Rörken BKK 2009
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Rörken BKK 2009
Nån som har planer på BKK på Rörken kommande måndag, 2009-05-11?
Funderar på att åka direkt efter jobbet, runt kl 17-17.30.
Funderar på att åka direkt efter jobbet, runt kl 17-17.30.
Senast redigerad av adrian_vg den lör jun 20, 2009 10:31, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Rörken 2009
Tänkte åka idag efter jobbet, om det inte regnar alltför mycket.
Nån som ska med?
Nån som ska med?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Rörken 2009
Var på Rörken igår, åkte direkt från jobbet. Var framme strax efter kvart i sex så det var bara att fylla i blankett och slänga sig in i teoretiska genomgången. Var i grön grupp (rookies).
Sen var det bara att få vänta på sin tur och få köra. Första varvet gick sådär, andra bättre. Tredje och fjärde flöt på rätt ok. Smajlet när man kom in i depån efter första körningen gick från öra till öra typ.
Andra körningen gick bättre ändå, speciellt efter instruktioner att höja blicken och kolla långt fram. Denna körning gick ännu bättre än första.
Tredje körningen belv det inte mycket av, eftersom två killar gick omkull i esset efter start/målrakan och en annan kille i kurvan efter esset och man var tvungen att sanera först. Hann med två varv... Men de satt och gick bättre ändå jmfm andra körningen.
Fjärde körningen blev kall och mörk, och vi missade ingen körtid när samma kille i gruppen före gick omkull i esset igen... Stackaren sparkade på sin båge och kom in i depå med ljuddämparen under armen... Vi var bara två åkare kvar i grön grupp för sista körningen, de andra hade åkt hem, så vi fick tre instruktörer; en först, en mellan mig och andra åkaren och en sist.
Efteråt kort sammanfattning där vi fick veta att vi kört jättebra, men inte så bra att vi inte behövde komma tillbaka. Instruktörerna har humor. Sista körningen gick iaf jättebra. Känner att jag har mer koll på vad viffern klarar av, och inte minst jag själv.
Kommer att bli en återkommande gäst på Rörken nästa åktillfälle. Fortsätter i grön rookiegrupp en gång till, sen tror jag att jag hoppar upp ett snäpp.
BKK är väl värt sin hundring, och rekommenderas starkt!
En åktillfälle är alltså en kvarts körning varje timme (det är fyra grupper totalt) och fyra körningar är en dagskurs typ, med alla moment man behöver. Skillnaden mellan nästa högre grupp är att man kör i högre hastighet, men man övar fortfarande samma saker, som blick, kurvtagning, gaskontroll, broms osv.
Det sägs att en kvart på en kartingbana motsvarar en halvtimmes körning på en storbana. Kvarten på Rörken är alltså inget att fnysa åt, den är tekniskt krävande och ger mer än man tror. Den är dessutom grymt kurvig. Jag flinade hela vägen hem sen.
Sen var det bara att få vänta på sin tur och få köra. Första varvet gick sådär, andra bättre. Tredje och fjärde flöt på rätt ok. Smajlet när man kom in i depån efter första körningen gick från öra till öra typ.
Andra körningen gick bättre ändå, speciellt efter instruktioner att höja blicken och kolla långt fram. Denna körning gick ännu bättre än första.
Tredje körningen belv det inte mycket av, eftersom två killar gick omkull i esset efter start/målrakan och en annan kille i kurvan efter esset och man var tvungen att sanera först. Hann med två varv... Men de satt och gick bättre ändå jmfm andra körningen.
Fjärde körningen blev kall och mörk, och vi missade ingen körtid när samma kille i gruppen före gick omkull i esset igen... Stackaren sparkade på sin båge och kom in i depå med ljuddämparen under armen... Vi var bara två åkare kvar i grön grupp för sista körningen, de andra hade åkt hem, så vi fick tre instruktörer; en först, en mellan mig och andra åkaren och en sist.
Efteråt kort sammanfattning där vi fick veta att vi kört jättebra, men inte så bra att vi inte behövde komma tillbaka. Instruktörerna har humor. Sista körningen gick iaf jättebra. Känner att jag har mer koll på vad viffern klarar av, och inte minst jag själv.
Kommer att bli en återkommande gäst på Rörken nästa åktillfälle. Fortsätter i grön rookiegrupp en gång till, sen tror jag att jag hoppar upp ett snäpp.
BKK är väl värt sin hundring, och rekommenderas starkt!
En åktillfälle är alltså en kvarts körning varje timme (det är fyra grupper totalt) och fyra körningar är en dagskurs typ, med alla moment man behöver. Skillnaden mellan nästa högre grupp är att man kör i högre hastighet, men man övar fortfarande samma saker, som blick, kurvtagning, gaskontroll, broms osv.
