Avrostning Uppsala/Uppland

För dig som kör på eller är intresserad av att köra på bana, stor eller liten

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

Tomas skrev:Jepp, det stämmer! Tänkte väl att jag inte hade låtit en VFR gå osedd förbi =) Jag tänkte ta med en kompis på avrostning och han frågade vad det innehåller och själv har jag inte varit med. Jag tänker att det är typ bromsa och konbanor, stämmer det? Måste man vara SMC-medlem för att delta?
Bla annat konbanor och bromsning, sen variationer på desamma. Innehållet brukar tydligen inte vara samma varje år enl det jag hört.

Jag har inte personligen kört just SMC Uppsalas avrostning tidigare, så jag kan inte med säkerhet säga exakt vad som kommer och hur upplägget är. Men jag tror att ni kommer att komma ut säkrare efteråt i trafiken i vilket fall.

Det blir i vart inte riktigt lika svårt(?) som konbanan(orna) man har numera på uppkörningarna, om det nu säger nåt. ;-) Det är heller inga krav på att man ska vara superbra på det man gör på avrostningen. Meningen är att man ska fräscha upp det man redan kan, lite knix och trix alltså under (förhoppningsvis) avslappnade former.

Man behöver inte vara SMC-medlem för att delta. Men det kan löna sig i längden, speciellt om du/ni ska köra nåt på Rörken sen; rabatt på Knix-kurserna! Detta rekommenderas också väldigt varmt!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#17 Inlägg av Tomas »

Jepp, då var det som jag trodde ungefär! Jag är medlem i SMC men min kompis är inte det men absolut en värd grej oavsett. Tänkte också köra på Rörken i år, förhoppningsvis också någon storbana!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#18 Inlägg av adrian_vg »

Tomas skrev:Jepp, då var det som jag trodde ungefär! Jag är medlem i SMC men min kompis är inte det men absolut en värd grej oavsett. Tänkte också köra på Rörken i år, förhoppningsvis också någon storbana!
Jag ska till Linköpings motorstadion i slutet av juli. Fri instruktörsdag. Vroooom!!

Fast ärligt talat är jag lite skrajsen inför en stor bana. :oops: Det handlar om helt andra hastigheter. Jag har tex aldrig lagt ner bågen i 150+km/h och haft fotpinnarna att skrapa i...

Det jag har kört är i princip bara små banor, som gokartbanorna i Uppsala samt vissa utvalda i Stockholmstrakten. Bandagen på Scandinavian Racingway i Anderstorp 1992, med en BMW R100RS räknas inte längre...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#19 Inlägg av Tomas »

adrian_vg skrev: Jag ska till Linköpings motorstadion i slutet av juli. Fri instruktörsdag. Vroooom!!

Fast ärligt talat är jag lite skrajsen inför en stor bana. :oops: Det handlar om helt andra hastigheter. Jag har tex aldrig lagt ner bågen i 150+km/h och haft fotpinnarna att skrapa i...

Det jag har kört är i princip bara små banor, som gokartbanorna i Uppsala samt vissa utvalda i Stockholmstrakten. Bandagen på Scandinavian Racingway i Anderstorp 1992, med en BMW R100RS räknas inte längre...
Åfan, kul! Jag körde på Knutstorp förra året och det var lätt det roligaste jag gjort på hoj! Fotpinnarna skrapade i fort på 95:an, kanske för att det är så långa fegpinnar på den :wink: Skruvade av dom och då gick det bättre. Kul att få lägga sina första knäskrap också :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

Tomas skrev:Åfan, kul! Jag körde på Knutstorp förra året och det var lätt det roligaste jag gjort på hoj! Fotpinnarna skrapade i fort på 95:an, kanske för att det är så långa fegpinnar på den :wink: Skruvade av dom och då gick det bättre. Kul att få lägga sina första knäskrap också :D
Fast egentligen då va', är fotpinneskrap inte så mycket att komma med. Det handlar mest om man inte hänger ut tillräckligt. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#21 Inlägg av Tomas »

adrian_vg skrev:
Tomas skrev:Åfan, kul! Jag körde på Knutstorp förra året och det var lätt det roligaste jag gjort på hoj! Fotpinnarna skrapade i fort på 95:an, kanske för att det är så långa fegpinnar på den :wink: Skruvade av dom och då gick det bättre. Kul att få lägga sina första knäskrap också :D
Fast egentligen då va', är fotpinneskrap inte så mycket att komma med. Det handlar mest om man inte hänger ut tillräckligt. ;-)
Haha! Nog hängde jag, se föregående inlägg angående en plastisk deformation av ett stycke knäpuck :wink:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

Tomas skrev:Haha! Nog hängde jag, se föregående inlägg angående en plastisk deformation av ett stycke knäpuck :wink:
:D :D :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

Första avrostningen verkar ha gått bra och åtminstone de deltagarna jag talade med hade flin som räckte från öra till öra. :lol:

Säsongen är definitivt igång!

