Drivpaketsbyte VTEC

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

Drivpaketsbyte VTEC

#1 Inlägg av Tomas »

Jag ska byta ut drivpaketet i veckan och funderar lite på hur jag smartast ska göra. Det enda (det kommer säkert fler grejer när jag väl börjat) jag egentligen oroar mig över är demonteringen av slavcylindern till kopplingen, hur ska jag göra för att slippa oljespill?

Går det att kapa kedjan utan kedjebrytare?

//Tomas

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Kolla guiden jag gjorde .. borde vara ganska lika.

Oljespill lär du få .. men om du drar en gummisnodd runt cyllen och ger fan i kopplingshandtaget borde du klara dig rätt bra.

Kapa kedjan utan brytare borde gå bra med vinkelslip.. den ska ju änså slängas.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
interceptor
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön jul 15, 2007 21:34

#3 Inlägg av interceptor »

fick det gjort på verkstad för 1800 inkl allt.
en fin rk x-ringskedja med 2 st typ originaldrev.
jag funderade på att göra det själv, men näää, inte för 200 kr.
en bra nitare kostar ju bara den 1500 kr.
nita ALLTID !!!!!
Totalt 1 användare online :: 1 registrerad, 0 dolda och 0 gäster.

Registrerade användare online: interceptor

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

#4 Inlägg av PerJohan »

Vet inte hur mycket det skiljer från min -98:a, men jag bytte iaf igår, helt utan oljespill. Lossade aldrig kåpan som sitter över slavcylindern, plockade bara bort hela paketet med hastighetsmätarfjongen och allt i ett stycke och lätt hänga där i slangarna. Gick utmärkt!
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#5 Inlägg av Tomas »

PerJohan skrev:Vet inte hur mycket det skiljer från min -98:a, men jag bytte iaf igår, helt utan oljespill. Lossade aldrig kåpan som sitter över slavcylindern, plockade bara bort hela paketet med hastighetsmätarfjongen och allt i ett stycke och lätt hänga där i slangarna. Gick utmärkt!
Det verkar ju smidigt, jag tror inte det skiljer mycket från 98:an. Vad hade du för kedjelås?

//Tomas

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

#6 Inlägg av PerJohan »

Löfwall skrev: Det verkar ju smidigt, jag tror inte det skiljer mycket från 98:an. Vad hade du för kedjelås?

//Tomas
Jag hade nitlås och satte även dit nitlås efteråt igen. Lånade nitverktyg på Addemoto för en depositionsavgift, hur smidigt som helst.
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#7 Inlägg av Tomas »

Tack för svar! Nu är drivpaketet fixat och det gick utan att ta bort bakhjul kedjeskydd, sidokåpa, slavcylinder och hastighetssensorn. Jag lossade iofs på ett par skruv i sidokåpan och kedjeskyddet för att kunna bända undan lite.

Jag gjorde dock misstaget att INTE ge fan i kopplingen så det blev till att kladda och demontera lite ändå. Jaja, man lär sig av sina misstag antar jag.

Jag har tillfälligt monterat clipslås för att kunna ta mig till en verkstad där dom nitar kedjan åt mig, smidigt som tusan!

//Tomas

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

#8 Inlägg av PerJohan »

Lät som det gick ganska smidigt då, trevligt! Jag lyckades dra sönder det sista hela plastclipset som sitter mitt under kåpan när jag plockade av mig, skitclips! :) Men det är skönt med ett nytt drivpaket iaf! :)
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#9 Inlägg av Tomas »

PerJohan skrev:Jag lyckades dra sönder det sista hela plastclipset som sitter mitt under kåpan när jag plockade av mig, skitclips! :)
Hehe, dom clipsen har en tendens att gå sönder! Dom är inte gratis heller kan jag tala om, jag tror jag betalade runt 60 kr/st.

//Tomas

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#10 Inlägg av Conseal »

Löfwall skrev:
PerJohan skrev:Jag lyckades dra sönder det sista hela plastclipset som sitter mitt under kåpan när jag plockade av mig, skitclips! :)
Hehe, dom clipsen har en tendens att gå sönder! Dom är inte gratis heller kan jag tala om, jag tror jag betalade runt 60 kr/st.

//Tomas
Rip-off ... 25:-/st på honda mc-center (MC-Hörnan)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#11 Inlägg av tedman »

Conseal skrev:
Rip-off ... 25:-/st på honda mc-center (MC-Hörnan)
Jag tycker 25:-/st oxå är rip-off! :wink:

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#12 Inlägg av skyfly »

tedman skrev:
Conseal skrev:
Rip-off ... 25:-/st på honda mc-center (MC-Hörnan)
Jag tycker 25:-/st oxå är rip-off! :wink:
Såg någonstans att man kunde köpa dom i stora påsar till mycket bra pris.
Kan ha varit på VFRD. Skall kolla upp det närmre.
Själv har jag ersatt några med vanliga plastpluggar som håller tex dörrsidor i bilar. Billiga och verkar funka. :D

Edit: Hittade länken: http://www.thefastenerwarehouse.com/cat ... 509109.htm
Vet inte om det blir lönt att skicka till Sverige. Skall kolla om jag kan hitta dom "här hemma".

Nomaed
Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jul 30, 2008 18:11
Ort: Malmö

utveckla =)

#13 Inlägg av Nomaed »

Löfwall, kan du inte utveckla det där lite?

Du bytte alltså dreven utan att ens ta lös hela sidokåpan och lossade bara skruvarna på skyddskåpan till fram drevet?

Jag har pestat Invalido om lite info om det på vtec och fått bra snabba svar men ville bara få veta säkert om det va så lätt på vtecen då det enda jag tänkte göra var byta till 15 kugg fram.
(sweet å slippa köpa olja, ha av däcket etc då)

Btw, Tjenare tjenare på er alla, e ny på forumet men haft viffern ett tag =)
----------------------------------------------
Picture it now, See just how,
The Lies and Deceit gain a little more Power

Invalido

#14 Inlägg av Invalido »

Löfwall skrev:
PerJohan skrev:Vet inte hur mycket det skiljer från min -98:a, men jag bytte iaf igår, helt utan oljespill. Lossade aldrig kåpan som sitter över slavcylindern, plockade bara bort hela paketet med hastighetsmätarfjongen och allt i ett stycke och lätt hänga där i slangarna. Gick utmärkt!
Det verkar ju smidigt, jag tror inte det skiljer mycket från 98:an. Vad hade du för kedjelås?

//Tomas
själv plocka jag av den då jag tyckte det va lättare att passa in hylsan till skruven på drevet när den va av... menar 2st skruvar

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#15 Inlägg av Tomas »

Nomaed skrev:Löfwall, kan du inte utveckla det där lite?

Du bytte alltså dreven utan att ens ta lös hela sidokåpan och lossade bara skruvarna på skyddskåpan till fram drevet?
Jag lossade inte på sidokåpan men visst är det lättare att komma åt om man gör det, speciellt när man ska ta bort slavcylindern till kopplingen. Men som sagt, det funkar ändå. Jag lossade i och för sig på ett par skruv i kåpan för att kunna bända undan lite. Dessutom la jag ett par trasor över kåpkanten som skydd.

Lycka till!

//Tomas

Skriv svar