Gelleråsen 10/5, Knutstorp 10-11/7.

För dig som kör på eller är intresserad av att köra på bana, stor eller liten

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

Gelleråsen 10/5, Knutstorp 10-11/7.

#1 Inlägg av lotek »

Nu rackarns ska här köras..Är det några andra här som har bokat sig eller funderat på dessa datum kanske..alltid trevligt om det är några fler viffrar ju :wink:

För den som inte begriper vad jag talar om så är det SMC-utbildning på storbana som gäller. Alltså SHK och BKK.
Känner hur jag blir varm i hela kroppen bara av att tänka på hur roligt detta skall bli :shock: , måtte bara vädergudarna stå oss bi, vill inte ha regn, även om det kanske är nyttigt att lära sig köra i det med.

Någon här som har liknande eller samma planer?

Inte för att jag tror mig om det, men bevisligen så går det ju rätt bra. Fast det kan bero på att det är Freddy Spencer...vad vet jag :roll:
http://www.youtube.com/watch?v=yVqQnRrvask

VFR800-05 Silver Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#2 Inlägg av lotek »

Nu minsann drar det ihop sig..finns det verkligen ingen här som skall köra 10-11/7 på Knutstorp? Är det bara Stockholmare och slikt folk som är ute och kör bana eller :shock: ..Sörlänningarna kanske har gett upp i värmen..vad vet jag...Jag ämnar iaf hålla sydsveriges fana högt...här skall skrynklas asfalt 8)

VFR800-05 SilverBlue Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

lotek skrev:Nu minsann drar det ihop sig..finns det verkligen ingen här som skall köra 10-11/7 på Knutstorp? Är det bara Stockholmare och slikt folk som är ute och kör bana eller :shock: ..Sörlänningarna kanske har gett upp i värmen..vad vet jag...Jag ämnar iaf hålla sydsveriges fana högt...här skall skrynklas asfalt 8)
Var det Open Basic (BKK) eller Open Sport (SHK) du gick?

Kan ärligt talat inte direkt säga vad skillnaden är mellan dessa kurser...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#4 Inlägg av lotek »

Nja, det var SHK på Gelleråsen och BKK på Knutstorp.
Jag har fått det förklarat så att procentuellt är fördelningen 100% sporthojar på SHK och +50% på BKK:n ungefär.

På Knutstorp var det faktiskt i grön grupp ett antal tappra själar(all heder åt dem!) som åkte runt med kromslädar på banan, Det är ingen lek att dra runt en HD på en storbana det skall man ju ha klart för sig...

Kan dessutom meddela att jag är anmäld till Kemora nästa helg..Jag börjar bli lite biten om man säger så. Vi får ju se hur länge jag upprätthåller medlemsskapet bland V4:ans vänner, jag har faktiskt börjat snegla på en rak trea istället. :oops:

Man kan säga mycket om VFR:en, men jag börjar nå vägs ände med vad den kan göra på bana. Det är mycket mer än jag förväntade mig, men jag blir ju avhängd på rakorna hela tiden. Sen så fort det börjar svänga så blir det tjockt framför och det går inte att komma förbi :evil:
Knutstorp var jäkligt spännande eftersom VTEC:en gick in precis på krönet före hårnålen :shock: och jag gick upp konstant på bakhjulet över krönet :lol: spännande känsla...

Är någon intresserad av att köpa sig en -05 med dokumenterat goda köregenskaper kan ni ju höra av er :?:

VFR800-05 SilverBlue Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

lotek skrev:Kan dessutom meddela att jag är anmäld till Kemora nästa helg..Jag börjar bli lite biten om man säger så. Vi får ju se hur länge jag upprätthåller medlemsskapet bland V4:ans vänner, jag har faktiskt börjat snegla på en rak trea istället. :oops:
Kör du så mycket på bana då, att det är värt det?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#6 Inlägg av lotek »

Mmm, det börjar luta åt det hållet känns det som.
Jag känner att jag kan tänka mig att ägna mig ännu mer åt det. Frågade dessutom min instruktör vad han trodde om mig...han tyckte att jag borde anmäla mitt intresse för att bli instruktör, så jag kan inte vara helt kass :?: eller så skall dom bara ha mig som ett dåligt exempel :shock:

VFR800-05 SilverBlue Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

lotek skrev:Mmm, det börjar luta åt det hållet känns det som.
Jag känner att jag kan tänka mig att ägna mig ännu mer åt det. Frågade dessutom min instruktör vad han trodde om mig...han tyckte att jag borde anmäla mitt intresse för att bli instruktör, så jag kan inte vara helt kass :?: eller så skall dom bara ha mig som ett dåligt exempel :shock:
Jag kör själv mycket bana på Rörken, nästan enbart bana numera(...) så jag förstår vad du talar om, men har inga planer på att byta bort min viffer - den funkar för bra i övrig trafik. Åt var och en sitt osv, men tycker det är synd du lämnar bort viffern för det. :wink:

Är det inget du kan göra för att vässa den lite då? Hur mycket extra hästar mer är det vill du ha och vad för rak trea är det vi talar om (bara för att få ett humm om vilka prestanda det handlar om)?

Intruktörerna på Rörken kör ofta lite sportigare hojjar, som R1, Sprint ST och så, men en del har HD, Tiger och Varaderos och motarder, så blandningen är nära nog total. Tycker det är bra, för det ger bra spännvidd på bågarna, så att man inte känner sig helt utslagen i leken.

Tycker dessutom att Lasse från forumet med sin viffer-02:a kör smutt nog för att hänga av räsernissarna i snabbaste gruppen. För att ta ett exempel alltså, och med brasklappen att Rörken är en kortbana som passar mindre motorcyklar. Och där hästkrafter inte spelar nån större roll. Antar att situationen är lite annorlunda på en storbana.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#8 Inlägg av lotek »

adrian_vg skrev:
lotek skrev:Mmm, det börjar luta åt det hållet känns det som.
Jag känner att jag kan tänka mig att ägna mig ännu mer åt det. Frågade dessutom min instruktör vad han trodde om mig...han tyckte att jag borde anmäla mitt intresse för att bli instruktör, så jag kan inte vara helt kass :?: eller så skall dom bara ha mig som ett dåligt exempel :shock:
Jag kör själv mycket bana på Rörken, nästan enbart bana numera(...) så jag förstår vad du talar om, men har inga planer på att byta bort min viffer - den funkar för bra i övrig trafik. Åt var och en sitt osv, men tycker det är synd du lämnar bort viffern för det. :wink:

Är det inget du kan göra för att vässa den lite då? Hur mycket extra hästar mer är det vill du ha och vad för rak trea är det vi talar om (bara för att få ett humm om vilka prestanda det handlar om)?

Intruktörerna på Rörken kör ofta lite sportigare hojjar, som R1, Sprint ST och så, men en del har HD, Tiger och Varaderos och motarder, så blandningen är nära nog total. Tycker det är bra, för det ger bra spännvidd på bågarna, så att man inte känner sig helt utslagen i leken.

Tycker dessutom att Lasse från forumet med sin viffer-02:a kör smutt nog för att hänga av räsernissarna i snabbaste gruppen. För att ta ett exempel alltså, och med brasklappen att Rörken är en kortbana som passar mindre motorcyklar. Och där hästkrafter inte spelar nån större roll. Antar att situationen är lite annorlunda på en storbana.
Ja, det gör en viss skillnad på en storbana, och en liten bana. Dessutom gör VTEC:en mig vansinnig...i sådana här sammanhang är det tämligen obehagligt när den går i eller ur vid fel tillfälle. Banan flöt av vatten i fredags och jag hade ett par otrevliga bakhjulssläpp när den gick in och ur vid fel tillfälle.
Men det största bekymmer jag har är att jag är så s**ans kort :oops:
Hade jag varit lite längre så hade saker och ting hamnat i ett lite annat läge, men jag känner mig inte bekväm på VFR:en när det kommer till att få en bra sittställning. Jag behöver något som är mer anpassat till min längd, nämligen en Triumph 675. "Rimlig" försäkring dvs. bara dubbelt upp mot VFR:en :( . Nån litermaskin är jag inte intresserad av, en 675:a hade passat perfekt.
Har till och med hittat en jag är rätt intresserad av...vi får väl se vad jag gör.

VFR800-05 SilverBlue Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

lotek skrev:Dessutom gör VTEC:en mig vansinnig...i sådana här sammanhang är det tämligen obehagligt när den går i eller ur vid fel tillfälle. Banan flöt av vatten i fredags och jag hade ett par otrevliga bakhjulssläpp när den gick in och ur vid fel tillfälle.
Har läst att en del klagar på VTEC-funktionen, men har också läst att den går att finjustera på nåt sätt så att den inte är lika abrupt. Fråga mig inte bara hur...

Allvarligt talat dock, känner man att man inte trivs med en båge på ett eller annat sätt, ska man naturligtvis byta. Det blir inge kul om man ska köra omkring och vara irriterad. :?
lotek skrev:Men det största bekymmer jag har är att jag är så s**ans kort :oops:
Hade jag varit lite längre så hade saker och ting hamnat i ett lite annat läge, men jag känner mig inte bekväm på VFR:en när det kommer till att få en bra sittställning.
Du är omäjligt kortare än mig, jag är 173cm på morgonarna. :roll: Har ett högre styre på min viffer. Funkar bra på bana. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#10 Inlägg av lotek »

adrian_vg skrev:
lotek skrev:Dessutom gör VTEC:en mig vansinnig...i sådana här sammanhang är det tämligen obehagligt när den går i eller ur vid fel tillfälle. Banan flöt av vatten i fredags och jag hade ett par otrevliga bakhjulssläpp när den gick in och ur vid fel tillfälle.
Har läst att en del klagar på VTEC-funktionen, men har också läst att den går att finjustera på nåt sätt så att den inte är lika abrupt. Fråga mig inte bara hur...

Allvarligt talat dock, känner man att man inte trivs med en båge på ett eller annat sätt, ska man naturligtvis byta. Det blir inge kul om man ska köra omkring och vara irriterad. :?
lotek skrev:Men det största bekymmer jag har är att jag är så s**ans kort :oops:
Hade jag varit lite längre så hade saker och ting hamnat i ett lite annat läge, men jag känner mig inte bekväm på VFR:en när det kommer till att få en bra sittställning.
Du är omäjligt kortare än mig, jag är 173cm på morgonarna. :roll: Har ett högre styre på min viffer. Funkar bra på bana. :wink:
Man kanske kan kortsluta VTEC:en så att den alltid är i :idea: kan tänka mig vad som händer med bränsleekonomin :lol:

Nä, det är jag faktiskt inte, rätt så lika lång faktiskt. Men när jag går ner hårt så når jag inte, utan sitter som något slags groda(känns så iaf), Sadeln är för bred för min arma lekamen :shock: , dessutom går fotpinnarna i marken när jag ligger i ordentligt. Man skulle ju kunna korta skruvarna lite, men sen är det fjädringen o.s.v.
Känns nästan som om jag bestämt mig...

Nä, skulle jag bara köra normalt finns nog ingen bättre hoj, en VFR är ju Guds gåva till allroundåkaren..men jag har inte råd med två st, hur gärna jag än vill...och jag har blivit riktigt biten av bankörning. Så jag kommer nog att satsa åt det hållet.

VFR800-05 SilverBlue Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

lotek skrev:Nä, det är jag faktiskt inte, rätt så lika lång faktiskt. Men när jag går ner hårt så når jag inte, utan sitter som något slags groda(känns så iaf), Sadeln är för bred för min arma lekamen :shock: , dessutom går fotpinnarna i marken när jag ligger i ordentligt. Man skulle ju kunna korta skruvarna lite, men sen är det fjädringen o.s.v.
Om fotpinnarna tar i får du luta ut mer med överkroppen, eller börja hänga ut mer, så bågen rätas upp. Tro inte att en annan hoj kommer att fixa det åt dig, du måste jobba lite själv också!
lotek skrev:Känns nästan som om jag bestämt mig...
Låter onekligen så. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#12 Inlägg av lotek »

adrian_vg skrev:
lotek skrev:Nä, det är jag faktiskt inte, rätt så lika lång faktiskt. Men när jag går ner hårt så når jag inte, utan sitter som något slags groda(känns så iaf), Sadeln är för bred för min arma lekamen :shock: , dessutom går fotpinnarna i marken när jag ligger i ordentligt. Man skulle ju kunna korta skruvarna lite, men sen är det fjädringen o.s.v.
Om fotpinnarna tar i får du luta ut mer med överkroppen, eller börja hänga ut mer, så bågen rätas upp. Tro inte att en annan hoj kommer att fixa det åt dig, du måste jobba lite själv också!
lotek skrev:Känns nästan som om jag bestämt mig...
Låter onekligen så. ;-)
Nä, jag är inte lat, eller tror att annan hoj skulle "fixa" det, jag har fortfarande närmre en halvcentimeter kvar på däckkanten som är oanvänd..så nog hänger jag så mycket jag kan, men där är mitt bekymmer, sittställningen blir inte bra eftersom jag inte når. Knät ligger i backen utan problem, men jag når inte riktigt för att jag har för korta armar och ben, jag vill ju helst ha kvar foten på fotpinnen på motsatt sida och det är knappt som det är nu. Sätter jag mig kloss in i tanken når jag bättre men det blir fel på ställningen som helhet då. Jag får ingen bra stabilitet och fäste på hojen helt enkelt(för kroppen alltså).

Nästa alternativ skulle väl vara att släppa styret för att komma längre ut med överkroppen, men det funkar tyvärr bara i högersvängar av vissa orsaker :roll:

VFR800-05 SilverBlue Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

lotek skrev:Nä, jag är inte lat, eller tror att annan hoj skulle "fixa" det,
Nä, nä, säger inte att du är lat! Visste bara inte hur mycket du "jobbade" på bågen.
lotek skrev: Nästa alternativ skulle väl vara att släppa styret för att komma längre ut med överkroppen, men det funkar tyvärr bara i högersvängar av vissa orsaker :roll:
Semestergas! :lol: :wink:
Senast redigerad av adrian_vg den mån jul 13, 2009 08:52, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#14 Inlägg av TG »

lotek skrev:........Man kanske kan kortsluta VTEC:en...

DET har jag med funderat på :twisted:
Gör du guiden...?? :wink:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#15 Inlägg av lotek »

Yihaa :D

Kemora 4-dagars avklarad och på väg hem..VFR:en skämdes minsann inte för sig i snabb grupp. Fast ekonomin är ju sådär...20 landsvägsmil och 6 bandagar senare är jag nere på corden på högersidan upptäckte jag efter sista passet :shock: Tycker dessutom att bromsarna börjar bli lite sunkiga...dags att gå igenom allt ordentligt och ge henne lite kärlek och omsorger..

Men som sagt..VFR:en är verkligen en allroundmaskin av rang.
VTEC:en gör mig dock fortfarande vansinnig. Ligger man hårt i en kurva med perfekt gaskontroll och strax innan man når apex, då kickar den in.. det är faktiskt inte helt lyckat... Den måste gå att tjyvkoppla. Bränsleekonomin är ändå obefintlig..den dricker soppa som en kamel..drygt en liter milen, och lite till.... :D fast det är värt det.

VFR800-05 Silverblue Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Skriv svar