Två viffrar (jag och Tomas) av runt 50-60 hojar totalt var lite lite tyckte jag dock... Nå, väl... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#24 Inlägg av Tomas »

Jepp, det var skoj med avrostning! Framförallt kul att träffa på lite andra hojåkare i Uppsalatrakten, jag såg dock knappt någon under 30 :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#25 Inlägg av adrian_vg »

Tomas skrev:Jepp, det var skoj med avrostning! Framförallt kul att träffa på lite andra hojåkare i Uppsalatrakten, jag såg dock knappt någon under 30 :)
Träffad... Du var nog den yngste där! Jag kör VFR som kompensation för min ålder. :roll: :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#26 Inlägg av marinmo »

adrian_vg skrev: Fast ärligt talat är jag lite skrajsen inför en stor bana. :oops: Det handlar om helt andra hastigheter. Jag har tex aldrig lagt ner bågen i 150+km/h och haft fotpinnarna att skrapa i...
Du och jag broder. Tycker det där med att lägga ner mer än absolut nödvändigt är läskigt, speciellt på vanlig väg. Har försökt lite men kommer inte särskilt långt ner, vilket iofs kanske bara är bra då man kör ute i trafiken.

Min senaste incident berodde bla på att jag inte vågade lägga ned ordentligt (+ för hög fart då såklart), hade jag gjort det hade jag nog klarat det utan problem ... Ack. :(

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#27 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Du och jag broder. Tycker det där med att lägga ner mer än absolut nödvändigt är läskigt, speciellt på vanlig väg. Har försökt lite men kommer inte särskilt långt ner, vilket iofs kanske bara är bra då man kör ute i trafiken.

Min senaste incident berodde bla på att jag inte vågade lägga ned ordentligt (+ för hög fart då såklart), hade jag gjort det hade jag nog klarat det utan problem ... Ack. :(
Sen det där med 150 på svensk landsväg. Inte så tillåtet... :roll: :wink:

Hojen kan läggas ner mer än man tror. Problemet sitter mest ovanför nacken. Ska jobba på det lite i år. Kan bara hoppas på förbättring... :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#28 Inlägg av marinmo »

adrian_vg skrev:
marinmo skrev:Du och jag broder. Tycker det där med att lägga ner mer än absolut nödvändigt är läskigt, speciellt på vanlig väg. Har försökt lite men kommer inte särskilt långt ner, vilket iofs kanske bara är bra då man kör ute i trafiken.

Min senaste incident berodde bla på att jag inte vågade lägga ned ordentligt (+ för hög fart då såklart), hade jag gjort det hade jag nog klarat det utan problem ... Ack. :(
Sen det där med 150 på svensk landsväg. Inte så tillåtet... :roll: :wink:
Haha. Jag försöker mest i hastigheter runt 60-70, det räcker bra för mig, tack ska du ha! :P
adrian_vg skrev:Hojen kan läggas ner mer än man tror. Problemet sitter mest ovanför nacken. Ska jobba på det lite i år. Kan bara hoppas på förbättring... :D
Så dem har haft rätt, jag har något fel där uppe ändå alltså :cry:

Haha, nej jag vet inte men det känns som man vill ha lite fart när man lägger ner mer. Kanske underskattar 60-70 dock? Och grejen är väl den också att det känns som man behöver lite för "mycket" fart in i kurvan för att kunna lägga ner, och då måste man ju våga ... Hugamig.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#29 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:[...]Haha, nej jag vet inte men det känns som man vill ha lite fart när man lägger ner mer. Kanske underskattar 60-70 dock? Och grejen är väl den också att det känns som man behöver lite för "mycket" fart in i kurvan för att kunna lägga ner, och då måste man ju våga ... Hugamig.
Det funkar i 60-70 också, men kurvan måste vara ganska tajt isf, för att man ska kunna kompensera med att lägga ner mer.

Att tvinga fram nåt är kanske inte bästa idén. ;-) Låt det ta den tid det tar, knäet i backen kommer snart nog! I min bok är slipade knäpuckar lite coolt, men definitivt inget måste. Jag kör hellre snyggt och säkert än hårigt sas.

Den här bilden minns jag som att jag la ner nåt så in i bomben. I verkligheten är det som synes en bra bit kvar... :roll:
Bild
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#30 Inlägg av adrian_vg »

Bilder från dagens avrostning finns på http://galleri.oamck.se/thumbnails.php?album=75!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar