Kopplingsproblem VFR 750F, mystiska symptom!

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Kopplingsproblem VFR 750F, mystiska symptom!

#1 Inlägg av riktigadavid »

Jag har ju gnällt lite både i biltemaoljetråden och en annan tråd om mitt kopplingsproblem. Nu är problemet värt en egen tråd!
Problemet är att kopplingen inte kopplar ifrån klokt när jag drar in handtaget. Dock går det att lägga i växel men om hojen är helt nystartad måste man ha lite gas för att den inte ska dö när man lägger i växeln. Men gångerna därpå så dör den inte, dock märker man att den hoppar till.
Jag har ställt upp den på centralstödet för att undersöka problemet. Först och främst har jag märkt att om jag ger gas med växeln i neutralen så vill hjulet börja rulla lite försiktigt, hjulet är alltså i luften. Är detta normalt?
Men det är väldigt lite hjulet snurrar då. Lägger man däremot i en växel så börjar hjulet snurra direkt, innan jag släppt upp kopplingen. Bromsar jag då till med bakbromsen så stannar hjulet direkt utan att man märken någon skillnad på motorns varvtal. Men så fort jag släpper bromsen börjar hjulen snurra igen. MEN håller jag bromsen inne en längre stund så kan jag få hjulet att stå still även efter jag släppt bromsen. Väldigt mystiskt tycker jag.
Man märker även ibland när man är ute och kör att om kopplar helt med växel i och ger gas så kan man få hojen att accelerera ytterst lite.
Nu tänker ni säkert att det bara är min koppling som är dåligt luftad. Men det tror jag inte, för jag har luftat den 2 ggr.
OCH när man ska åka iväg med hojen så börjar hojen inte rulla iväg klokt förrän handtaget är utsläppt ca 3cm, så jag har ju gott och väl kopplingen kopplad när problemen uppstår.
En annan sak som jag märkte var att om jag sitter och drar kopplingshandtaget fram och tillbaka dom där ovan nämnda 3cm-arna så börjar det "glappet" (avståndet mellan dragläget och max koppling) att sjunka sakta men säkert. Och fortsätter jag så har jag tillslut dragläget då kopplingshandtaget är max intryckt.
Någon som vet vad problemet med min koppling är?

Hoppas någon orkar läsa att det här nu, men jag tänkte att det var bättre att komma med all information så folk förstod felet :)
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Kopplingsproblem VFR 750F, mystiska symptom!

#2 Inlägg av blacken »

Låter som kopplingen läcker internt, troligast i huvudcylindern. Men att hjulet kan snurra om det är obelastat, är ingen ovanlighet utan beror på hur pass "sleten" lådan är samt vad för typ av oljekvalitè man använder..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Kopplingsproblem VFR 750F, mystiska symptom!

#3 Inlägg av riktigadavid »

När du skriver läcker internt, vad menar du då? Att den läcker tillbaka till sig själv på nått sätt eller? För jag tror inte det försvinner nån bromsvätska från kopplingen.
Sen undrar jag ju också vilken av mina problembeskrivningar som får dig att tro det, jag hade ju endel olika symptom :)

Det där med oljekvalité. Vad skulle du tro det är för fel på oljan? För tjock, för tunn, för låg friktion, för hög friktion?
För jag tror det var när jag bytte olja som felet kom.

Jag är tacksam hjälpen :)
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Kopplingsproblem VFR 750F, mystiska symptom!

#4 Inlägg av blacken »

riktigadavid skrev:När du skriver läcker internt, vad menar du då? Att den läcker tillbaka till sig själv på nått sätt eller? För jag tror inte det försvinner nån bromsvätska från kopplingen.
Sen undrar jag ju också vilken av mina problembeskrivningar som får dig att tro det, jag hade ju endel olika symptom :)

Det där med oljekvalité. Vad skulle du tro det är för fel på oljan? För tjock, för tunn, för låg friktion, för hög friktion?
För jag tror det var när jag bytte olja som felet kom.

Jag är tacksam hjälpen :)
Japp, det kan vara så att det "pyser" ut lite bakom packningen, för att sedan "pysa" tillbaka.
Att bakhjulet "rör" sig obelastat beror på oljefriktionen i lådan så att säga, även den"naturliga" friktionen mellan dom olika snurrande komponenterna kan få bakhjulet att snurra, även om man har neutralen i. Inget ovanligt alls..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Kopplingsproblem VFR 750F, mystiska symptom!

#5 Inlägg av riktigadavid »

Okej.
Huvudcylindern är den vid handtaget va?
Hur renoverar man en sådan?


Men det känns ändå inte som att det skulle vara anledningen till att hojen dör när jag lägger i växel när den är kall.
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Kopplingsproblem VFR 750F, mystiska symptom!

#6 Inlägg av blacken »

riktigadavid skrev:Okej.
Huvudcylindern är den vid handtaget va?
Hur renoverar man en sådan?


Men det känns ändå inte som att det skulle vara anledningen till att hojen dör när jag lägger i växel när den är kall.
Det kan vara så enkelt att du har lite dålig kopplingsfunktion som gör att det inte riktigt kopplar ur, utan det är lite slir mellan lammellerna. Och när knoten är kall så är den "klenare" så att säga, då så orkar den inte att "ta upp" sliret utan vill hellre tjyvstanna".
Hur renoverar man en sådan?
Vete faan! :D Skämt åsido, kontrollera den först innan planerna på renovering börjar på att skrammla runt i pannbenet..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Kopplingsproblem VFR 750F, mystiska symptom!

