Jag har en 88'a som har en bränslepump på vänster sida. På pumpen sitter ett litet svart lock som man lätt kan skruva av och där inne döljer sig...hör och häpna....BRYTARSPETSAR.... . Där sitter ett fladdrande gnistaltrande bleck. Jag har tittat i Haynes (klart man har med den på resan) men inte ett ord om denna manick.
On blecken "klibbar" dvs svetsas samman så går säkringen för IGNITION. Min fråga är, räcker det med att slipa lite på ytorna (det är det jag gjorde och den funkar) eller måste jag byta ut något?
Då kommer frågan, måste jag byta ut HELA pumpen eller kan man bara byta de där blecken till nya? (som man gjorde på fördelarlockens tid)? Och måste jag göra det nu eller kan jag köra 100 mil till?
Tacksam för goda råd
Senast redigerad av Robert den lör jul 17, 2010 00:37, redigerad totalt 1 gånger.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
Jag har en 88'a som har en bränslepump på vänster sida. På pumpen sitter ett litet svart lock som man lätt kan skruva av och där inne döljer sig...hör och häpna....BRYTARSPETSAR.... . Där sitter ett fladdrande gnistaltrande bleck. Jag har tittat i Haynes (klart man har med den på resan) men inte ett ord om denna manick.
On blecken "klibbar" dvs svetsas samman så går säkringen för IGNITION. Min fråga är, räcker det med att slipa lite på ytorna (det är det jag gjorde och den funkar) eller måste jag byta ut något?
Då kommer frågan, måste jag byta ut HELA pumpen eller kan man bara byta de där blecken till nya? (som man gjorde på fördelarlockens tid)? Och måste jag göra det nu eller kan jag köra 100 mil till?
Tacksam för goda råd
Brytarspetsar? Det är inte borstarna till motorn du ser?
Lågtryckspumpen som sitter på vissa förgasarhojar som har förgasarna högre än tanken t.ex. en del VF och VFR är en liten kolvpump som säger "RRRRRRRR" när den går på fullvarv och "tick-tick-tick-tick" i normalfall.
Jag har aldrig haft isär min pump, bara bytt relä en gång, så jag vet inte hur det ser ut. Men du kan kolla reservdelsfichen om det finns delar till den.
OEM ficher finns online, jag har listat några ställen här http://www.iww.se/links/v65/v4.htm
På Africa Twin (ja ja, en Honda iaf) finns en liknande bränslepump med någon form av brytarspetsar. Den har en förkärlek för att haverera när som helst. Till den bågen finns en utbytespump (vakuum) som Hela Hojen säljer. Funkar klanderfritt.
Att putsa på kontaktytorna känns som en tillfällig lösning tyvärr...
Jag hittade en bra pdf fil som någon hade skapat. Det gällde bränslepumpen till Honda Africa Twin men det är samma pump.
Det visar sig att brytarspetsarna är faktiskt just brytare till en spole som drar en membranpump. Han visar hur man kan bygga om brytaren. Men nu förstår jag bättre vad brytarna gör. Som elingengör fattar jag inte varför man inte sätter in en sk "frihjulsdiod" för att släcka gnistan . Jag ska prova när jag kommer hem.
Jag gick in på Kicks i Stockholm som säljer smink och frågad efter en smal nagelfil som kunde slipa kontakter på en bränslepump... Det blev tyst i kassan kan man säga. Men de hade en fin metallfil som jag ska använda.
Senast redigerad av Robert den tis jul 13, 2010 16:07, redigerad totalt 1 gånger.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
Robert skrev:Jag hittade en bra pdf fil som någon hade skapat. Det gällde bränslepumpen till Honda Africa Twin men det är samma pump.
Det visar sig att brytarspetsarna är faktiskt just brytare till en spole som drar en membranpump. Han visar hur man kan bygga om brytaren. Men nu förstår jag bättre vad brytarna gör.
Robert skrev:Jag hittade en bra pdf fil som någon hade skapat. Det gällde bränslepumpen till Honda Africa Twin men det är samma pump.
Det visar sig att brytarspetsarna är faktiskt just brytare till en spole som drar en membranpump. Han visar hur man kan bygga om brytaren. Men nu förstår jag bättre vad brytarna gör.
Länk?
T.
Äntligen Tommy . Jag hoppades du skulle nappa
Här är länken. Hans lösning är god (han byter brytarens funktion och låter originalbrytaren styra en ny brytare som tar huvudströmmen). Han liksom flyttar problemet till en annan brytare. Men visst, pajar den så är den lättara att byta.
Robert skrev:Jag hittade en bra pdf fil som någon hade skapat. Det gällde bränslepumpen till Honda Africa Twin men det är samma pump.
Det visar sig att brytarspetsarna är faktiskt just brytare till en spole som drar en membranpump. Han visar hur man kan bygga om brytaren. Men nu förstår jag bättre vad brytarna gör.
Länk?
T.
Äntligen Tommy . Jag hoppades du skulle nappa
Här är länken. Hans lösning är god (han byter brytarens funktion och låter originalbrytaren styra en ny brytare som tar huvudströmmen). Han liksom flyttar problemet till en annan brytare. Men visst, pajar den så är den lättara att byta.
Vacuumpumpen från African Queens funkar bra om man monterar den så att inlopp och utlopp är vända uppåt. Får du en luftblåsa i pumpen så funkar den kass eller inte alls. Ja monterade en dylik på min AT vid ca 1500 mil körda. Den satt kvar och funkade när hojen såldes vid 5000mil.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Robert skrev:Jag hittade en bra pdf fil som någon hade skapat. Det gällde bränslepumpen till Honda Africa Twin men det är samma pump.
Det visar sig att brytarspetsarna är faktiskt just brytare till en spole som drar en membranpump. Han visar hur man kan bygga om brytaren. Men nu förstår jag bättre vad brytarna gör.
Länk?
T.
Äntligen Tommy . Jag hoppades du skulle nappa
Här är länken. Hans lösning är god (han byter brytarens funktion och låter originalbrytaren styra en ny brytare som tar huvudströmmen). Han liksom flyttar problemet till en annan brytare. Men visst, pajar den så är den lättara att byta.
Robert skrev:Jag hittade en bra pdf fil som någon hade skapat. Det gällde bränslepumpen till Honda Africa Twin men det är samma pump.
Det visar sig att brytarspetsarna är faktiskt just brytare till en spole som drar en membranpump. Han visar hur man kan bygga om brytaren. Men nu förstår jag bättre vad brytarna gör. Som elingengör fattar jag inte varför man inte sätter in en sk "frihjulsdiod" för att släcka gnistan . Jag ska prova när jag kommer hem.
Jag gick in på Kicks i Stockholm som säljer smink och frågad efter en smal nagelfil som kunde slipa kontakter på en bränslepump... Det blev tyst i kassan kan man säga. Men de hade en fin metallfil som jag ska använda.
Du får väl åka förbi Enköping imorgon annars så kopplar vi in ett relä åt dig.
Har både hållare och reläer ligger i lådan.
T.
Robert skrev:Jag hittade en bra pdf fil som någon hade skapat. Det gällde bränslepumpen till Honda Africa Twin men det är samma pump.
Det visar sig att brytarspetsarna är faktiskt just brytare till en spole som drar en membranpump. Han visar hur man kan bygga om brytaren. Men nu förstår jag bättre vad brytarna gör. Som elingengör fattar jag inte varför man inte sätter in en sk "frihjulsdiod" för att släcka gnistan . Jag ska prova när jag kommer hem.
Jag gick in på Kicks i Stockholm som säljer smink och frågad efter en smal nagelfil som kunde slipa kontakter på en bränslepump... Det blev tyst i kassan kan man säga. Men de hade en fin metallfil som jag ska använda.
Smart idè, det fanns något liknande tänk till brytarna på äldre bilar, "Piranha" hette dom som gjorde den tjofräsen. Men att slipa på dylika kontaktytor kan vara förknippat med vissa "aber"ibland. Oftast så är dom överdragna med ett hårdare material, och som är ganska tunnt, slipar man så försvinner beläggningen och metallvandringen kommer som ett skott på posten som det så fint heter..