Hög tomgång vid varm motor [PROBLEM LÖST]

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Pocket
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jun 21, 2009 18:09
Ort: Åtvidaberg

Hög tomgång vid varm motor [PROBLEM LÖST]

#1 Inlägg av Pocket »

Hej alla och grattis till ett suveränt forum!

Har plöjt en massa i forumet, och kanske finns svaret där ute, men jag ställer frågan i alla fall:

Har en VF750F-83. De senaste två ägarna har inte skruvat om bestyckning eller ändrat pipor eller luftrenare, så jag vet inte om det är gjort alls. Problemet är att den vill rusa på tomgång när jag går över 4000rpm vid varm motor. Varvtalet lägger sig till en lite för hög tomgång (ca 1500-2000) på ca 3-7 sekunder. Dessutom misständer den en smula ibland när jag startar den när den är varm.

Har misstänkt tjuvluft, men startgastricket avslöjar inget konstigt. Har testat att skruva på lågvarvsnålarna, och den verkar helt okänslig på cylinder 2 (om det nu är rätt att hö fram är cyl 2?)
Den är annars väldigt lättstartad och går jämnt och bra över hela registret, utom på lägre varv som sagt, när den blivit varm.

Jag misstänker nu att det är gammalt guck och kristalliserade bränslerester i en eller flera förgasare, eller har någon av er några andra förslag?

[Lösningen: Synkning av förgasarna löste problemet.]
Senast redigerad av Pocket den tis jul 14, 2009 07:09, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Hög tomgång vid varm motor

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Pocket skrev:Hej alla och grattis till ett suveränt forum!

Har plöjt en massa i forumet, och kanske finns svaret där ute, men jag ställer frågan i alla fall:

Har en VF750F-83. De senaste två ägarna har inte skruvat om bestyckning eller ändrat pipor eller luftrenare, så jag vet inte om det är gjort alls. Problemet är att den vill rusa på tomgång när jag går över 4000rpm vid varm motor. Varvtalet lägger sig till en lite för hög tomgång (ca 1500-2000) på ca 3-7 sekunder. Dessutom misständer den en smula ibland när jag startar den när den är varm.

Har misstänkt tjuvluft, men startgastricket avslöjar inget konstigt. Har testat att skruva på lågvarvsnålarna, och den verkar helt okänslig på cylinder 2 (om det nu är rätt att hö fram är cyl 2?)
Den är annars väldigt lättstartad och går jämnt och bra över hela registret, utom på lägre varv som sagt, när den blivit varm.

Jag misstänker nu att det är gammalt guck och kristalliserade bränslerester i en eller flera förgasare, eller har någon av er några andra förslag?
Din misstanke om guck i förgasarna är nog riktig. Skitiga gasare kan ställa till med alla möjliga konstigheter.
Den bästa lösningen är att riva av dom och rengöra noggrant vilket underlättas om du har tillgång till tryckluft.

En fuskvariant är att slå i STP injectioncleaner akut (gråa flaskan) eller Kemetyl Ki akut (samma sak) i tanken. Det kan kanske hjälpa men det är inte alls säkert.

Problemet är att många låter hojen stå med soppa i gasarna under vintern vilket är som gjort för att skapa problem. Jag tömmer alltid gasarna och sen eftersom jag har soppapump (gasarna sitter högre än soppakranen) så kortsluter jag sladden pumprelät på våren så att pumpen går direkt på tändningen.
Har man vakumkran får man skapa en undertryck i vakumslangen antingen genom att suga själv eller men en vakompump så membranet öppnar.

Ska man hålla på att nöta tills gasarna har fyllt upp så får man hålla på rätt länge.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Pocket
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jun 21, 2009 18:09
Ort: Åtvidaberg

#3 Inlägg av Pocket »

Tack för svaret, fick också rådet att köra på Shells 99-oktaniga soppa, det ska vad jag förstår vara mera som den gamla soppan utan en massa etanol å elände.
Ska riva förgasarna i kväll eller imorgon kväll tänkte jag, så vi får väl se vad som dyker upp. Har tillgång till verkstad med lyftbord, tryckluft m.m. så det ska bli intressant för en som aldrig skruvat MC förut :P

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Pocket skrev:Tack för svaret, fick också rådet att köra på Shells 99-oktaniga soppa, det ska vad jag förstår vara mera som den gamla soppan utan en massa etanol å elände.
Det kan nog stämma, det är troligen mer akrylat i den soppan. Däremot är det lite att elda för kråkorna eftersom hojen inte behöver mer än 95.
En variant är att någon gång ibland slå i lite inectioncleaner, diesel eller 2-taktolja i tanken, det smörjer och rengör lite.
Ska riva förgasarna i kväll eller imorgon kväll tänkte jag, så vi får väl se vad som dyker upp. Har tillgång till verkstad med lyftbord, tryckluft m.m. så det ska bli intressant för en som aldrig skruvat MC förut :P
Tar du det bara lungt så går det nog bra. Men dom kan vara rätt "hemska" att både få loss och få dit igen då det både är trångt och att dom sitter i vinkel. Silikonspray på insugsgummina kan underlätta återmonteringen en del.

