Bränslepump 1988 lösning

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#16 Inlägg av HondaHasse »

tersan skrev:
Tommy Gsson skrev:Det där borde vi kunna utveckla lite mer med lite elektronik kanske?
Undra hur många öl det går åt för att lösa det?
T.
Helt klart värt att ta reda på!
Det är ju många kloka hjärnor samlade från olika länder på träffen så ska jag sätt upp det på programmet på lördags kvällen:

18:00 Baren öppnar
18:01 Dricka öl
19:00 Dricka ännu mer öl
20:00 Lekar
22:30 Utveckla bränslepumpens elektriska styrning på VFRen!
:wink:

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#17 Inlägg av Donner »

HondaHasse skrev:
tersan skrev:
Tommy Gsson skrev:Det där borde vi kunna utveckla lite mer med lite elektronik kanske?
Undra hur många öl det går åt för att lösa det?
T.
Helt klart värt att ta reda på!
Det är ju många kloka hjärnor samlade från olika länder på träffen så ska jag sätt upp det på programmet på lördags kvällen:

18:00 Baren öppnar
18:01 Dricka öl
19:00 Dricka ännu mer öl
20:00 Lekar
22:30 Utveckla bränslepumpens elektriska styrning på VFRen!
:wink:
Du glömde

21:00 Dricka öl ;)
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#18 Inlägg av HondaHasse »

Donner skrev:
HondaHasse skrev:
tersan skrev: Helt klart värt att ta reda på!
Det är ju många kloka hjärnor samlade från olika länder på träffen så ska jag sätt upp det på programmet på lördags kvällen:

18:00 Baren öppnar
18:01 Dricka öl
19:00 Dricka ännu mer öl
20:00 Lekar
22:30 Utveckla bränslepumpens elektriska styrning på VFRen!
:wink:
Du glömde

21:00 Dricka öl ;)
Ja jag får ändra lite i programmet, det är ju inte helt spikat ännu :wink:

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#19 Inlägg av Tyrannosaurus »

HondaHasse skrev:
tersan skrev:
Tommy Gsson skrev:Det där borde vi kunna utveckla lite mer med lite elektronik kanske?
Undra hur många öl det går åt för att lösa det?
T.
Helt klart värt att ta reda på!
Det är ju många kloka hjärnor samlade från olika länder på träffen så ska jag sätt upp det på programmet på lördags kvällen:

18:00 Baren öppnar
18:01 Dricka öl
19:00 Dricka ännu mer öl
20:00 Lekar
22:30 Utveckla bränslepumpens elektriska styrning på VFRen!
:wink:
Det låter som om det kan bli djupgående diskussioner :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#20 Inlägg av Robert »

Ha ha ha.... :lol:

Det låter som en underbar idé Hasse :tummenupp
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#21 Inlägg av Robert »

Yes, jag visste det. 8) Som jag trodde, den enklaste lösningen med bränslepumpen är just att släcka gnistan med en sk "frihjulsdiod". Självklart har andra Hondaentusiaster redan testat och funnit lösning. Jag håller med den tyska författaren. Det är ett mysterium och inget annat än en designmiss att inte ha en frihjulsdiod från början.

Här finns en på tyska:
http://hankeln.net/freizeit/nt650v5/fuelpump-diode.html

Jag ska se om jag kan fixa fram ett "gnist-kit" som vi kan distribuera här på forumet, eller rent av på VFR Nordic Meet :D
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#22 Inlägg av Robert »

Så, sagt och gjort. Diod-moddade pumpen under vittne (och regnhot) under Nordic Meet 2010 och det fungerar perfekt! Ingen mer gnistbildning och spetsarna kommer hålla mycket längre. 8)
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#23 Inlägg av StigH »

Den konstruktionen på bränslepump är nästan mer än urgammal..
Mycket vanlig på gamla brittiska bilar. Den har inte blivit tillförlitligare sen dess. :roll:
Inte läst allt i tråden men den mekaniska delen är väsentlig i sammanhanget.
Membranpump med ett membran som av en spole dras i ändläget av en spole(magnet) en fjäder håller sedan trycket uppe tills dess menbranet "gått i botten" (och då pumpat volymen hos ett slag med menbranet) I ändläget sluts kretsen till spolen som hoppar till, spänner fjädern och pumpen är klar att pumpa en "slagvolym" till.
Om det går att öppna pumpen brukar det gå att fila spetsarna och återfå funktionen, ev kan lite böjande vara nödvändigt, avståndet är viktigt så att ett pumpslag blir tillräckligt stort.
(Dvs rep vid vägkanten är vanligen möjlig om fil medtagits..)
Om detta nu hjälpte nån..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#24 Inlägg av Tommy Gsson »

Robert skrev:Så, sagt och gjort. Diod-moddade pumpen under vittne (och regnhot) under Nordic Meet 2010 och det fungerar perfekt! Ingen mer gnistbildning och spetsarna kommer hålla mycket längre. 8)
Jag hann ju inte med min på grund av regnet, kom upp till mig så kan du få fixa den. Jag bjuder på ett till glas vatten. :lol:
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#25 Inlägg av Robert »

StigH skrev:Den konstruktionen på bränslepump är nästan mer än urgammal..
Mycket vanlig på gamla brittiska bilar. Den har inte blivit tillförlitligare sen dess. :roll:
Inte läst allt i tråden men den mekaniska delen är väsentlig i sammanhanget.
Allt du skrev stämmer :tummenupp . Och diod-modden fixar så att man aldrig behöver fila eller slipa eftersom gnistan upphör. Pumpen bara går och går...

Jag har 9 dioder över med installationsbeskrivning. bara hojta till om ni vill he en.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#26 Inlägg av Robert »

Tommy Gsson skrev:
Robert skrev:Så, sagt och gjort. Diod-moddade pumpen under vittne (och regnhot) under Nordic Meet 2010 och det fungerar perfekt! Ingen mer gnistbildning och spetsarna kommer hålla mycket längre. 8)
Jag hann ju inte med min på grund av regnet, kom upp till mig så kan du få fixa den. Jag bjuder på ett till glas vatten. :lol:
T.
Ha ha...och det ska komma från antagligen den bäste mc/bil gurun på forumet :wink: ...nä du...I have seen your backyard :D

Men jag skickar gärna lite material till dig om du vill.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#27 Inlägg av StigH »

Robert skrev:
StigH skrev:Den konstruktionen på bränslepump är nästan mer än urgammal..
Mycket vanlig på gamla brittiska bilar. Den har inte blivit tillförlitligare sen dess. :roll:
Inte läst allt i tråden men den mekaniska delen är väsentlig i sammanhanget.
Allt du skrev stämmer :tummenupp . Och diod-modden fixar så att man aldrig behöver fila eller slipa eftersom gnistan upphör. Pumpen bara går och går...
Jag har 9 dioder över med installationsbeskrivning. bara hojta till om ni vill he en.
Dessutom, varför sätta dit en diod som original, det kan ju kosta minst en hel krona och DET har iaf inte bilindustrin råd med..
Bilindustrin är nästan värre en byggbranschen när det gäller att snåla.. :twisted:
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#28 Inlägg av Tommy Gsson »

Robert skrev:Men jag skickar gärna lite material till dig om du vill.
Ja tack gärna, jag skickar vattenglaset ner till dig då :lol:
Har du kvar adressen?
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Skriv svar