Classic racing vfr750

Bygger du om din hoj utöver det normala mekandet kan du dela med dig här.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Classic racing vfr750

#31 Inlägg av Jimmy.S »

:tummenupp

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Classic racing vfr750

#32 Inlägg av tersan »

Konvertering till insprut är jag ganska nyfiken på... mer bilder!
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Classic racing vfr750

#33 Inlägg av wargen »

Har plockat en insprutningsbrygga från 2003:a och plockat isär den i molekyler, kallstartsanordningen(den som ger lite mera luft vid kallstart) skrotas och kanalerna till den pluggas, jag justerar tändningen elektroniskt mot högre varv vid kallstart och bränslemängden sköter elektroniken om.. Insugningshålen på 750 -86 är 49 mm bredare isär så bryggan måste skarvas på mitten,,, med andra ord spjällaxlar delas och skall förlängas, själva spjällhusen och bensinrören går samma väg, insugningsgummina från 2003 passar nästan, lite modifiering nödvändig. insugningsrören på 2003 är parallella men -86 följer dom 90 graders v:et det gör att det blir extra trångt mellan spjällhusen. För att få det att funka får jag vrida spjällhusen 180grader. Kan vara en fördel för insprutarna pekar rakt ner mot ventiltallrikarna på ett annat sätt, vilket ökar hästkraferna med några % men tänkte lägga i motorn först så man får exakt avstånd mellan ramen.
IMG_2801.JPG
IMG_2801.JPG (123.79 KiB) Visad 11987 gånger

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Classic racing vfr750

#34 Inlägg av adrian_vg »

Grymt!

Också lika nyfiken på konverteringsresultatet som Tersan!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Classic racing vfr750

#35 Inlägg av wargen »

Boomer, svarvinköpet gick åt skogen, så axeljobben får vänta tills jag får tag i en ny svarv, ingen som vet en liten svarv till salu?

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Classic racing vfr750

#36 Inlägg av wargen »

I väntan på svarv så provas passformen på dom nya spjällhusen, lite ombyggnad av bränsle ledningarna måste ske, flytta slangen från bränslepumpen och förbindelsen mellan bryggorna flyttas...
IMG_2825.JPG
IMG_2825.JPG (55.24 KiB) Visad 11919 gånger

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Classic racing vfr750

#37 Inlägg av Jimmy.S »

Blir nog riktigt bra detta :tummenupp

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Classic racing vfr750

#38 Inlägg av wargen »

Ilägg av 49 mm bitar för att bredda spjällhusen, 10 mm stålaxel för att spjällenaxeln skall passa och tvingar för att hålla allt rakt ,,,
image.jpg
image.jpg (29.71 KiB) Visad 11877 gånger

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Classic racing vfr750

#39 Inlägg av Jimmy.S »

är härligt att se folk med egna lösningar som man kommer långt med, en liten 90graders profil så blir spjällhusen i linje :tummenupp

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Classic racing vfr750

#40 Inlägg av wargen »

Ja Jimmy, man får ta till dom enkla knepen
Då var spjällhusen svetsade, fn vilket orent aluminium jag fick tag tog timmar att få ihop husen med mina små profiler, inte blev det snyggt heller men det blev rakt och bra, det får duga. Bränsleledningarna/insprutnings hållarna förlängda och ombyggda. bränsletrycksgivare fick jag dit en också.
Nästa blir att förlänga spjällhusaxlarna...
IMG_2846.JPG
IMG_2846.JPG (119.7 KiB) Visad 11866 gånger
Bilagor
IMG_2825.JPG
IMG_2825.JPG (55.24 KiB) Visad 11866 gånger

Skriv svar