Separera INTE gasarna, det finns ingen anledning och som jag har skrivit förr, mycket 5-56 överallt och i alla hål. När du ändå har gasarna lösa kan du ju titta till membranen också. Var mycket försiktig så du inte skadar dom. Silikonspray är mumma för membranen, men inte för mycket.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Honda-aspirant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: lör mar 28, 2009 20:59

#5 Inlägg av Honda-aspirant »

Tyrannosaurus skrev: ........

Separera INTE gasarna, det finns ingen anledning och som jag har skrivit förr, mycket 5-56 överallt och i alla hål. När du ändå har gasarna lösa kan du ju titta till membranen också. Var mycket försiktig så du inte skadar dom. Silikonspray är mumma för membranen, men inte för mycket.
Hmm, vad jag har fått lära mig skall man absolut inte använda sig av 5-56 om man inte tvättar bort det i efterhand. Problemet med 5-56 är att det löser upp olja alldeles för effektivt och är inget man vill ha i en motor. Vad jag har förstått så är det bättre att plocka isär förgasaren och sedan ha den liggandes dränkt i lacknafta, fotogen, tändvätska eller dylikt under några dagar.
Honda VFR 750 F - 89

Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

#6 Inlägg av TobLind »

ventiljustering? förgasarsynkning? det sistnämnda brukar oftast hjälpa mot det mesta
VFR 800 -99

Användarvisningsbild
Pocket
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jun 21, 2009 18:09
Ort: Åtvidaberg

#7 Inlägg av Pocket »

TobLind skrev:ventiljustering? förgasarsynkning? det sistnämnda brukar oftast hjälpa mot det mesta
Jorå, har hittat en granne (!) några hus bort som visar sig ha synkklockor och kunskaper. Han ska hjälpa mig om jag rengör dem själv först.
Rengör ca 5 förgasare om dagen på jobbet, men det är ju betydligt enklare historier...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

TobLind skrev:ventiljustering? förgasarsynkning? det sistnämnda brukar oftast hjälpa mot det mesta
Det sistnämnda hjälpte mig, tack vare en vänlig själ på detta forum. :D

Karaktärmässigt blev det en helt annan hoj som gick jämnare på alla varvtal. Den smäller en del fortfarande (dock betydligt mindre än förut) när man släpper gasen helt från mellanvarv och motorbromsar, men det har jag läst mig till är helt ok. Handlar om luftskruven som behöver justeras lite, men är inget problem vid normal körning. Tomgången är ok ändå, så jag rör den inte. "If it ain't broken, don't fix it"... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

Honda-aspirant skrev:Hmm, vad jag har fått lära mig skall man absolut inte använda sig av 5-56 om man inte tvättar bort det i efterhand. Problemet med 5-56 är att det löser upp olja alldeles för effektivt och är inget man vill ha i en motor. Vad jag har förstått så är det bättre att plocka isär förgasaren och sedan ha den liggandes dränkt i lacknafta, fotogen, tändvätska eller dylikt under några dagar.
5-56 kan knappast ta bort olja, det är i princip symaskinsolja med någon fuktutdrivande tillsats, men man ska förståss inte ha det i motorn :wink:
Men det lilla som blir (även om man sprayar i en hel del i gasarna) bränns bort efter första kolvslaget.

Att "blötlägga" gasarna, munstyckena mm. är inte fel, men i det läget bör man ta bort membranen, mm. Jag vet inte vad gummislangarna och O-ringarna mellan gasarna tycker om "blötläggning", men dessa utsätts ju för soppa dagligen så det borde de klara. Men det finns isf ändå ingen anledning att separera gasarna, det blir bara en massa strul med synkskruvar, leder, länkar, små fjädrar mm. Enda anledniingen är om sopparrören mellan gasarna läcker och man vill byta O-ringarna.

Av liknande anledning ska man heller inte ta loss O-ring packningen på flotörkoppen om den inte läcker, det är ett helvete att på den nya på plats och få den att sitta kvar.
adrian_vg skrev:Den smäller en del fortfarande (dock betydligt mindre än förut) när man släpper gasen helt från mellanvarv och motorbromsar, men det har jag läst mig till är helt ok. Handlar om luftskruven som behöver justeras lite, men är inget problem vid normal körning. Tomgången är ok ändå, så jag rör den inte. "If it ain't broken, don't fix it"... :roll:
Att Honda V4 "poffar" en del på avdrag är helt normalt. Jag vet inte vad det beror på men alla gör det mer eller mindre, tror det har något med motorns layout att göra.

