VFR1200 Sidostöd

Bygger du om din hoj utöver det normala mekandet kan du dela med dig här.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

VFR1200 Sidostöd

#1 Inlägg av Tyrannosaurus »

Som en del av er vet har jag hållit på att fixa och modifiera hojen rätt mycket under en längre tid. Ett av mina senare projekt var att flytta fotpinnarna för att få bättre körställning.

För att det skulle vara möjligt var jag tvungen att byta sidostöd eftersom originalet kom i vägen för växelpedalen. Lösning som jag har testat är med ett stöd från nån Honda (tror från nån VFR), det funkar, men...
1. Fjäderfästet sitter på insidan istället för utsidan som jag har, så jag gjorde ett eget genom att borra ett hål i stödet, gänga och sätta i en skruv. Men det ser väldigt temporärt ut och är inte helt lyckat eftersom det finns en liten risk att jag kan tappa fjädern.
2. Stödet är en liten aning i kortaste laget så jag tycker hojen lutar lite väl mycket.

Frågor:
- Efter lite koll har jag kommit fram till att VFR1200 verkar ha fjädern på utsidan. Kan nån bekräfta det?
- Hur sitter stödet fast på VFR1200? Antagligen finns det kontakter för startspärr eller nåt, men det är ointressant för mig, utan det är huvudfästet och "gaffeln" som håller det i ramen som är intressant. Ser det ut som på andra Honda med en "gaffel" och M12 bult med låg 17 mm skalle?
- Skulle nån kunna mäta längden på VFR1200:s stöd från bultcentrum till foten d.v.s. den raka delen?
- Om det går att komma åt skulle jag gärna också vilja ha bredden på "gaffeln", alltså den platta delen där bulten sitter?
- Kolla också om stödet är rakt eller vinklat åt nåt håll?

Hoppas nån kan hjälpa.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: VFR1200 Sidostöd

#2 Inlägg av M@rtini »

Tyrannosaurus skrev:Som en del av er vet har jag hållit på att fixa och modifiera hojen rätt mycket under en längre tid. Ett av mina senare projekt var att flytta fotpinnarna för att få bättre körställning.

För att det skulle vara möjligt var jag tvungen att byta sidostöd eftersom originalet kom i vägen för växelpedalen. Lösning som jag har testat är med ett stöd från nån Honda (tror från nån VFR), det funkar, men...
1. Fjäderfästet sitter på insidan istället för utsidan som jag har, så jag gjorde ett eget genom att borra ett hål i stödet, gänga och sätta i en skruv. Men det ser väldigt temporärt ut och är inte helt lyckat eftersom det finns en liten risk att jag kan tappa fjädern.
2. Stödet är en liten aning i kortaste laget så jag tycker hojen lutar lite väl mycket.

Frågor:
- Efter lite koll har jag kommit fram till att VFR1200 verkar ha fjädern på utsidan. Kan nån bekräfta det?
Ja, fjädern sitter på utsidan.

- Hur sitter stödet fast på VFR1200? Antagligen finns det kontakter för startspärr eller nåt, men det är ointressant för mig, utan det är huvudfästet och "gaffeln" som håller det i ramen som är intressant. Ser det ut som på andra Honda med en "gaffel" och M12 bult med låg 17 mm skalle?
Ja, det är nog en rätt så traditionell infästning av stödet med "gaffel". Ser ut som M12 skruv även om skallen ser ut att vara lite special.

- Skulle nån kunna mäta längden på VFR1200:s stöd från bultcentrum till foten d.v.s. den raka delen?
Får det till att mitt stöd är ca. 215mm när jag mätt så som du vill ha det.

- Om det går att komma åt skulle jag gärna också vilja ha bredden på "gaffeln", alltså den platta delen där bulten sitter?
Bredd på "gaffel" 10mm.

- Kolla också om stödet är rakt eller vinklat åt nåt håll?
Rätt så kraftigt vinklat utåt.

Hoppas nån kan hjälpa.
Hej Robban!
Har fyllt i svar på dina frågor, kan även skicka bilder om du vill det.
Mvh M@rtini.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR1200 Sidostöd

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

M@rtini skrev:
Tyrannosaurus skrev:Som en del av er vet har jag hållit på att fixa och modifiera hojen rätt mycket under en längre tid. Ett av mina senare projekt var att flytta fotpinnarna för att få bättre körställning.

För att det skulle vara möjligt var jag tvungen att byta sidostöd eftersom originalet kom i vägen för växelpedalen. Lösning som jag har testat är med ett stöd från nån Honda (tror från nån VFR), det funkar, men...
1. Fjäderfästet sitter på insidan istället för utsidan som jag har, så jag gjorde ett eget genom att borra ett hål i stödet, gänga och sätta i en skruv. Men det ser väldigt temporärt ut och är inte helt lyckat eftersom det finns en liten risk att jag kan tappa fjädern.
2. Stödet är en liten aning i kortaste laget så jag tycker hojen lutar lite väl mycket.