#7 Inlägg av riktigadavid »

blacken skrev:
Det kan vara så enkelt att du har lite dålig kopplingsfunktion som gör att det inte riktigt kopplar ur, utan det är lite slir mellan lammellerna. Och när knoten är kall så är den "klenare" så att säga, då så orkar den inte att "ta upp" sliret utan vill hellre tjyvstanna".[/quote]
Jo, det känns ju som de. Men jag tycker ju att det är mysko att jag har 3cm mellan kopplingshandtaget och styret då hojen börjar dra. För då borde det ju vara ganska mycket utrymme mellan lamellerna då jag kopplar fullt kan man tycka.

Ja alltså hojen går ju för det mesta bra att köra ändå så det är inget jag hetsar allt för mycket om :)
Det var mest i början jag tyckte det var lite obehaglig att hojen stannade när jag la i växeln.
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Kopplingsproblem VFR 750F, mystiska symptom!

#8 Inlägg av blacken »

riktigadavid skrev:
blacken skrev:
Det kan vara så enkelt att du har lite dålig kopplingsfunktion som gör att det inte riktigt kopplar ur, utan det är lite slir mellan lammellerna. Och när knoten är kall så är den "klenare" så att säga, då så orkar den inte att "ta upp" sliret utan vill hellre tjyvstanna".
Jo, det känns ju som de. Men jag tycker ju att det är mysko att jag har 3cm mellan kopplingshandtaget och styret då hojen börjar dra. För då borde det ju vara ganska mycket utrymme mellan lamellerna då jag kopplar fullt kan man tycka.

Ja alltså hojen går ju för det mesta bra att köra ändå så det är inget jag hetsar allt för mycket om :)
Det var mest i början jag tyckte det var lite obehaglig att hojen stannade när jag la i växeln.[/quote]




Tjaa, det kan ju även vara "klet" mellan lammellerna som "segar" när den är kall. Låter som du har ett trevligt vinterpyssel på "G"..:)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Kopplingsproblem VFR 750F, mystiska symptom!

#9 Inlägg av riktigadavid »

blacken skrev: Tjaa, det kan ju även vara "klet" mellan lammellerna som "segar" när den är kall. Låter som du har ett trevligt vinterpyssel på "G"..:)
Jag hör inte!
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Kopplingsproblem VFR 750F, mystiska symptom!

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

Som Blacken säger, att hjulet snurrar obelastat på neutral och fortare med växel i och kopplingen inne är helt normalt.
Men att du varvar lite n'är du lägger i ettan låter inte bra. Men vad har du för tomgångsvarv på hojen? Det ska alltså inte vara under 1000 rpm, snarare något över, kanske 1100 rpm eller så (lite olika på olika hojar).
riktigadavid skrev:Okej.
Huvudcylindern är den vid handtaget va?
Hur renoverar man en sådan?
Japp och slavcylindern är den nere vid motorn.

Börja inte riva i huvud- eller slavcylindern om du inte har en läcka. Du måste också vetas vad du gör om det börjar grotta i dom delarna.
Kolla gärna genom att kränga av ev. skyddsgummi och se om det är blött/fuktigt. Känn med fingrarna runt och överallt där du kommer åt både uppe och nere (det där lät nästan snuskigt :wink: ). Bromsvätska känns sträv mot fingrarna. En liten liten antydan till fukt kan vara acceptabelt, men det ska absolut inte vara blött.
Men det känns ändå inte som att det skulle vara anledningen till att hojen dör när jag lägger i växel när den är kall.
Att växeln går i lite hårdare när motorn är kall är normalt, men motorn ska inte stanna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Kopplingsproblem VFR 750F, mystiska symptom!

#11 Inlägg av riktigadavid »

Jag borde ha spö! Problemet med att det den ville "driva" när jag la i växel med kopplingen inne berodde på att jag hade lite för mycket olja på. Problemet är nu i princip borta när jag tömt ut lite olja. Den dör iaf inte när jag lägger i växel! Litet mothugg känner man av, men jag antar att det är normalt.

Men förmodligen har jag nån intern läcka i huvudcylingern, men det är inget man inte märker av om man inte ligger och tränar låghastighetskörning med ett ständigt kopplingsslirande.
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Kopplingsproblem VFR 750F, mystiska symptom!

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

riktigadavid skrev:Jag borde ha spö!
:wink:
Problemet med att det den ville "driva" när jag la i växel med kopplingen inne berodde på att jag hade lite för mycket olja på. Problemet är nu i princip borta när jag tömt ut lite olja. Den dör iaf inte när jag lägger i växel!
Det borde inte ha någon betydelse för kopplingen om tråget är en aning överfyllt. Men ok då, funkar det bättre nu så är det bara att gratta.
Litet mothugg känner man av, men jag antar att det är normalt.
Ja det är normalt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Kopplingsproblem VFR 750F, mystiska symptom!

#13 Inlägg av riktigadavid »

Tyrannosaurus skrev: Det borde inte ha någon betydelse för kopplingen om tråget är en aning överfyllt. Men ok då, funkar det bättre nu så är det bara att gratta.
Hm, konstigt...
Kanske blev trögare för hela motorn att gå runt med för mycket olja och då blev det liksom för mycket när jag även skulle häva i en växel....så den dog. Aja, det verkar funka bra nu iaf.
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
feffe
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:22
Ort: Kalmar

Re: Kopplingsproblem VFR 750F, mystiska symptom!

#14 Inlägg av feffe »

Jag kör med Biltema helsyntet på min 750F 1991. Går som en dröm!
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kopplingsproblem VFR 750F, mystiska symptom!

#15 Inlägg av adrian_vg »

feffe skrev:Jag kör med Biltema helsyntet på min 750F 1991. Går som en dröm!
Biltemas helsyntet är betydligt bättre än deras mineralolja verkar det som. Växlarna på min viffer rasslar i, något den inte gjort tidigare med helsynten.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar