VFR800, RVF750 turbo mm

Bygger du om din hoj utöver det normala mekandet kan du dela med dig här.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#61 Inlägg av wargen »

Var ute och åkte lite i helgen för att ställa in lågfart och gaspådrag och stannade och pratade lite med några bekanta och motorn var mycket varm efter kört sakta mycket tomgång mm. gick inte att starta på något vis, bränslet för varmt, något att tänka på när man byter bränslepump är att isolera den och placera den långt bort från motorn, vilket inte är så lätt om man inte vill ha den på framgaffeln, min omplacerades till innan för kåpan på höger sida med motorrumsisolering in mot motorn och nu verkar det fungera.
+ ett extralager isolering under tanken mot motorn, kan tänka mig att luftburk mm höll emot värmen från motorn men jag har endast rör från turbon och plats för intercoolern där.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#62 Inlägg av tersan »

Vad händer vid mer inspirerad körning, blir det inte vääääldigt varmt under kåporna? Isolering i all ära, men värmen som genereras måste ju ta vägen nånstans...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#63 Inlägg av wargen »

Vid mera inspererad körning får insprutningsbryggan mm kylning via rc45:ans luftintag fram på kåpan och leds ner genom tanken och blåser fritt ner under tanken, som mest har jag haft 32 (27 grader i luften) vid körning och stillastående efter ca 8-10 minuter ca 85 grader vid motor temp 102 grader...varmt varmt....(stående i vindstilla område)

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#64 Inlägg av tersan »

wargen skrev:Vid mera inspererad körning får insprutningsbryggan mm kylning via rc45:ans luftintag fram på kåpan och leds ner genom tanken och blåser fritt ner under tanken, som mest har jag haft 32 (27 grader i luften) vid körning och stillastående efter ca 8-10 minuter ca 85 grader vid motor temp 102 grader...varmt varmt....(stående i vindstilla område)
Låter ju rätt ok ändå!
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#65 Inlägg av wargen »

Nu har jag utvecklat en elektronisk styrning av ladd trycket, och skall börja montera denna i dag, iden är att med en knapp på styret kunna reglera effekten i motorn tex orginal när jag besiktar 100 hk , medium 140 hk, max 200 hk, återkommer med lite mera bilder

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#66 Inlägg av adrian_vg »

wargen skrev:Nu har jag utvecklat en elektronisk styrning av ladd trycket, och skall börja montera denna i dag, iden är att med en knapp på styret kunna reglera effekten i motorn tex orginal när jag besiktar 100 hk , medium 140 hk, max 200 hk, återkommer med lite mera bilder
Vad du kan!! :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
DevilsChild
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor aug 11, 2011 20:50
Ort: Åkersberga

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#67 Inlägg av DevilsChild »

Kul att det händer gejjer!

Läste runt lite grann på engelskpråkiga VFR-sidor om överladdning, främst då kompressor. Vad jag inte tänkt på men som många tog upp var huruvida växellåda ock koppling skulle hålla, några hade också funderingar om hur hållbarheten på själva motorn skulle vara.

Mycket effekt plockas ju ur RC30 och RC45 så lite mer pulver borde ju grejjerna tåla.
Vore intressant att höra dina tankar och funderingar kring det här wargen :tummenupp

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#68 Inlägg av wargen »

Hej kul att ni har funderingar kring VFR resp RVF motorerna. RVF 750 motorn var designad för 150 HK och kan man säga ligger till grund för VFR 800 motorn, många delar är samma, startmotor, vevlager, ramlager mm när vtec kom höjde man topparna lite för att få plats med alla fina saker till vtecen. En bra tunad 800, helt orginal i motorn har ork att lämna 150 hk under lång tid. men lite mod måste göras, kopplingen har dom snålat med. En skiva till och starkare fjädrar. Jag har plågat en VFR800 motor till ca 300 motor hästar men tyvärr fick jag bränsle problem den gången oxå och ventilerna brann upp och kopplingen trots dubbel förstärkning slirade lite vid ca 9-10000 varv

Nu har jag en helt annat uppsättning spridare, pump och filter och skall bli roligt att testa hållbarheten på 200 hk och intercolern, nya knack sensorer på fram och bak cylindrarna som kommer på plats i vinter tycker jag borde hjälpa till att ladda ca 0.9 utan problem, dyno i vinter kommer att ge svaren

En av fördelarna med VFR motorerna är att det fins gott om motorer om man vill experimentera, vet själv ingen som kört ras på sin utan skrotarna är välförsedda...

Nu är det några timmar i svarven för att göra bussningar till servot som skall styra VNC vingarna i turbon så man kan testa elektroniken...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#69 Inlägg av adrian_vg »

wargen skrev:En bra tunad 800, helt orginal i motorn har ork att lämna 150 hk under lång tid. men lite mod måste göras, kopplingen har dom snålat med. En skiva till och starkare fjädrar.
Måste det göras nån mod för att få plats med en lamellskiva till, eller finns det plats i originalkorgen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#70 Inlägg av tersan »

wargen skrev:Jag har plågat en VFR800 motor till ca 300 motor hästar men tyvärr fick jag bränsle problem den gången oxå och ventilerna brann upp och kopplingen trots dubbel förstärkning slirade lite vid ca 9-10000 varv...
:shock: Om jag inte hade varit lagd åt andra hållet hade jag nog friat till dig...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#71 Inlägg av wargen »

Finns plats, bara att mosa i ..... :D :D

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#72 Inlägg av wargen »

tersan skrev:
wargen skrev:Jag har plågat en VFR800 motor till ca 300 motor hästar men tyvärr fick jag bränsle problem den gången oxå och ventilerna brann upp och kopplingen trots dubbel förstärkning slirade lite vid ca 9-10000 varv...
:shock: Om jag inte hade varit lagd åt andra hållet hade jag nog friat till dig...

haha,, tur att jag oxå är lagd åt att tycka om andra könet. och jag har en mycket förstående hustru. hon köpte en t-shirt till mig, Hemma bra men garaget bäst.... :lol:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#73 Inlägg av adrian_vg »

wargen skrev:Finns plats, bara att mosa i ..... :D :D
:tummenupp

Kompressorkit - ju mer jag tänker på det desto intressantare blir det. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#74 Inlägg av wargen »

Köp så kommer jag och hjälper dig att montera 8) 8)

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#75 Inlägg av wargen »

DevilsChild skrev:Kul att det händer gejjer!

Läste runt lite grann på engelskpråkiga VFR-sidor om överladdning, främst då kompressor. Vad jag inte tänkt på men som många tog upp var huruvida växellåda ock koppling skulle hålla, några hade också funderingar om hur hållbarheten på själva motorn skulle vara.

Mycket effekt plockas ju ur RC30 och RC45 så lite mer pulver borde ju grejjerna tåla.
Vore intressant att höra dina tankar och funderingar kring det här wargen :tummenupp
Funderade lite till angående hållbarheten, skulle vara kul att höra om det är någon som vet någon som har kört ner en vfr 800 motor, bara på slitage? inte olje slarv eller glömt ställa ventiler eller motsvarande, utan en som är servad enl konstens alla regler. jag vet ingen, skulle vara roligt att höra

Skriv svar