Nürburgring

För dig som kör på eller är intresserad av att köra på bana, stor eller liten

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
ulf svedberg
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jul 08, 2011 04:12
Ort: vejbystrand
Kontakt:

Nürburgring

#1 Inlägg av ulf svedberg »

Har kollat om det fanns något skrivet om Ringen men har inte sett nå´t. Det kanske finns på annan plats? Nåväl, min fråga: nästa maj så är planen 3 veckor MC i Dolomiterna plus 1 vecka nerresa via Ringen, schweiz, Lichtenstein, Davos, St Moritz osv osv. har ju hört mycket om tokerierna därnere och skulle vara kul att ha kört en gång och prova på banan. Har ngn varit där och vilka erfarenheter fick ni med er, typ goda tips som lämpliga- olämpliga tider eller annan listig info som kan vara värdefull.
Twist the throttle!!!!!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nürburgring

#2 Inlägg av adrian_vg »

ulf svedberg skrev:Har kollat om det fanns något skrivet om Ringen men har inte sett nå´t. Det kanske finns på annan plats? Nåväl, min fråga: nästa maj så är planen 3 veckor MC i Dolomiterna plus 1 vecka nerresa via Ringen, schweiz, Lichtenstein, Davos, St Moritz osv osv. har ju hört mycket om tokerierna därnere och skulle vara kul att ha kört en gång och prova på banan. Har ngn varit där och vilka erfarenheter fick ni med er, typ goda tips som lämpliga- olämpliga tider eller annan listig info som kan vara värdefull.
Har inte kört där själv, men en instruktörskollega jag talade med nyligen om detta, tyckte att Nürburgring alltid var ett bra semestermål. Saker som kom upp enl nedan.

* Ska du europasemestra i övrigt också, se till att du kör Nürburgring först, medan du fortfarande har däck kvar att slita på... Om inte, se till att du har en plan B för däckinköp direkt efteråt.

* De öppna körningarna innebär att man kan stöta på 30 år gamla fiskörande VW Golfar på banan där man minst anar det. Turistbussar också enl rykten.

* Räkna med att bli omkörd av "amatörproffs" i gamla bilar, med hastighetsskillnader på bortåt 100 km/h på de snabbare raka bitarna. Samma sak i kurvorna.

* Man kan ibland ha turen att få köra banan nästan helt själv om vädret inte är bra, vid tex regn.

* Banan är lång, se till att du har tillräckligt med bränsle.

* Att bromsa ner från 250 km/h till 50 inför en kurva är INTE samma sak som att bromsa ner till 50 från svensk motorvägshastighet. Bromssträckorna blir av en helt annan dimension.

Det är vad jag kommer ihåg av samtalet. Kollegan nämnde också nåt om taktik, dvs när man ska köra ut på banan för att maximera sin "köra-själv-på-banan"-upplevelse och minimera risken att hamna bakom en "söndagsåkare", men kommer tyvärr inte ihåg vad det var. :(
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

snowman
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: tor jul 14, 2011 16:56

Re: Nürburgring

#3 Inlägg av snowman »

Har varit på "ringen" ett par gånger med en vecka i taget och min erfarenhet säger att jag skulle aldrig köra cykel runt ringen.

Varför???

Som bil åkare så åker man ganska mycket fortare när det svänger och får pisk av cyklarna när det blir rakt, det gör att det kan bli mycket ont och blir konstiga spåtval både för mc och bil.

Det är som förgående talare skriver också att det finns många som är ute och söndagsåker även bussar, men de är ganska snabbt avklarade, för man behöver inte vara orolig för att de hinner ifatt.

Man har även de lokala förmågorna som kommer i en gammal golf, opel eller liknanade och ibte ser så mycket ut för världen. De har dock kört XXX varv och kanske på sin höjd 150hk i sin bil, men har kanske 100km/h i en kurva och du själv kanske har 50km/h. Det låter som att jag ljuger med den skillnaden, men jag talar av egen erfarenhet.

Med vänlig hälsning, Jokke

Skriv svar