Göingen skrev:Kan du inte be den klåpare som monterat det att rätta till sitt fel?
Var ett år sen jag köpte den så det känns lite sent att komma nu. Dessutom privat. Satt på när jag köpte den.
Jag får väl helt enkelt ta av hjulet och lämna in, hade jag gjort det från början istället för att sitta och gnälla om det så hade det varit klart nu.
Göingen skrev:Kan du inte be den klåpare som monterat det att rätta till sitt fel?
Var ett år sen jag köpte den så det känns lite sent att komma nu. Dessutom privat. Satt på när jag köpte den.
Jag får väl helt enkelt ta av hjulet och lämna in, hade jag gjort det från början istället för att sitta och gnälla om det så hade det varit klart nu.
Kanske det inte har så stor betydelse vilket håll det sitter, har du inte märkt något på ett år så funkar det väl på båda hållen. Kanske lika bra att slita ett tag till på det och sedan byta till ett nytt.
Har jag lyckats göra dig osäker nu???
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Jag är mest orolig för egenskaperna vid regnväder som vissa tidigare påpekade i tråden. Har inte kört vid vått väglag än så det blir väl en överraskning om jag inte har vänt på det tills dess.
Hmm .. funderade på hur viktigt det är att fälgen sitter åt rätt håll
Borde gå att vända så att däcket blir rätt egentligen .. fast då kanske inte skivorna hamnar i oken om man inte fipplar med distanserna ..
Conseal skrev:Hmm .. funderade på hur viktigt det är att fälgen sitter åt rätt håll
Borde gå att vända så att däcket blir rätt egentligen .. fast då kanske inte skivorna hamnar i oken om man inte fipplar med distanserna ..
Bara att prova
Bromsbeläggen slits ihop med skivorna, så denna operation är nog inte att rekommendera. Även om man låter beläggparen byta plats så blir det ändå fel, om jag tänker rätt nu...
Är hojen utrustad med ABS så kanske det blir kludd med det.
Nä, jag är skeptisk.
Vill du ha däcket på rätt håll, vänd det!
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Göingen skrev:Bromsbeläggen slits ihop med skivorna, så denna operation är nog inte att rekommendera. Även om man låter beläggparen byta plats så blir det ändå fel, om jag tänker rätt nu...
Har hört det också, men är inte säker på att jag förstår varför. Det är ju ändå slitgrejer, och borde kunna slitas in korrekt om man behandlar det på samma sätt som när man kör in nya belägg, eller?
Skivorna i sig ser ju likadana ut åt vilket håll man än vänder dem.
Det är bara fälgen som har en ingjuten pil som markerar rotationsriktningen, och det beror väl mest på Conseals observation om distanserna. "Ekrarna" fram är väl symmetriska (sitter mot navet och inte osymmetriskt som bak, där de är vridna från centrum.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Conseal skrev:Hmm .. funderade på hur viktigt det är att fälgen sitter åt rätt håll
Borde gå att vända så att däcket blir rätt egentligen .. fast då kanske inte skivorna hamnar i oken om man inte fipplar med distanserna ..
Bara att prova
Nejnejnej! Inte försöka vända på fälgen! Fy! Farligt farligt! Ajabaja!
Både fälgen och skivorna är gjorda för att snurra åt rätt håll, det är därför skivorna är märkta "L" och "R". Det handlar alltså inte bara om att padsen är inslitna med skivorna utan det gäller även med helt nya skrivor och pads.
@PG:
Ta loss hjulet, ta med det till en däcksmånglare och be dom att vända på däcket. Om du iofs har kört på det i över ett år så kanske det inte är så mycket kvar av däcket så då kanske det är bättre att vänta tills det är dags att byta.
De problem som kan uppstå med felvänt däck är framför allt våt- och bromsgrepp, men man kan även få lite "intressant" styrkänsla, men det är mer vana. Snåla raceåkare vänder ibland på däcken