter skoj... och den där bilden skapar onekligen ett visst sug efter mer info... mycket kabeldragning var det! 8)

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

Postat: tis maj 01, 2012 11:33
av wargen
Bilder, kommer mer i kväll, men hästkrafter , har inte kört dyno med denna konfigen som är i nu men petar i 3:an så reser den duktigt, motsvarar min rejs hoj och den ligger på 160 motor hästar (dyno 143 bakhjulshästar) och då laddar jag 0.6 bar och spridarna skall klara 175 hästar teoretiskt om man räknar på det men dom går på 100 % duty time vid 9000 varv,,, återkommer med mera bilder

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

Postat: tis maj 01, 2012 18:18
av wargen
Här kommer lite bilder från byggtiden,, turbomonteringen... mm många sensorer blir det,, abs och tractioncontroll ringen på framhjulet

Sv: VFR800, RVF750 turbo mm

Postat: ons maj 02, 2012 08:00
av jenshenrik
Fantastisk projekt, men blir man ikke grillet, når turboen er placeret under sædet? :)

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

Postat: ons maj 02, 2012 08:26
av adrian_vg
wargen skrev:[...]hade en del bekymmer att få den genom besiktningen men efter besikting och provning i östersund hos SFRO: aluminium expert så gick den igenom bilprovningens nålsöga.
Du är välkommen till forumet!

Kan du berätta mer om dina problem med SBP? Gillade de inte att du hade en turbo monterad?

Har haft ett öga på Toro kompressorkitet ett tag nu till min svartviffer. Vilket år som helst nu...

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

Postat: ons maj 02, 2012 09:14
av blacken
Det verkar som du är en sådan där som har bråttom överallt.. :lol:

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

Postat: tor maj 03, 2012 06:36
av wargen
Nej, grillning av röven blir det inte, men första dyno run blev en chock då jag trodde allt tagit eld, all monterings olja på skruvar och skydsolja på turbon mm gick upp i rök, hjärtat i halsgropen,,, :shock: sen är turbon inklädd i värmesköldar i aluminium syns inte på bilden men jag skall lägga ut lite mera bilder i morgon på färdig hoj MVH

Sv: VFR800, RVF750 turbo mm

Postat: tor maj 03, 2012 07:39
av jenshenrik
Kanske du kan komme til VFR Nordic Meet i Augusti.
Da kan vi "inspicere" hojen ;)

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

Postat: tor maj 03, 2012 18:57
av wargen
Hm har kollat lite på kompressorn, himla snyggt paket, men är lite fundersam på hur dom får 170 bakhjuls hästar med orginalspridarna? ca250 cc/min vid 3 bar blir ca 160 (motor)hästkrafter och laddar man ett kilo blir den teoretiska(en enkel tumregel) hästkrafts antalet 105*2=210 motorhästar. dom skriver att dom laddar 10psi ca 0,7 bar.(0.689474)

men bitarna verkar himla välgjorda och får man 160 hästar i motorn så kan jag garantera att du blir nöjd., lite orolig för tändningen, man bör reducera tändningen 1 grad för varje 2 psi man laddar(samma där tumregel, måste provas i bänk för att motorn inte skall spika) men jag har kört vfr motorn på 42 graders förtändning och 0,6 bar och jag märker inget men osvuret är bäst.

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

Postat: tor maj 03, 2012 19:32
av wargen
Här är en bild med finkåporna och en bild med fulkåporna. Datorn har jag tejpat fast på tanken och sist när jag var vid macken så stog det en farbror och tittade på mig och undrade om jag hade facebook i datorn när jag kör :lol: :lol: :lol: nej nej sa jag till han och visade motor styrningen,

Har just bestält 600cc spridare och skall börja mappa in för etanol när dom kommer och i helgen skall jag börja bygga på den vattenkylda intercooler, målet med bygget är 200 bakhjulshästar, 200 kg,,,

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

Postat: tor maj 03, 2012 19:40
av HondaHasse
Låter mycket intressant!!
Den vill vi se på VFR Nordic Meet i augusti!! :D