Det sägs att en kvart på en kartingbana motsvarar en halvtimmes körning på en storbana. Kvarten på Rörken är alltså inget att fnysa åt, den är tekniskt krävande och ger mer än man tror. Den är dessutom grymt kurvig. Jag flinade hela vägen hem sen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Jag ska ta mig till Rörken vid lämpligt tillfälle, men det är "någon" där hemma som envisas med att gå på valpkurs just måndagar, så jag måste fixa barnvakt. 14/6 är det första öppna söndagsåket som jag får satsa på annars.
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ta med barnen då!Tommy Gsson skrev:Jag ska ta mig till Rörken vid lämpligt tillfälle, men det är "någon" där hemma som envisas med att gå på valpkurs just måndagar, så jag måste fixa barnvakt. 14/6 är det första öppna söndagsåket som jag får satsa på annars.
T.
Ses på söndagen annars. Själv har jag för avsikt att åka alla gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Rörken är riktigt najs att träna enhandskörning på .. det kommer i grupp 2 tror jag .. Rörken är en bra bana med bra flyt när man vant sig
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ska man verkligen släppa styret, om än med bara en hand, när man kör mc??Conseal skrev:Rörken är riktigt najs att träna enhandskörning på .. det kommer i grupp 2 tror jag .. Rörken är en bra bana med bra flyt när man vant sig
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Skulle vara en kul syn 3 ungar bakom på en viffer.adrian_vg skrev:Ta med barnen då!Tommy Gsson skrev:Jag ska ta mig till Rörken vid lämpligt tillfälle, men det är "någon" där hemma som envisas med att gå på valpkurs just måndagar, så jag måste fixa barnvakt. 14/6 är det första öppna söndagsåket som jag får satsa på annars.
T.
Ses på söndagen annars. Själv har jag för avsikt att åka alla gånger.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ta viffern på släp och barnen i bilen. Är inte som om det aldrig har hänt.Tommy Gsson skrev:Skulle vara en kul syn 3 ungar bakom på en viffer.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Hmmm.. Hur många barn har du sa du?adrian_vg skrev:Ta viffern på släp och barnen i bilen. Är inte som om det aldrig har hänt.Tommy Gsson skrev:Skulle vara en kul syn 3 ungar bakom på en viffer.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Öhh... Inga...Tommy Gsson skrev:Hmmm.. Hur många barn har du sa du?adrian_vg skrev:Ta viffern på släp och barnen i bilen. Är inte som om det aldrig har hänt.Tommy Gsson skrev:Skulle vara en kul syn 3 ungar bakom på en viffer.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Det verkar bli regnfritt större delen av söndagen den 14:e. Nån som ska med till Rörken?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Det är en av övningarna du mest troligt kommer att få göra så småning om .. är en bra kontrollövning.adrian_vg skrev:Ska man verkligen släppa styret, om än med bara en hand, när man kör mc??Conseal skrev:Rörken är riktigt najs att träna enhandskörning på .. det kommer i grupp 2 tror jag .. Rörken är en bra bana med bra flyt när man vant sig
På rörken, ut ur depån .. i med 2an sedan lägger du vänstern på benet och kör hela banan utan att bromsa eller växla och utan att lägga vänstern på styret. knixigast är chikanen och svängarna innan depåkurvan.
Skitbra för att öva på gaskontroll och att styra med kroppen istället för med armarna.
Fråga gärna nästa gång du är där .. i en samling efter ett pass eller ngt.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Har sett att man gör det i blå och röd grupp. I gul grupp verkar man öva på att hänga ut rätt (steg 1) utan att flytta baken. Men enhandskörning kommer. Tyckte det var läskigt första gången när man skulle markera att man vill ut i depå eller fastlanen. Är lite bättre nu, men hela banan...Conseal skrev:Det är en av övningarna du mest troligt kommer att få göra så småning om .. är en bra kontrollövning.
På rörken, ut ur depån .. i med 2an sedan lägger du vänstern på benet och kör hela banan utan att bromsa eller växla och utan att lägga vänstern på styret. knixigast är chikanen och svängarna innan depåkurvan.
Skitbra för att öva på gaskontroll och att styra med kroppen istället för med armarna.
Fråga gärna nästa gång du är där .. i en samling efter ett pass eller ngt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Var på Rörken idag och körde i trekvart. Blev allmänt jubel från instruktörerna över att det kom en deltagare, när jag klev in lite över kl tio...
Hade hela banan för mig själv i hällregnet. Övade regnkörning och gaskontroll.
När jag hade fått ett framhjulssläpp för mycket i chikanen, det började regna ännu mer, och handskarna började kännas för tunga för att vara bekväma att köra i, fann jag det för gott att åka hem igen.
Reissamembranet i mitt vinterställ verkar funka bra i hällregn, trots att det inte är gore-tex.
Hade hela banan för mig själv i hällregnet. Övade regnkörning och gaskontroll.
När jag hade fått ett framhjulssläpp för mycket i chikanen, det började regna ännu mer, och handskarna började kännas för tunga för att vara bekväma att köra i, fann jag det för gott att åka hem igen.
Reissamembranet i mitt vinterställ verkar funka bra i hällregn, trots att det inte är gore-tex.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!