Frågor:
- Efter lite koll har jag kommit fram till att VFR1200 verkar ha fjädern på utsidan. Kan nån bekräfta det?
Ja, fjädern sitter på utsidan.

- Hur sitter stödet fast på VFR1200? Antagligen finns det kontakter för startspärr eller nåt, men det är ointressant för mig, utan det är huvudfästet och "gaffeln" som håller det i ramen som är intressant. Ser det ut som på andra Honda med en "gaffel" och M12 bult med låg 17 mm skalle?
Ja, det är nog en rätt så traditionell infästning av stödet med "gaffel". Ser ut som M12 skruv även om skallen ser ut att vara lite special.

- Skulle nån kunna mäta längden på VFR1200:s stöd från bultcentrum till foten d.v.s. den raka delen?
Får det till att mitt stöd är ca. 215mm när jag mätt så som du vill ha det.

- Om det går att komma åt skulle jag gärna också vilja ha bredden på "gaffeln", alltså den platta delen där bulten sitter?
Bredd på "gaffel" 10mm.

- Kolla också om stödet är rakt eller vinklat åt nåt håll?
Rätt så kraftigt vinklat utåt.

Hoppas nån kan hjälpa.
Hej Robban!
Har fyllt i svar på dina frågor, kan även skicka bilder om du vill det.
Mvh M@rtini.
Tackar så mycket för hjälpen. Ska gå ner och mäta imorgon.

Om du har en bild framifrån eller bakifrån så man ser vinkeln så skulle det vara bra. Det är alltså vinkeln mellan "gaffeln" och resten av stödet som jag är intresserad av.

Jag har förresten aldrig tänkt på hur stöden sitter fast på en hoj som inte har ram under motorn.
Är det nåt utskott från fotpinsplattan eller på motorn?

Du kan skicka bilder på min mail. Har du den? rs[snabel-a] min domän (jag vill inte lägga ut mailadress på ett öppet forum för då blir spamrobotarna skitglada :twisted: )

På tal om spam, måste bara lägga med det här. Jag garvar lika mycket varje gång jag ser det. Snacka om att bekämpa eld med eld :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=C4Uc-cztsJo
https://www.youtube.com/watch?v=Dceyy0cX6J4
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: VFR1200 Sidostöd

#4 Inlägg av M@rtini »

Kan du skicka mailadressen som pm?
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR1200 Sidostöd

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det sket sig tyvärr med VFR1200F-stöd. Det som sitter där nu tror jag är från en VFR750 och 145 mm långt. Hänger jag ditt ett kortare så blir det HD-lut och det vill jag inte.

Det skulle kanske funka med Crosstourerns stöd eftersom den är högre och då troligen har ett längre stöd.

Så antingen om nån här kan kolla/mäta på sin, eller så får jag ta med ett måttband och åka in till MC-Varuhuset och hoppas att dom har nån lämplig hoj inne.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: VFR1200 Sidostöd

#6 Inlägg av M@rtini »

Tyrannosaurus skrev:Det sket sig tyvärr med VFR1200F-stöd. Det som sitter där nu tror jag är från en VFR750 och 145 mm långt. Hänger jag ditt ett kortare så blir det HD-lut och det vill jag inte.

Det skulle kanske funka med Crosstourerns stöd eftersom den är högre och då troligen har ett längre stöd.

Så antingen om nån här kan kolla/mäta på sin, eller så får jag ta med ett måttband och åka in till MC-Varuhuset och hoppas att dom har nån lämplig hoj inne.
145 mm långt, då är det ju kortare än på 1200an? Borde inte bli HD-lut då, eller är det vinkeln på stödet som gör att det inte stämmer? :?
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR1200 Sidostöd

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

M@rtini skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det sket sig tyvärr med VFR1200F-stöd. Det som sitter där nu tror jag är från en VFR750 och 145 mm långt. Hänger jag ditt ett kortare så blir det HD-lut och det vill jag inte.

Det skulle kanske funka med Crosstourerns stöd eftersom den är högre och då troligen har ett längre stöd.

Så antingen om nån här kan kolla/mäta på sin, eller så får jag ta med ett måttband och åka in till MC-Varuhuset och hoppas att dom har nån lämplig hoj inne.
145 mm långt, då är det ju kortare än på 1200an? Borde inte bli HD-lut då, eller är det vinkeln på stödet som gör att det inte stämmer? :?
Sorry, jag skrev fel. 245 mm skulle det vara :oops:
Originalstödet är nog närmare 300 mm (har inte mätt), men det är vinklat utåt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar