Bänkning /dynojet

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Ducimus
Donator 2008
Inlägg: 33
Blev medlem: ons aug 08, 2007 22:50
Ort: Göteborg

Bänkning /dynojet

#1 Inlägg av Ducimus »

Har satt på ett nytt slipon (Leovince) och kn filter på min Vfr.
Fick höra att en bänkning för att optimera rätt bensin och luftmängd för att slippa brända ventiler och dylikt.
Köpte en Power commander och o2 eleminatorer och momterade på dessa och lämnade in den på en dynojetbänkning.
Glad i vågen efter lite fördröjning fick jag min vFr ,grymt tänkte jag har läst att mcn får en helt annan körupplevelse.
Försökta kolla vart o2:na satt och upptäckte till min förvåning att oljeglaset var alldeles vitt.
J_vligt förbannad när jag såg detta , funderar på om dom har kört sönder topparna på bågen.
Hade inne på 3600 mila service för 3veckor sen och har inte kört en meter med den.
Tydligen så hade dom kört 3.5mil på bänken ,detta är väll reklamation i från den auktoriserde firman eller?
För det är en kostnad som jag vägrar att stå för.
Förmodligen är det glykol som flyter i olja....
Lev idag imon kan det vara försent.....
VFR800FI-01

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#2 Inlägg av Donner »

Trist i så fall ju, har du kollat på stickan hur oljan ser ut? Kan ju vara skumbildning du ser på glaset kanske?
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Ducimus
Donator 2008
Inlägg: 33
Blev medlem: ons aug 08, 2007 22:50
Ort: Göteborg

#3 Inlägg av Ducimus »

01-Har ingen olje sticka ,utan en min och max nivå på glaset.
Oljelocket äe oxå vitskummfärgat.
Lev idag imon kan det vara försent.....
VFR800FI-01

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#4 Inlägg av Qwerty »

Byt olja och se vad som händer med den nya. Enda sättet och veta. Kika efter spån och annat jox i din gamla, gräv med händerna och känn.

Du kan om du vill snåla köpa billigaste biltemaoljan och prova 5mil med. Är det ok så kan du byta igen till den du vill ha.


Lita aldrig på verkstäder är mitt motto.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Ducimus
Donator 2008
Inlägg: 33
Blev medlem: ons aug 08, 2007 22:50
Ort: Göteborg

#5 Inlägg av Ducimus »

Det är ett alternativ ,men jag anser att det är den aukoriserade firman att åtgärda felet.
Grejen e den att jag har inte kört den efter bänkning så det är dera skyldighet att åtgärda felet......
Lev idag imon kan det vara försent.....
VFR800FI-01

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#6 Inlägg av tersan »

Usch, jobbigt läge... jag delar Qwertys inställning till verkstäder.

Konsumenttjänstlagen borde ju vara tillämplig, hojta om du behöver lite grundläggande hjälp. Rapportera gärna hur ärendet fortskrider.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Ducimus
Donator 2008
Inlägg: 33
Blev medlem: ons aug 08, 2007 22:50
Ort: Göteborg

#7 Inlägg av Ducimus »

Jag tror att ny olja slungas ju runt och blir skummig när man kör ,stängde av den en timma och kollade i glaset.
Då fick den sin normala färg igen.
Det är ingen som reflekterat detta på era -01:or.
Lev idag imon kan det vara försent.....
VFR800FI-01

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 792
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#8 Inlägg av Göingen »

Nr 1 är alltid att kontakta firman som man anser gjort fel. Börjar man experimentera själv så äventyrar man eventuell ersättning för skador. Har du varit i kontakt med firman som körde i bänken?

Användarvisningsbild
Ducimus
Donator 2008
Inlägg: 33
Blev medlem: ons aug 08, 2007 22:50
Ort: Göteborg

#9 Inlägg av Ducimus »

Jag tror jag förhastade mig lite ,det verkar vara helt normalt.
Oljan slungas ju runt som elvisp klart att den skummas ,sen när man stänger av ser oljan helt normal ut.
Lev idag imon kan det vara försent.....
VFR800FI-01

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 792
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#10 Inlägg av Göingen »

Vad bra om allt är OK, pust... :P
Nå, går den bättre efter bänkning eller?

Jag använder bara de mappar som finns att tanka ner från PC-sidan.
Det verkar funka, men det finns kanske mer att hämta med en bänkning.

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#11 Inlägg av Qwerty »

Oljan skummas under körning. Men den ska inte vara vit. Vitt i olja betyder vatten. Vatten och motorer hör inte ihop i annat syfte än kylning.

När olja körs runt så ser "skummet" lite vitt ut. Inget konstigt med det dvs. Svårt att beskriva om man inte sett det själv. Tur att det ser bra ut nu.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#12 Inlägg av faceplant »

I lördags hade AVA MC höstrea och erbjudande om effektmätning i DynoJet bänk för 195:-, vilket jag nappade på.
Mest på kul för att jag var nyfiken på hur mycket effekt det rörde sig om.
Jag har ju en 06:a och har inte moddat annat än att jag satt på Leo Vince slip-on.

Enligt bänkningen får jag ut 99,11 hk på bakhjulet.
Har ingen koll på om det är bra eller dåligt, någon som har något att säga om den siffran?
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#13 Inlägg av TG »

Låter som du har tappat ca 10% bak till däcket vilket låter "inom" marginalerna....
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

Olja har en tendens att bli mjölkig om man mest kör korta sträckor. Den blir också kaffe latte-liknande om man får in (kyl)vatten i den. Lurigt det där. Förstår din första oro! ;-)
faceplant skrev:Enligt bänkningen får jag ut 99,11 hk på bakhjulet.
Har ingen koll på om det är bra eller dåligt, någon som har något att säga om den siffran?
Min tolv år gamla viffer gav runt 83 kusar på bakhjulet när den var som krassligast och innan den italienska tune-uppen. Den känns starkare nu. Vi säger 85 hk jämt. :lol:

Bild
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar