Laddningsproblem, vfr 750f -87
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Laddningsproblem, vfr 750f -87
Har problem med laddningen på viffe.
Hojen laddar ur sig efter ett par dagar vid normal körning.
Har mätt på batteriet och när hojen går igång så händer i princip inget med spänningen, den ligger på runt 12,5. Varvar man upp lite så går spänningen typ precis över 13v.
Jag har märkt att laddregulatorn blir varm väldigt snabbt. Redan efter hojen varit igång i typ 3 min så är det ordentligt varm.
Kan tillägga att det går att springa igång hojen.
Vad skulle ni säga är mitt problem? Eller rättare sagt, hur ska jag fortsätta min felsökning
Hojen laddar ur sig efter ett par dagar vid normal körning.
Har mätt på batteriet och när hojen går igång så händer i princip inget med spänningen, den ligger på runt 12,5. Varvar man upp lite så går spänningen typ precis över 13v.
Jag har märkt att laddregulatorn blir varm väldigt snabbt. Redan efter hojen varit igång i typ 3 min så är det ordentligt varm.
Kan tillägga att det går att springa igång hojen.
Vad skulle ni säga är mitt problem? Eller rättare sagt, hur ska jag fortsätta min felsökning
Honda VFR 750F -87
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2245
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87
Jag skulle bytt regulatorn...
Kolla alla anslutningar så du inte har dålig kontakt, känn om de blir varma.
Kolla alla anslutningar så du inte har dålig kontakt, känn om de blir varma.
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87
Okej, hur var det dom där regulatorerna, kunde man ta en från ett annat märke?
Honda VFR 750F -87
Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87
Ja den laddar ju lite för lite. Varm blir den men du har väl modellen med kylflänsar? Själv byggde jag om min 87:a med en regulator till en CBR1000 2004. Bara nån liten ändring på nån kabel som behövdes.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87
Ja, jag har kylflänsar.Donner skrev:Ja den laddar ju lite för lite. Varm blir den men du har väl modellen med kylflänsar? Själv byggde jag om min 87:a med en regulator till en CBR1000 2004. Bara nån liten ändring på nån kabel som behövdes.
Okej, men hur funkar dom utan kylfläns? Varför blir inte dom varma?
Honda VFR 750F -87
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2142
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87
Du kan ta vilken som helst som är till en med permanentmagnet och är på 30Ah eller mer.riktigadavid skrev:Okej, hur var det dom där regulatorerna, kunde man ta en från ett annat märke?
Det finns 2 olika modeller av regulator, när vi pratar orginalmonterat. Den ena är den gamla modellen med dioder som avleder överskottsström och den nya modellen som använder mosfettransistorer kom ca 2006 och heter FH i början, det är Shindengen som gjort dom.
Efter att ha letat på nätet kom jag fram till att den som många använt och inte haft några problem med är från yamaha bl,a, R1, den heter FH012AA och klarar 50Ah, går att beställa med kontakter.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87
Jo dom blir varma, ännu varmare så ju större kylflänsar du har ju lägre temp.riktigadavid skrev:Ja, jag har kylflänsar.Donner skrev:Ja den laddar ju lite för lite. Varm blir den men du har väl modellen med kylflänsar? Själv byggde jag om min 87:a med en regulator till en CBR1000 2004. Bara nån liten ändring på nån kabel som behövdes.
Okej, men hur funkar dom utan kylfläns? Varför blir inte dom varma?
Men tipset som Gsson skrev är en lösning som nog är bäst i längden.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87
Okej, jag det lät ju najs, att sätta dit såna nymodärniteter
Frågan är om det är värt ekonomiskt.
En snabb googling gav att jag kan få en mosfettregulator för 900kr.
http://www.bildelsbasen.se/?link=list&s ... ry=FH012AA
Men sen hittade jag också billigare regulatorer från mopeder, men dom kanske inte funkar?
http://www.mctorget.se/?index=default&l ... r=1&page=1
Jag är mycket tacksam för all hjälp här!
Frågan är om det är värt ekonomiskt.
En snabb googling gav att jag kan få en mosfettregulator för 900kr.
http://www.bildelsbasen.se/?link=list&s ... ry=FH012AA
Men sen hittade jag också billigare regulatorer från mopeder, men dom kanske inte funkar?
http://www.mctorget.se/?index=default&l ... r=1&page=1
Jag är mycket tacksam för all hjälp här!
Honda VFR 750F -87
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2142
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87
Dom från mopeder klarar inte Amperen.
Jag gav 845:- för en ny med kontakter inkl, frakt, otroligt snabb lev, från staterna beställde fredag kväll och låg i brevlådan på onsdag.
T.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... efid=store
Jag gav 845:- för en ny med kontakter inkl, frakt, otroligt snabb lev, från staterna beställde fredag kväll och låg i brevlådan på onsdag.
T.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... efid=store
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87
Tommy Gsson skrev:Dom från mopeder klarar inte Amperen.
Jag gav 845:- för en ny med kontakter inkl, frakt, otroligt snabb lev, från staterna beställde fredag kväll och låg i brevlådan på onsdag.
T.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... efid=store
Okej, då får det bli en sådan. Tack för länken.
Ska bara bli hundra procent säker på att det verkligen är den och inget annat som är boven.
Honda VFR 750F -87
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87
Har varit ute och mätt på allternatorn. Hade 0.5 ohm mellan varje gul kabel och enligt haynes ska det vara 0.2-0.5 så det verkar okej.
Men det står också i min haynes att man ska mäta mellan kontakterna och jorden och se att det inte är oändlig resistans där. Men mäter jag mellan alternatorn och jord så har jag absolut ingen kontakt, men det tycker jag inte det borde vara heller när jag tittar på kopplingsschemat. Så då tänkta jag att dom kanske menade på regulatorsidan av kontakten, och där mätte jag nu upp 0.25-0.35 Mohm (obs! MEGAohm). Så visst, det är ju oändlig resistans men inte långt ifrån, eller?
Vad skulle ni säga?
Men det står också i min haynes att man ska mäta mellan kontakterna och jorden och se att det inte är oändlig resistans där. Men mäter jag mellan alternatorn och jord så har jag absolut ingen kontakt, men det tycker jag inte det borde vara heller när jag tittar på kopplingsschemat. Så då tänkta jag att dom kanske menade på regulatorsidan av kontakten, och där mätte jag nu upp 0.25-0.35 Mohm (obs! MEGAohm). Så visst, det är ju oändlig resistans men inte långt ifrån, eller?
Vad skulle ni säga?
Honda VFR 750F -87
Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87
Finns ju dessa till bra pengar.
China.. 200:- http://cgi.ebay.co.uk/Regulator-Rectifi ... 35b29b61f8
Original 600:- http://cgi.ebay.co.uk/GENUINE-VFR-400-N ... 2c5ce0a28f
I England = inget tull eller annat strul
China.. 200:- http://cgi.ebay.co.uk/Regulator-Rectifi ... 35b29b61f8
Original 600:- http://cgi.ebay.co.uk/GENUINE-VFR-400-N ... 2c5ce0a28f
I England = inget tull eller annat strul
Röd Vfr800 -98
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87
Jag hade precis klickat på köp när du skrev det därFromm skrev:Finns ju dessa till bra pengar.
China.. 200:- http://cgi.ebay.co.uk/Regulator-Rectifi ... 35b29b61f8
Original 600:- http://cgi.ebay.co.uk/GENUINE-VFR-400-N ... 2c5ce0a28f
I England = inget tull eller annat strul
Nu blev det en sån Gsson länkade till.
Hoppas det kommer funkar bra sen.
Det är ju en liten kul känsla att hojen kommer bli bättre än den var när den lämnade fabrik (iaf laddregulatormässigt)
Jag återkommer men en liten byta-regulator-guide
(förmodligen efter en lång HJÄLPMIG-tråd )
Honda VFR 750F -87
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2142
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87
Har varit ut och kört i värmen, inga problem att lägga fingrarna på regulatorn, ca 40-45 grader.
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87
Laddregulatorn kom idag och 2 timmar senare så var den monterad och laddade 14.7v.
Kan verkligen rekommendera alla med samma problem som jag att köpa en sån regulator och trycka dit.
Det svåraste var att få plats med regulatorn då den är större än original men jag löste det genom att bygga om verktygsfacket till en regulatorhållare. Själva inkopplingen var det enklaste jag gjort i hela mitt liv (med viss överdrift).
Det följde med ett instruktionsblad där det stod precis hur man skulle göra, var bara att lyda order.
Kan verkligen rekommendera alla med samma problem som jag att köpa en sån regulator och trycka dit.
Det svåraste var att få plats med regulatorn då den är större än original men jag löste det genom att bygga om verktygsfacket till en regulatorhållare. Själva inkopplingen var det enklaste jag gjort i hela mitt liv (med viss överdrift).
Det följde med ett instruktionsblad där det stod precis hur man skulle göra, var bara att lyda order.
Honda VFR 750F -87