Var bor du? Om du finns i Uppsalatrakten kan du få låna en av mig.westerbrand skrev:ska göra detta men behöver nog köpa mig en multimeter först. få bli att handla en i morron =D
Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Medlem
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
- Ort: varberg / veddige
Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem
bor i en liten håla som kallas derome en bit utanför varberg. så blir lite långt o åka ;Dadrian_vg skrev:Var bor du? Om du finns i Uppsalatrakten kan du få låna en av mig.westerbrand skrev:ska göra detta men behöver nog köpa mig en multimeter först. få bli att handla en i morron =D
övningskör
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem
Ok, inget alternativ.westerbrand skrev:bor i en liten håla som kallas derome en bit utanför varberg. så blir lite långt o åka ;Dadrian_vg skrev:Var bor du? Om du finns i Uppsalatrakten kan du få låna en av mig.westerbrand skrev:ska göra detta men behöver nog köpa mig en multimeter först. få bli att handla en i morron =D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Medlem
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
- Ort: varberg / veddige
Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem
hehe nee blir nog billligare o köpa en ;DOk, inget alternativ.
övningskör
-
- Medlem
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
- Ort: varberg / veddige
Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem
nu har jag varit o tagit mig en titt. en gula kabeln med grönt går till reläet som sitter vid pumpen och går även upp till varvräknaren.
lägger upp en länk till lite bilder jag tog. för att lättare förstå
men jag e lite fundersam på kontakterna. ska kablarna flyttas runt eller?
http://s74.photobucket.com/albums/i255/ ... 750F%2086/
den lilla gulgröna uppe vid cdi,n
går ner till detta reläet
och hit
lägger upp en länk till lite bilder jag tog. för att lättare förstå
men jag e lite fundersam på kontakterna. ska kablarna flyttas runt eller?
http://s74.photobucket.com/albums/i255/ ... 750F%2086/
den lilla gulgröna uppe vid cdi,n
går ner till detta reläet
och hit
övningskör
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem
Hej.
Jag tror vi tar det här etappvis.
Dom röda 6poliga kontakterna som ser lika ut borde bara vara att använda som dom är (kolla bara att färgerna sitter lika).
Nu ser inte jag om det är sådana stift i kontakterna som går att dra ur, om det är det dra ur alla stift från den andra kontakten på nya boxen annars får du klippa dom nära kontakten.
Ta nu den gamla boxens andra 4poliga kontakt och klipp den blåa sladden en bit från kontakten, anteckna vilka färger som sitter var, dra ur dom andra (eller om du måste klippa spara så att det går att skarva). Om du inte har en ny likadan kabelsko som den som sitter på den gröngula sladden klipp av den också en bit från kontakten. Nu kan du lägga undan den gamla boxen.
Nu ska den 4poliga kontakten dit på den nya boxen. Den blåa sladden som sitter kvar i kontakten ska byglas ihop med den gula som kommer från den nya boxen, sätt sedan in den byglade gul blå i 4pols kontakten, sedan dom vit/gula och vit/blå. klipp bort stiftet från den grön/gula och montera rund kabelsko (ny eller den gamla).
Du ska nu ha en Grön/vit och en Ljusgrön/röd sladd kvar, dom tar vi i nästa steg.
T.
Jag tror vi tar det här etappvis.
Dom röda 6poliga kontakterna som ser lika ut borde bara vara att använda som dom är (kolla bara att färgerna sitter lika).
Nu ser inte jag om det är sådana stift i kontakterna som går att dra ur, om det är det dra ur alla stift från den andra kontakten på nya boxen annars får du klippa dom nära kontakten.
Ta nu den gamla boxens andra 4poliga kontakt och klipp den blåa sladden en bit från kontakten, anteckna vilka färger som sitter var, dra ur dom andra (eller om du måste klippa spara så att det går att skarva). Om du inte har en ny likadan kabelsko som den som sitter på den gröngula sladden klipp av den också en bit från kontakten. Nu kan du lägga undan den gamla boxen.
Nu ska den 4poliga kontakten dit på den nya boxen. Den blåa sladden som sitter kvar i kontakten ska byglas ihop med den gula som kommer från den nya boxen, sätt sedan in den byglade gul blå i 4pols kontakten, sedan dom vit/gula och vit/blå. klipp bort stiftet från den grön/gula och montera rund kabelsko (ny eller den gamla).
Du ska nu ha en Grön/vit och en Ljusgrön/röd sladd kvar, dom tar vi i nästa steg.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
-
- Medlem
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
- Ort: varberg / veddige
Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem
tackar för detta blir lite el pill till helgen när kompisen kommer ner. han e hajare på elTommy Gsson skrev:Hej.
Jag tror vi tar det här etappvis.
Dom röda 6poliga kontakterna som ser lika ut borde bara vara att använda som dom är (kolla bara att färgerna sitter lika).
Nu ser inte jag om det är sådana stift i kontakterna som går att dra ur, om det är det dra ur alla stift från den andra kontakten på nya boxen annars får du klippa dom nära kontakten.
Ta nu den gamla boxens andra 4poliga kontakt och klipp den blåa sladden en bit från kontakten, anteckna vilka färger som sitter var, dra ur dom andra (eller om du måste klippa spara så att det går att skarva). Om du inte har en ny likadan kabelsko som den som sitter på den gröngula sladden klipp av den också en bit från kontakten. Nu kan du lägga undan den gamla boxen.
Nu ska den 4poliga kontakten dit på den nya boxen. Den blåa sladden som sitter kvar i kontakten ska byglas ihop med den gula som kommer från den nya boxen, sätt sedan in den byglade gul blå i 4pols kontakten, sedan dom vit/gula och vit/blå. klipp bort stiftet från den grön/gula och montera rund kabelsko (ny eller den gamla).
Du ska nu ha en Grön/vit och en Ljusgrön/röd sladd kvar, dom tar vi i nästa steg.
T.
övningskör
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem
Lika bra att steg 2 på en gång då.
Den grön/vita sladden är den som normalt går till stödströmbrytaren, och den jordar när stödet är uppe.
Nu skall vi simulera att stödet är uppe så jorda den kabeln, antingen genom en egen sladd eller så har du jord i den gröna sladden på den 6poliga kontakten.
Den ljusgrön/röda sladden går till neutralströmbrytaren och den borde du inte behöva koppla in alls nu när vi simulerar att stödet alltid är uppe, annars får du koppla in dig på lämpligt ställe på ljusgrön/röda sladden från neutral kontakten (sitter alldeles nedanför oljepåfyllningen).
Det som återstår nu är om signalen från boxen räcker till både varvräknare och bränsleavstängningsreläet, jag skulle prova om hojen går och varvräknaren funkar. Gör den inte det måste den gulgröna kabeln delas, varvräknarkabeln ska vara kopplad mot den gul/gröna från boxen och bränsleavstängningsreläet ska kopplas in på den röd/gula kabeln i 6poliga kontakten.
T.
Den grön/vita sladden är den som normalt går till stödströmbrytaren, och den jordar när stödet är uppe.
Nu skall vi simulera att stödet är uppe så jorda den kabeln, antingen genom en egen sladd eller så har du jord i den gröna sladden på den 6poliga kontakten.
Den ljusgrön/röda sladden går till neutralströmbrytaren och den borde du inte behöva koppla in alls nu när vi simulerar att stödet alltid är uppe, annars får du koppla in dig på lämpligt ställe på ljusgrön/röda sladden från neutral kontakten (sitter alldeles nedanför oljepåfyllningen).
