Förspänning gaffeln på VFR-1991
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- HandLegger
- Medlem
Förspänning gaffeln på VFR-1991
Det finns ingen möjlighet att justera förspänningen på min vfr750 (konstigt faktiskt).
Går det att montera fr en nyare modell på min?
vfr1200fd
Re: Förspänning gaffeln 1991
Vad har du för årsmodell på din?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- HandLegger
- Medlem
KAN vare en 91a eftersom jag skrev det i rubrikenblacken skrev:Vad har du för årsmodell på din?
vfr1200fd
Sorry, blind sedan födseln får skylla på ens föräldrar som tydligen gökade taskigt. Men sitter det inte en justering under plastlocket på gaffelbenet?, det gör det på min 91.a i allafallHandLegger skrev:KAN vare en 91a eftersom jag skrev det i rubrikenblacken skrev:Vad har du för årsmodell på din?
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Kontakt:
Re: Förspänning gaffeln på VFR-1991
Från http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... f%2091.htm:HandLegger skrev:Det finns ingen möjlighet att justera förspänningen på min vfr750 (konstigt faktiskt).
"Front Suspension: 41mm Showa cartridge forks, no external adjustment, 140mm wheel travel"
Jag har ju haft en 90:a, men kommer banne mig inte ihåg om den hade en förspänningsskruv på toppen eller inte...
VFR-1994 har iaf samma sorts gaffel verkar det som, och den vet jag har en förspänningsskruv:
"Front Suspension: 41mm Telescopic forks, 140mm wheel travel no external adjustment"
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Efter -91 så är det justering för förspänningen, undrar om det inte går att helt sonika sätta på ett sådant mutterhuvud rakt av på 91:a benet. Dom ser ut att vara identiska med varandra, bara det att själva toppmuttern har en justering i sig..
- HandLegger
- Medlem
Enligt Haynes ska det finnas en gummitopp och inunder möjlighet till justering. Har för mig att det var justering med tyckluft som gäller där.blacken skrev:Efter -91 så är det justering för förspänningen, undrar om det inte går att helt sonika sätta på ett sådant mutterhuvud rakt av på 91:a benet. Dom ser ut att vara identiska med varandra, bara det att själva toppmuttern har en justering i sig..
Ja, jag har också en känsla av att det ska gå att ta en justerbar fr en senare modell och sätta på "bolt on" på min. Hoppades att någon här har erfarenhet av dylik manöver.
vfr1200fd
tryckluften gäller 86-89 nånstans där. på 90 o 91 finns ingen justeringsmöjlighet. 92 o fram har justerskruvarHandLegger skrev:Enligt Haynes ska det finnas en gummitopp och inunder möjlighet till justering. Har för mig att det var justering med tyckluft som gäller där.blacken skrev:Efter -91 så är det justering för förspänningen, undrar om det inte går att helt sonika sätta på ett sådant mutterhuvud rakt av på 91:a benet. Dom ser ut att vara identiska med varandra, bara det att själva toppmuttern har en justering i sig..
Ja, jag har också en känsla av att det ska gå att ta en justerbar fr en senare modell och sätta på "bolt on" på min. Hoppades att någon här har erfarenhet av dylik manöver.
"Bättre än HD"
- HandLegger
- Medlem
Och 92an passar på 91an?Seth skrev:tryckluften gäller 86-89 nånstans där. på 90 o 91 finns ingen justeringsmöjlighet. 92 o fram har justerskruvarHandLegger skrev:Enligt Haynes ska det finnas en gummitopp och inunder möjlighet till justering. Har för mig att det var justering med tyckluft som gäller där.blacken skrev:Efter -91 så är det justering för förspänningen, undrar om det inte går att helt sonika sätta på ett sådant mutterhuvud rakt av på 91:a benet. Dom ser ut att vara identiska med varandra, bara det att själva toppmuttern har en justering i sig..
vfr1200fd
vågar jag inte säga men ser bara ut att vara justeringen som skiljer
"Bättre än HD"
- HandLegger
- Medlem
Den som har ett par liggandes får gärna hojta tillSeth skrev:vågar jag inte säga men ser bara ut att vara justeringen som skiljer
vfr1200fd
- 92 kom det, och ja, du kan montera nyare gaffel. Inställningsmöjligheteran på bakdämparen ändrade sig oxå fr o m 92.HandLegger skrev:Det finns ingen möjlighet att justera förspänningen på min vfr750 (konstigt faktiskt).
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- HandLegger
- Medlem
Verkar vara svårt att få det här rätt.Mister skrev:- 92 kom det, och ja, du kan montera nyare gaffel. Inställningsmöjligheteran på bakdämparen ändrade sig oxå fr o m 92.HandLegger skrev:Det finns ingen möjlighet att justera förspänningen på min vfr750 (konstigt faktiskt).
Jag vill inte byta gaffel
vfr1200fd
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Jag tror att det är mer än bara justeringen som skiljer, tyvärr. Kollar man i olika reservdelslistor så specas olika fjädrar till olika gafflar (just till -92 är det förstås en egen variant som inte går att få tag i...), så utan att ha testat så verkar det enklast att byta hela gaffeln.HandLegger skrev:Jag vill inte byta gaffel
VFR750F -92, grön
Kan ju vara så att det är dags att byta fjädrarna, Men vill du ha mera förspänning så kan du tillverka lite längre distanser (dom mellan toppmutter och fjäder) Eller så bladar du iväg, glad i hågen till närmaste mcskrot/Hondaverkstad och rapar med dom om det är möjligt att smacka på nyare toppmuttrar på benen..HandLegger skrev:Verkar vara svårt att få det här rätt.Mister skrev:- 92 kom det, och ja, du kan montera nyare gaffel. Inställningsmöjligheteran på bakdämparen ändrade sig oxå fr o m 92.HandLegger skrev:Det finns ingen möjlighet att justera förspänningen på min vfr750 (konstigt faktiskt).
Jag vill inte byta gaffel