Däcket sitter åt fel håll

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
PG
Donator 2009
Inlägg: 54
Blev medlem: fre nov 07, 2008 22:22

#16 Inlägg av PG »

Göingen skrev:Kan du inte be den klåpare som monterat det att rätta till sitt fel?
Var ett år sen jag köpte den så det känns lite sent att komma nu. Dessutom privat. Satt på när jag köpte den.
Jag får väl helt enkelt ta av hjulet och lämna in, hade jag gjort det från början istället för att sitta och gnälla om det så hade det varit klart nu. :)

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 792
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#17 Inlägg av Göingen »

PG skrev:
Göingen skrev:Kan du inte be den klåpare som monterat det att rätta till sitt fel?
Var ett år sen jag köpte den så det känns lite sent att komma nu. Dessutom privat. Satt på när jag köpte den.
Jag får väl helt enkelt ta av hjulet och lämna in, hade jag gjort det från början istället för att sitta och gnälla om det så hade det varit klart nu. :)
Kanske det inte har så stor betydelse vilket håll det sitter, har du inte märkt något på ett år så funkar det väl på båda hållen. Kanske lika bra att slita ett tag till på det och sedan byta till ett nytt.

Har jag lyckats göra dig osäker nu???
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
PG
Donator 2009
Inlägg: 54
Blev medlem: fre nov 07, 2008 22:22

#18 Inlägg av PG »

Jag är mest orolig för egenskaperna vid regnväder som vissa tidigare påpekade i tråden. Har inte kört vid vått väglag än så det blir väl en överraskning om jag inte har vänt på det tills dess.

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#19 Inlägg av marinmo »

Hoppas du inte bor i Stockholm iaf för här har det regnat från och till hela eftermiddagen! Och inte ska det bli bättre de närmsta dagarna ...

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#20 Inlägg av TG »

Precis som Robban (T-rex) skrev tidigare så är det billigt om du tar loss däcket själv o tar det till verkstaden för krängning osv...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#21 Inlägg av Conseal »

Hmm .. funderade på hur viktigt det är att fälgen sitter åt rätt håll :roll:
Borde gå att vända så att däcket blir rätt egentligen .. :? fast då kanske inte skivorna hamnar i oken om man inte fipplar med distanserna ..

Bara att prova :twisted:
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 792
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#22 Inlägg av Göingen »

Conseal skrev:Hmm .. funderade på hur viktigt det är att fälgen sitter åt rätt håll :roll:
Borde gå att vända så att däcket blir rätt egentligen .. :? fast då kanske inte skivorna hamnar i oken om man inte fipplar med distanserna ..

Bara att prova :twisted:
Bromsbeläggen slits ihop med skivorna, så denna operation är nog inte att rekommendera. Även om man låter beläggparen byta plats så blir det ändå fel, om jag tänker rätt nu...
Är hojen utrustad med ABS så kanske det blir kludd med det.
Nä, jag är skeptisk.

Vill du ha däcket på rätt håll, vänd det!
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:Bromsbeläggen slits ihop med skivorna, så denna operation är nog inte att rekommendera. Även om man låter beläggparen byta plats så blir det ändå fel, om jag tänker rätt nu...
Har hört det också, men är inte säker på att jag förstår varför. Det är ju ändå slitgrejer, och borde kunna slitas in korrekt om man behandlar det på samma sätt som när man kör in nya belägg, eller?

Skivorna i sig ser ju likadana ut åt vilket håll man än vänder dem.

Det är bara fälgen som har en ingjuten pil som markerar rotationsriktningen, och det beror väl mest på Conseals observation om distanserna. "Ekrarna" fram är väl symmetriska (sitter mot navet och inte osymmetriskt som bak, där de är vridna från centrum.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

Conseal skrev:Hmm .. funderade på hur viktigt det är att fälgen sitter åt rätt håll :roll:
Borde gå att vända så att däcket blir rätt egentligen .. :? fast då kanske inte skivorna hamnar i oken om man inte fipplar med distanserna ..

Bara att prova :twisted:
Nejnejnej! Inte försöka vända på fälgen! Fy! Farligt farligt! Ajabaja! :wink:

Både fälgen och skivorna är gjorda för att snurra åt rätt håll, det är därför skivorna är märkta "L" och "R". Det handlar alltså inte bara om att padsen är inslitna med skivorna utan det gäller även med helt nya skrivor och pads.

@PG:
Ta loss hjulet, ta med det till en däcksmånglare och be dom att vända på däcket. Om du iofs har kört på det i över ett år så kanske det inte är så mycket kvar av däcket så då kanske det är bättre att vänta tills det är dags att byta.

De problem som kan uppstå med felvänt däck är framför allt våt- och bromsgrepp, men man kan även få lite "intressant" styrkänsla, men det är mer vana. Snåla raceåkare vänder ibland på däcken :P
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar