inte en viffer-fråga men väl en gammal Honda iallafall

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Ronny
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 01, 2009 18:31
Ort: Bengtsfors/Dalsland

inte en viffer-fråga men väl en gammal Honda iallafall

#1 Inlägg av Ronny »

Håller på att rusta upp min gamla trotjänare med fräscha grejjer.
hojjen i fråga är en cb750 f från 1981.
Dom sista turerna ifjol så "släppte" kopplingen om man gav full rulle från låga varv.
Nya kopplingsfjädrar beställdes,dom gammla monterades bort,och satte dit dom nya.
Jag har en haynes-bok till en cb900..vilket i mångt o mycke e samma maskin rent tekniskt.
men...det står ingenstans om vilket moment man ska dra bultarna som håller fjädrarna.
Dom gammla bultarna byter jag ut,eftersom jag drog av en ganska direkt..dessa gammla fick jag se var "töjda",ungefär som på sträckbultar.
Hur hårt ska jag dra bultarna?

sen en fråga till på samma maskin.
nått är lattjo med starten oxå,hade ur startmotorn och lämnade in den på renovering-inga fel hittades på den.
kör man på starten så kuggar drivningen ur efter ett par sekunder.då får man släppa knappen för att det ska kugga i igen.
Haft av kåpan på vänstersidan och kollat..drevena borde ju synts slitage på,men kan inte se nått.
Startmotorn har ingen solenoid,motorn driver en axel med 2 små sammansatta drev på som ska röra sej in och ut för att greppa startkransen,eller ligga i "friläge".
Jag kan inte se nåra nerslitna tänder här,varesej på startmotorn,smådrevena eller på kuggkransen.-Nån ide på vad det kan vara??
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: inte en viffer-fråga men väl en gammal Honda iallafall

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Ronny skrev:Hur hårt ska jag dra bultarna?
M6 = ca. 1,5 kg (15 nm) ~ Två fingrar på en normallång 10 mm. lednyckel.
sen en fråga till på samma maskin.
nått är lattjo med starten oxå,hade ur startmotorn och lämnade in den på renovering-inga fel hittades på den.
kör man på starten så kuggar drivningen ur efter ett par sekunder.då får man släppa knappen för att det ska kugga i igen.
Haft av kåpan på vänstersidan och kollat..drevena borde ju synts slitage på,men kan inte se nått.
Startmotorn har ingen solenoid,motorn driver en axel med 2 små sammansatta drev på som ska röra sej in och ut för att greppa startkransen,eller ligga i "friläge".
Jag kan inte se nåra nerslitna tänder här,varesej på startmotorn,smådrevena eller på kuggkransen.-Nån ide på vad det kan vara??
Nästan inga motorcyklar har solenoider utom gamla BMW, Guzzi, HD och liknande.

Stora kuggkransen har en envägskoppling, så kuggarna kopplar aldrig i och ur. Utan det styrs av rullar och fjädrar som bland kan bli slitna. Hur man byter dom kan du se i den här videon.
http://video.google.com/videoplay?docid ... 8350336971

Videon handlar iofs om V65 Magna, men principen är densamma.

När du har kåpan av bör du även kolla så att de tre bultarna till startmotorkopplingen bakom tändplattan sitter ordentligt. På just den här motormodellen har dom en förmåga att gänga upp sig. Dom ska då tas loss en och en, rengöras (Bräkleen är bra då det dunstar direkt), Locktightas och dras enligt moment.
Samma sak gäller om man tar isär för att byta rullar och fjädrar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Ronny
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 01, 2009 18:31
Ort: Bengtsfors/Dalsland

#3 Inlägg av Ronny »

tack för svarena.
men jag tror inte att det är den stora kuggkransen som spökar.
Eftersom ljude när det hoppar ur och sen kuggar i igen är ett så distinkt drev-mot drev-ljud..låter typ som en kedja som kuggar över,fast värre.
och det hörs bara under kanske ½ sekund,därefter blir det tyst,då kuggena grabbar tag i varandra.
Jag misstänker nårr med dom 2 sammansatta kuggena mellan startmotor och kuggkrans,men jag kan inte komma på vad som skulle kunna påverka dom.

får forska vidare,synd man inte kan testa utan kåpa och se.
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

Re: inte en viffer-fråga men väl en gammal Honda iallafall

#4 Inlägg av Tomas »

Ronny skrev: sen en fråga till på samma maskin.
nått är lattjo med starten oxå,hade ur startmotorn och lämnade in den på renovering-inga fel hittades på den.
kör man på starten så kuggar drivningen ur efter ett par sekunder.då får man släppa knappen för att det ska kugga i igen.
Haft av kåpan på vänstersidan och kollat..drevena borde ju synts slitage på,men kan inte se nått.
Startmotorn har ingen solenoid,motorn driver en axel med 2 små sammansatta drev på som ska röra sej in och ut för att greppa startkransen,eller ligga i "friläge".
Jag kan inte se nåra nerslitna tänder här,varesej på startmotorn,smådrevena eller på kuggkransen.-Nån ide på vad det kan vara??
Jag har haft samma problem på två av mina VFRer och det löstes med samma recept:

I startmotorkopplingen sitter rullar som greppar emot ytterväggen när kopplingen snurrar åt ena hållet. På mina hojar har ytterväggarna gröpts ur lite av rullarna som därför inte gått fritt. Lösningen är helt enkelt att slipa bort ojämnheterna och även rugga upp ytorna lite på rullarna så de greppar bättre. Använd fint slippapper!

Lycka till! //Tomas

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

Ronny skrev:tack för svarena.
men jag tror inte att det är den stora kuggkransen som spökar.
Eftersom ljude när det hoppar ur och sen kuggar i igen är ett så distinkt drev-mot drev-ljud..låter typ som en kedja som kuggar över,fast värre.
och det hörs bara under kanske ½ sekund,därefter blir det tyst,då kuggena grabbar tag i varandra.
Jag misstänker nårr med dom 2 sammansatta kuggena mellan startmotor och kuggkrans,men jag kan inte komma på vad som skulle kunna påverka dom.

får forska vidare,synd man inte kan testa utan kåpa och se.
Det finns ingen kedja där och mellandrevet ligger i konstant ingrepp när kåpan sitter på och kan inte röra sig åt något håll.

Det kan låta rejält illa när när envägskopplingen släpper "RRRRRRRRRR KLONK" är ett ganska vanligt ljud.
Så du behöver inte forska så mycket :wink: , det ÄR startmotorkopplingen som låter.

Men du får ändå börja med att ta av kåpan, men att testa utan kåpan varken går eller är lämpligt. Mellandrevet lossnar när du tar av kåpan (den ska göra det, den sitter pressad mellan kåpan och blocket), dessutom skulle det skvätta en hel del olja även om det gick (vilket det inte gör).
Rent principiellt skulle det gå att springa igång hojen utan kåpan på. Men det rekommenderas INTE då du lär drälla ut MYCKET olja på det sättet.

Yttre kåpan kan däremot tas av och starta. Den är till för att kunna kolla tändningen, men du ser ändå inte dreven genom den.

1. Kolla de tre bultarna jag nämnde.
2. Ta isär och kolla rullarna + ytan som Tomas sa. I värsta fall om startmotorkopplingen har för mycket skador eller t.o.m. sprickor i godset kan du åka på att byta den.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#6 Inlägg av Jimmy.S »

vet inte om det är så i detta fallet men min far har en cb750c (-81? nånting) och köpte biltemaoljan till den en gång, efter detta så slirade kopplingen och startmotorn fungerade ungefär som din, ny olja av bättre sort (tror det var motul) fylldes på istället och alla felen försvann.

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#7 Inlägg av Donner »

Jag hade en Cb1100 för ett tag sen och det var samma fel på den. Jag la hojen ner på sidan med fotpinnen mot ett bildäck. Av med kåpan och av med startmotorkopplingen. Rullarna inne i den hade slitit ner ytan så det blev en liten grop. Efter att ha utjämnat kanten runt gropen med en dremmel så funkade den fint igen.

Mvh jocke
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Ronny
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 01, 2009 18:31
Ort: Bengtsfors/Dalsland

#8 Inlägg av Ronny »

Lägesrapport kolon.
Haft isär o kollat nu.
Rullarna var inte slitna,hittade inga kanter på nån anliggningsyta i nån större utsträckning.
Jag gör ett test helt enkelt,så jag vet.
Fuskade lite på fjädrarna o töjjde ut dom en bit,borde ju märkas iallafall-kan ja byta dom senare.
däremot så var dom 3 m6:orna så lösa så jag kunde dra dom alla 3 med bara fingrarna.
sådeles gissar jag att "dosan" inte var tight nog,och därför har rullarna kärvat lite.
ska skruva ihop skiten,hälla i olja och testa.
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

Ronny skrev:däremot så var dom 3 m6:orna så lösa så jag kunde dra dom alla 3 med bara fingrarna.
sådeles gissar jag att "dosan" inte var tight nog,och därför har rullarna kärvat lite.
ska skruva ihop skiten,hälla i olja och testa.
Då har du troligen hittat felet :)

Av någon anledning har just denna motorgeneration (CB750/900/1100) den egenheten att man ibland får ett "slag" i startmotorkopplingen vilket gör att skruvarna släpper med tiden.

Det är möjligt att 1100R är bättre ihopsatt för jag har nog aldrig hört det från den.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Ronny
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 01, 2009 18:31
Ort: Bengtsfors/Dalsland

#10 Inlägg av Ronny »

skruvat ihop grejjerna nu i helgen,ställde fram ett bilbatteri o var elak mot startmotorn en stund.
körde startmotorn i 30-sekundersvep 5 ggr-allt funkade fin,inga knepiga missljud eller "ur-kopplingar".

Tackar...nu vell ja ha sommar-ska ringa o skälla på Pholman
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#11 Inlägg av Tomas »

Skönt att du hittade det! Du la gänglås (typ loctite) på gängorna innan du skruvade tillbaka va? Då slipper du göra om samma procedur mitt i kommande säsong :wink:

Skriv svar