Det som återstår nu är om signalen från boxen räcker till både varvräknare och bränsleavstängningsreläet, jag skulle prova om hojen går och varvräknaren funkar. Gör den inte det måste den gulgröna kabeln delas, varvräknarkabeln ska vara kopplad mot den gul/gröna från boxen och bränsleavstängningsreläet ska kopplas in på den röd/gula kabeln i 6poliga kontakten.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem
Hur går det för den lille elektrikern?
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
-
- Medlem
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
- Ort: varberg / veddige
Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem
ganska seeegt. väntar på att kompisen som är en hejare på el ska komma ner o hjälpa mig. men det e ganska svårt o få ner han nu.Tommy Gsson skrev:Hur går det för den lille elektrikern?
T.
övningskör
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem
Läs igenom "manualen" och titta på hur det ser ut på hojen, och fundera på om du behöver hjälpen.westerbrand skrev:ganska seeegt. väntar på att kompisen som är en hejare på el ska komma ner o hjälpa mig. men det e ganska svårt o få ner han nu.Tommy Gsson skrev:Hur går det för den lille elektrikern?
T.
Med tanke på det du gjort tidigare så kanske....
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
-
- Medlem
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
- Ort: varberg / veddige
Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem
ja jo kan ju ge det ett försök. men käns bättre o låta någon som pillar med el och felsökning göra detTommy Gsson skrev:Läs igenom "manualen" och titta på hur det ser ut på hojen, och fundera på om du behöver hjälpen.westerbrand skrev:ganska seeegt. väntar på att kompisen som är en hejare på el ska komma ner o hjälpa mig. men det e ganska svårt o få ner han nu.Tommy Gsson skrev:Hur går det för den lille elektrikern?
T.
Med tanke på det du gjort tidigare så kanske....
T.
övningskör
-
- Medlem
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
- Ort: varberg / veddige
Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem
sådär nu sitter nya cdi boxen på plats. satte i batteriet som va ny laddat för någon månad sedan. vrider på nyckeln och bara oljelampan tänds.
efter lite felsök kommer vi fram till att batteriet nog inte mår så bra. sätter det på laddning över natten. går ner dagen efter o hör hur det fräser o bubblar i batteriet,
stänger av laddaren och lyfter ur batteri klumpen o ser att ena sällen inte mår bra alls.
så får dra till meckonomen o köpa ett nytt batteri i veckan...
har ni tips på prisvärda batteri? biltema ligger bra i pris men vetefan hur bra dom e bara
efter lite felsök kommer vi fram till att batteriet nog inte mår så bra. sätter det på laddning över natten. går ner dagen efter o hör hur det fräser o bubblar i batteriet,
stänger av laddaren och lyfter ur batteri klumpen o ser att ena sällen inte mår bra alls.
så får dra till meckonomen o köpa ett nytt batteri i veckan...
har ni tips på prisvärda batteri? biltema ligger bra i pris men vetefan hur bra dom e bara
övningskör
Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem
Biltema brukar funka alldeles utmärkt, och om det skulle vara nåt strul med batteriet så byte dom det utan problem. Spara kvittot bara.
Har inte Biltema i min nu, men har haft i tidigare hojjar. Och i ärlighetens namn så har de nog blivit ganska misshandlade, men trots det fortsatt att fungera.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har inte Biltema i min nu, men har haft i tidigare hojjar. Och i ärlighetens namn så har de nog blivit ganska misshandlade, men trots det fortsatt att fungera.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem
Vad Pegaso skrev.Pegaso skrev:Biltema brukar funka alldeles utmärkt, och om det skulle vara nåt strul med batteriet så byte dom det utan problem. Spara kvittot bara.
Har inte Biltema i min nu, men har haft i tidigare hojjar. Och i ärlighetens namn så har de nog blivit ganska misshandlade, men trots det fortsatt att fungera.
Det lönar sig sällan att köpa dyra märkesbatterier (om det inte handlar om batteri till H-D, där tydligen bara originalbatteriet håller för motorvibbarna); de är slit-och-släng-varor. Räkna med att ett batteri håller i två år, så blir du inte besviken...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!