VFR800, RVF750 turbo mm

Bygger du om din hoj utöver det normala mekandet kan du dela med dig här.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

VFR800, RVF750 turbo mm

#1 Inlägg av wargen »

Hej är ny på forumen men har lite information som kanske någon kan ha glädje av.
Vet inte om jag får vara med här då jag bara använder RCmotorn(vfr800-05) som är monterad i min RC45 ram, hade en del bekymmer att få den genom besiktningen men efter besikting och provning i östersund hos SFRO: aluminium expert så gick den igenom bilprovningens nålsöga.

Åker just nu min projekt hoj och tunar in bränslemappen. Det är en RC45 ram med en VFR 800 vtec motor i. Laddas via en garret turbo från en nissan cashkaj( eller hur det nu stavas) 1,7 diesel !!! det roliga med den turbon är att den har ställbara gajder för att rikta avgas stålen mot turbinen och man slipper wastegate mm, den har vatten och olje kylning. avgasröret har jag byggt för att mata turbon som sitter högt upp under sadeln, sitter 4 stycken lambdasonder, tractioncontrol och abs. Öhlins gaffel och öhlins stöt bak. fulltankad 190 kg

Jag har en Megasquirt III som jag var med och hjälpt till att göra mjukvaran till för att få den att fungera med hondas lustiga kammhjul ALLA vfr800 har 180 graders vevaxel(RC45 har 360).

Med MSIII box och ny luftburk, nytt raceavgasrör så ligger motor hästarna runt 115, allt funkar med orginal så långt och vridmomentet ökar med över 30% i vissa områden.(kört dyno med alla konfigurationer så,,,)

vid ca 130 hästar kommer första problemet, kopplingen, använd VTEC fjädrar och plocka i en lamell och stålplatta till,(modeller utan vtec har en lamell extra men mjukare fjädrar)

vid 150 hästar bottnar insprutarn(orginal 255cc och 2,2? kg bränsletryck) och pumpen och bränsleregulatorn räcker inte till.
(här går även gränsen för traditionell trimning , kammar mm med hyfsad budget(50 000:-)

170-180 hästar dags för lågkompkolvar, ny bränslepump injectorer vevstakar mm nu börjar det bli dyrt.....

Körmässigt blir hojen underbar vid 150 hästar,
Bifogar en bild med MSIII insprutet och tryckröretfrån turbon...

och vad jag har läst på forumet så funderar många på förgasare på sina byggen och jag rekomenderar varmt insprut, motorn går så mycket bättre....hör gärna av er om ni vill ha hjälp med bränsle och tändmappar till MS boxarna

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#2 Inlägg av wargen »

fick inte med bilden men här är den
Bilagor
bild
bild
P1030063.jpg (153.17 KiB) Visad 18010 gånger

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#3 Inlägg av HondaHasse »

Självklart får du vara med här, det är ju en VFR! :D
Lite fler bilder hade varit intressant!
Hur många hästar har du som mest på bakhjulet?

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#4 Inlägg av Donner »

Jösses där ligger några timmar bakom det bygget. Häftigt :D

Om du vill så gör gärna en tråd om hojen i ombyggnadsdelen på forumet.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#5 Inlägg av tersan »

Det där låter skoj... och den där bilden skapar onekligen ett visst sug efter mer info... mycket kabeldragning var det! 8)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#6 Inlägg av wargen »

Bilder, kommer mer i kväll, men hästkrafter , har inte kört dyno med denna konfigen som är i nu men petar i 3:an så reser den duktigt, motsvarar min rejs hoj och den ligger på 160 motor hästar (dyno 143 bakhjulshästar) och då laddar jag 0.6 bar och spridarna skall klara 175 hästar teoretiskt om man räknar på det men dom går på 100 % duty time vid 9000 varv,,, återkommer med mera bilder

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#7 Inlägg av wargen »

Här kommer lite bilder från byggtiden,, turbomonteringen... mm många sensorer blir det,, abs och tractioncontroll ringen på framhjulet
Bilagor
P1020214.JPG
P1020214.JPG (109.15 KiB) Visad 17974 gånger
P1030068.JPG
P1030068.JPG (203.97 KiB) Visad 17974 gånger
P1030052.JPG
P1030052.JPG (230.01 KiB) Visad 17974 gånger

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Sv: VFR800, RVF750 turbo mm

#8 Inlägg av jenshenrik »

Fantastisk projekt, men blir man ikke grillet, når turboen er placeret under sædet? :)
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#9 Inlägg av adrian_vg »

wargen skrev:[...]hade en del bekymmer att få den genom besiktningen men efter besikting och provning i östersund hos SFRO: aluminium expert så gick den igenom bilprovningens nålsöga.
Du är välkommen till forumet!

Kan du berätta mer om dina problem med SBP? Gillade de inte att du hade en turbo monterad?

Har haft ett öga på Toro kompressorkitet ett tag nu till min svartviffer. Vilket år som helst nu...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#10 Inlägg av blacken »

Det verkar som du är en sådan där som har bråttom överallt.. :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#11 Inlägg av wargen »

Nej, grillning av röven blir det inte, men första dyno run blev en chock då jag trodde allt tagit eld, all monterings olja på skruvar och skydsolja på turbon mm gick upp i rök, hjärtat i halsgropen,,, :shock: sen är turbon inklädd i värmesköldar i aluminium syns inte på bilden men jag skall lägga ut lite mera bilder i morgon på färdig hoj MVH

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Sv: VFR800, RVF750 turbo mm

#12 Inlägg av jenshenrik »

Kanske du kan komme til VFR Nordic Meet i Augusti.
Da kan vi "inspicere" hojen ;)
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#13 Inlägg av wargen »

Hm har kollat lite på kompressorn, himla snyggt paket, men är lite fundersam på hur dom får 170 bakhjuls hästar med orginalspridarna? ca250 cc/min vid 3 bar blir ca 160 (motor)hästkrafter och laddar man ett kilo blir den teoretiska(en enkel tumregel) hästkrafts antalet 105*2=210 motorhästar. dom skriver att dom laddar 10psi ca 0,7 bar.(0.689474)

men bitarna verkar himla välgjorda och får man 160 hästar i motorn så kan jag garantera att du blir nöjd., lite orolig för tändningen, man bör reducera tändningen 1 grad för varje 2 psi man laddar(samma där tumregel, måste provas i bänk för att motorn inte skall spika) men jag har kört vfr motorn på 42 graders förtändning och 0,6 bar och jag märker inget men osvuret är bäst.
Bilagor
vfr800.jpg
vfr800.jpg (13.98 KiB) Visad 17911 gånger

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#14 Inlägg av wargen »

Här är en bild med finkåporna och en bild med fulkåporna. Datorn har jag tejpat fast på tanken och sist när jag var vid macken så stog det en farbror och tittade på mig och undrade om jag hade facebook i datorn när jag kör :lol: :lol: :lol: nej nej sa jag till han och visade motor styrningen,

Har just bestält 600cc spridare och skall börja mappa in för etanol när dom kommer och i helgen skall jag börja bygga på den vattenkylda intercooler, målet med bygget är 200 bakhjulshästar, 200 kg,,,
Bilagor
P1030091.JPG
P1030091.JPG (95.23 KiB) Visad 17908 gånger
rvf.jpg
rvf.jpg (64.4 KiB) Visad 17908 gånger

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#15 Inlägg av HondaHasse »

Låter mycket intressant!!
Den vill vi se på VFR Nordic Meet i augusti!! :D

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Skriv svar