Momentnyckel

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
aje
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: fre jun 29, 2012 22:21
Ort: Vallentuna

Momentnyckel

#1 Inlägg av aje »

Om man ska dra åt en bult 74 Nm och saknar momentnyckel, hur hårt är det? Jag har spännt kedjen och det ska enligt instruktionsboken dras åt med 74 Nm på min syndigt snygga 99:a.

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Momentnyckel

#2 Inlägg av Tommy Gsson »

aje skrev:Om man ska dra åt en bult 74 Nm och saknar momentnyckel, hur hårt är det? Jag har spännt kedjen och det ska enligt instruktionsboken dras åt med 74 Nm på min syndigt snygga 99:a.
Dra / Tryck med 7,5kg tryck på ett 1m långt rör.
Väldigt svårt annars att förklara hur hårt man ska dra, beror ju på hur stark man är.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

aje
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: fre jun 29, 2012 22:21
Ort: Vallentuna

Re: Momentnyckel

#3 Inlägg av aje »

Ska försöka göra som du föreslår. Annars får det bli lite som det blir.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Momentnyckel

#4 Inlägg av adrian_vg »

Biltema säljer billiga momentnycklar. Kan vara en bra investering.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Momentnyckel

#5 Inlägg av Rydh »

Jag brukar känna efter hur mycket kraft jag får använda för att lossa och sedan kör jag lite godtyckligt fast den igen. Tror inte att just bakaxeln är så viktig att den blir åtdragen med exakt rätt moment.
Frågan är nog också hur exakta som billigare momentnycklar är efter ett tag. Gissar att de bör kalibreras emellanåt men vilken hemmapulare gör det?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Momentnyckel

#6 Inlägg av Rydh »

Mycket gissar, bör och tror där men jag har inte tappat bakhjulet än :-)
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Momentnyckel

#7 Inlägg av adrian_vg »

Rydh skrev:Jag brukar känna efter hur mycket kraft jag får använda för att lossa och sedan kör jag lite godtyckligt fast den igen. Tror inte att just bakaxeln är så viktig att den blir åtdragen med exakt rätt moment.
Frågan är nog också hur exakta som billigare momentnycklar är efter ett tag. Gissar att de bör kalibreras emellanåt men vilken hemmapulare gör det?
Bättre än att dra på känn. Vad säger att lagerhållaren dragits åt korrekt förra gången och som du grundar din lossning på? Aluminium är också ganska känsligt om man drar åt för hårt.

Kalibreringen däremot har du rätt om tror jag. Avancerade hemmamekar gör kanske det, men inte jag, för att ta ett exempel.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

aje
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: fre jun 29, 2012 22:21
Ort: Vallentuna

Re: Momentnyckel

#8 Inlägg av aje »

Ni e som jag. Man kan fundera mycket kring en momentnyckel och 74 Nm. Jag tittade på momentnyckel på jula, 300 bagis för att dra åt en bult kändes dyrt. Men vad kostar det om lagren brakar eller gängorna släpper för att man drar för hårt? Just nu gäller, hellre lite för löst än för hårt. Men funderar fortsatt på momentnyckelinvestering.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Momentnyckel

#9 Inlägg av tersan »

aje skrev:Ni e som jag. Man kan fundera mycket kring en momentnyckel och 74 Nm. Jag tittade på momentnyckel på jula, 300 bagis för att dra åt en bult kändes dyrt. Men vad kostar det om lagren brakar eller gängorna släpper för att man drar för hårt? Just nu gäller, hellre lite för löst än för hårt. Men funderar fortsatt på momentnyckelinvestering.
Förhoppningsvis ska du dra åt fler skruvar framöver, så varje gång du använder momentnyckeln blir den billigare (ja, jag är ekonom...). :wink:

Momentnyckel är aldrig fel, fast för vissa förband funkar det bra att dra på känn om man har lite koll på material och skruvstorlek. Jag råkade ut för en "SMC-kedja" och fick spänna om innan KNIXen på Lockarp... hade ingen momentnyckel med mig utan fick förlita mig på Hondas egna verktyg. Med tanke på storleken på dessa var jag mer orolig för att det skulle släppa än att det var för hårt. :wink:
VFR750F -92, grön

Skriv svar