Sida 3 av 3

Re: Classic racing vfr750

Postat: tor jan 01, 2015 23:00
av Jimmy.S
:tummenupp

Re: Classic racing vfr750

Postat: lör jan 03, 2015 16:30
av tersan
Konvertering till insprut är jag ganska nyfiken på... mer bilder!

Re: Classic racing vfr750

Postat: lör jan 03, 2015 20:40
av wargen
Har plockat en insprutningsbrygga från 2003:a och plockat isär den i molekyler, kallstartsanordningen(den som ger lite mera luft vid kallstart) skrotas och kanalerna till den pluggas, jag justerar tändningen elektroniskt mot högre varv vid kallstart och bränslemängden sköter elektroniken om.. Insugningshålen på 750 -86 är 49 mm bredare isär så bryggan måste skarvas på mitten,,, med andra ord spjällaxlar delas och skall förlängas, själva spjällhusen och bensinrören går samma väg, insugningsgummina från 2003 passar nästan, lite modifiering nödvändig. insugningsrören på 2003 är parallella men -86 följer dom 90 graders v:et det gör att det blir extra trångt mellan spjällhusen. För att få det att funka får jag vrida spjällhusen 180grader. Kan vara en fördel för insprutarna pekar rakt ner mot ventiltallrikarna på ett annat sätt, vilket ökar hästkraferna med några % men tänkte lägga i motorn först så man får exakt avstånd mellan ramen.
IMG_2801.JPG
IMG_2801.JPG (123.79 KiB) Visad 12314 gånger

Re: Classic racing vfr750

Postat: sön jan 04, 2015 12:39
av adrian_vg
Grymt!

Också lika nyfiken på konverteringsresultatet som Tersan!

Re: Classic racing vfr750

Postat: sön jan 04, 2015 19:29
av wargen
Boomer, svarvinköpet gick åt skogen, så axeljobben får vänta tills jag får tag i en ny svarv, ingen som vet en liten svarv till salu?

Re: Classic racing vfr750

Postat: tis jan 13, 2015 21:01
av wargen
I väntan på svarv så provas passformen på dom nya spjällhusen, lite ombyggnad av bränsle ledningarna måste ske, flytta slangen från bränslepumpen och förbindelsen mellan bryggorna flyttas...
IMG_2825.JPG
IMG_2825.JPG (55.24 KiB) Visad 12246 gånger

Re: Classic racing vfr750

Postat: lör jan 17, 2015 01:23
av Jimmy.S
Blir nog riktigt bra detta :tummenupp

Re: Classic racing vfr750

Postat: lör jan 17, 2015 18:57
av wargen
Ilägg av 49 mm bitar för att bredda spjällhusen, 10 mm stålaxel för att spjällenaxeln skall passa och tvingar för att hålla allt rakt ,,,
image.jpg
image.jpg (29.71 KiB) Visad 12204 gånger

Re: Classic racing vfr750

Postat: sön jan 18, 2015 12:56
av Jimmy.S
är härligt att se folk med egna lösningar som man kommer långt med, en liten 90graders profil så blir spjällhusen i linje :tummenupp

Re: Classic racing vfr750

Postat: sön jan 18, 2015 15:25
av wargen
Ja Jimmy, man får ta till dom enkla knepen
Då var spjällhusen svetsade, fn vilket orent aluminium jag fick tag tog timmar att få ihop husen med mina små profiler, inte blev det snyggt heller men det blev rakt och bra, det får duga. Bränsleledningarna/insprutnings hållarna förlängda och ombyggda. bränsletrycksgivare fick jag dit en också.
Nästa blir att förlänga spjällhusaxlarna...
IMG_2846.JPG
IMG_2846.JPG (119.7 KiB) Visad 12193 gånger