Kanske ... Huskvarna motorolja?Jimmy.S skrev:Ska nog ta och testa detta, tack för tipsetRalsbo skrev:Jag har under 2 år använt kedjeoljan som jag har till motorsågen i min Scottoiler.
Billig olja som fungerar perfekt.
Ställer du bara in doseringen ordentligt så skvätter det inte något alls.
Vad för olja till en Scottoiler?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Smörjning mellan nit och bussning är permanent och skyddas av o-/x-ringarna. Vill man ha smörjning mellan rullar och bussning får man kleta dit den själv.adrian_vg skrev:Och det gör de ju - mha det förifyllda fettet i rullarna.Rerun skrev:Framför allt handlar det om att rullarna ska kunna röra sig fritt i förhållande till bussningarna i kedjan.
Förklarande bild - kanske fler delar än man tror?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
Hi Hi hI hur visste du det fast kedjeolja, sågarna har ingen motorolja, däremot används det matolja till insmörjning av kolven i cylinderloppet men det fungerar nog inget bra.. (Jobbat där i 8 år )adrian_vg skrev:Kanske ... Huskvarna motorolja?Jimmy.S skrev:Ska nog ta och testa detta, tack för tipsetRalsbo skrev:Jag har under 2 år använt kedjeoljan som jag har till motorsågen i min Scottoiler.
Billig olja som fungerar perfekt.
Ställer du bara in doseringen ordentligt så skvätter det inte något alls.
Jag har min Scottoiler inställd på ca: 1-2 droppar/min. Funkar bra för mig, bra smord kedja och obefintligt med olja på fälgen.Jimmy.S skrev:Ska nog ta och testa detta, tack för tipsetRalsbo skrev:Jag har under 2 år använt kedjeoljan som jag har till motorsågen i min Scottoiler.
Billig olja som fungerar perfekt.
Ställer du bara in doseringen ordentligt så skvätter det inte något alls.
Dock var den väldigt pillig att ställa in, men det är bara att vara enveten så brukar det fixa sig.
Lycka till med inställningen.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Är "solid rollers" rullarna och bussningarna "bushings"? Om det stämmer, lär man ju inte kunna smörja speciellt mycket där alls, inte ens med en tunn olja. Toleranserna är ju ganska små mellan bussningar och rullar.Rerun skrev:Smörjning mellan nit och bussning är permanent och skyddas av o-/x-ringarna. Vill man ha smörjning mellan rullar och bussning får man kleta dit den själv.
Förklarande bild - kanske fler delar än man tror?
Varför är det förresten x-ringar på ena sidan och o-ringar på den andra? Varför inte x-ringar på båda sidorna, det borde ju täta bäst?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Ja.adrian_vg skrev:Är "solid rollers" rullarna och bussningarna "bushings"?
Ja, toleranserna kan vara mycket fina. Men. Det brukar vara så pass mycket spel att rullarna är lättrörliga på bussningarna när kedjan inte är nysmord, det kan till och med skramla när det är torrt däremellan.adrian_vg skrev:Om det stämmer, lär man ju inte kunna smörja speciellt mycket där alls, inte ens med en tunn olja. Toleranserna är ju ganska små mellan bussningar och rullar.
Därför att man har valt att illustrera två typer av ringar på en bild, genom att dela av bilden på mitten.adrian_vg skrev:Varför är det förresten x-ringar på ena sidan och o-ringar på den andra?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Aha, trodde det var nåt smart högteknologiskt sätt att få smörjan att stanna kvar bättre beroende på kedjans rotationsriktning. Eller nåt sånt.Rerun skrev:Därför att man har valt att illustrera två typer av ringar på en bild, genom att dela av bilden på mitten.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re:
Flyttade Scottoilerbygget till http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f ... 255#p62255.
Snyggt byggt!
Snyggt byggt!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!