Det går att justera bort genom att skruva ut luftskruvarna, men priset man får betala för att slippa "poffet" orolig tomgång och att den hänger kvar lite på varv med sämre motornbroms och sämre varvtapp vid växling och då får den hellre "poffa" :)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Den smäller en del fortfarande (dock betydligt mindre än förut) när man släpper gasen helt från mellanvarv och motorbromsar, men det har jag läst mig till är helt ok. Handlar om luftskruven som behöver justeras lite, men är inget problem vid normal körning. Tomgången är ok ändå, så jag rör den inte. "If it ain't broken, don't fix it"... :roll:
Att Honda V4 "poffar" en del på avdrag är helt normalt. Jag vet inte vad det beror på men alla gör det mer eller mindre, tror det har något med motorns layout att göra.
Beror på layouten? Hur menar du nu, att det är en V4? Iofs har jag hört en del V-twinnar på Rörken och de flesta där smäller en del också, men det gör radfyrorna också, speciellt Suzuki-maskinerna av nån anledning.
Tyrannosaurus skrev:Det går att justera bort genom att skruva ut luftskruvarna, men priset man får betala för att slippa "poffet" orolig tomgång och att den hänger kvar lite på varv med sämre motornbroms och sämre varvtapp vid växling och då får den hellre "poffa" :)
Nej, precis. Det är inte värt det. If it ain't broken osv. :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Den smäller en del fortfarande (dock betydligt mindre än förut) när man släpper gasen helt från mellanvarv och motorbromsar, men det har jag läst mig till är helt ok. Handlar om luftskruven som behöver justeras lite, men är inget problem vid normal körning. Tomgången är ok ändå, så jag rör den inte. "If it ain't broken, don't fix it"... :roll:
Att Honda V4 "poffar" en del på avdrag är helt normalt. Jag vet inte vad det beror på men alla gör det mer eller mindre, tror det har något med motorns layout att göra.
Beror på layouten? Hur menar du nu, att det är en V4? Iofs har jag hört en del V-twinnar på Rörken och de flesta där smäller en del också, men det gör radfyrorna också, speciellt Suzuki-maskinerna av nån anledning.
Just Honda V4 har en förmåga att smälla mer på avdrag än alla andra hojar. Med layouten menar jag den lite speciella motorkonstruktion som alla V4 har med undantag för första generation VFR som har 180 graders vev vilken den är ensam om.

Motorn är i princip konstruerad som en dubbeltwin, parallell eller V. Oavsett hur du kapar V4:an så får du två fullt fungerande twinnar :) Två Ducatimotorer (V4:an har exakt samma vinklar) eller två paralleller typ t.ex. Yamaha Teneré eller vad du vill. Utöver det är motorerna extremt överkvadratiska (VF:arna är värre än VFR och "pangar" också mer), ganska långa överlap på kammarna och rätt speciella förgasare som är 45 gradare (semi-fall).

Allt detta tillsammans framkallar troligen "pangandet", men jag vet inte, det är bara min högst personliga teori
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Pocket
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jun 21, 2009 18:09
Ort: Åtvidaberg

#12 Inlägg av Pocket »

Det låter hur som helst förbaskat gött :D
Var först inne på en rad-4, men efter att ha provkört och lyssnat på V-4or så var valet ganska enkelt. Poffandet gör inte mig nåt alls!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

Pocket skrev:Det låter hur som helst förbaskat gött :D
Var först inne på en rad-4, men efter att ha provkört och lyssnat på V-4or så var valet ganska enkelt. Poffandet gör inte mig nåt alls!
Japp, så är det, men man skrämmer också en del bilister när man motorbromsar ute på vägarna. :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Just Honda V4 har en förmåga att smälla mer på avdrag än alla andra hojar. Med layouten menar jag den lite speciella motorkonstruktion som alla V4 har med undantag för första generation VFR som har 180 graders vev vilken den är ensam om.
Du menar alltså tändningspunkterna, dvs 360 eller 180grader?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Just Honda V4 har en förmåga att smälla mer på avdrag än alla andra hojar. Med layouten menar jag den lite speciella motorkonstruktion som alla V4 har med undantag för första generation VFR som har 180 graders vev vilken den är ensam om.
Du menar alltså tändningspunkterna, dvs 360 eller 180grader?
Nej tapparnas förskutning på vevaxeln (vevtapp = lagerläget där vevstaken är fäst i vevaxeln). 360 grader innebär att båda tapparna sitter åt samma håll, man skulle också kunna säga 0 grader. V4:an har två vevstakar på samma tapp till skillnad mot radfyror som har fyra tappar.

Tändningspunkterna på alla V4:or utom VFR generation 1 är 90, 270, 90, 270, 90, 270, 90, 270 osv.
Radfyror har oftast 180, 180, 180, 180, 180, 180, 180 osv.
Sen har du tändföljden som är 1-2-3-4 eller 1-4-3-2.

Det gäller att hålla isär begreppen :wink: . Men det är ganska onödigt vetande om man inte ska in i motorn och grotta.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar