Klantat mig vid byte av kopplingsvätska, hjälp tack! *LÖST*
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Klantat mig vid byte av kopplingsvätska, hjälp tack! *LÖST*
Tänkte byta kopplingsvätska, eftersom vätskan såg både mörk och låg ut. Sneglade på "riktigadavids" lysande guide EFTER jag hade börjat, vilket förstås var korkat. Hade innan dess en stund jobbat efter samma förfarande som då jag förra våren bytte bromsvätska till bromsarna - öppna kåpan, töm, fyll på nytt, öppna nippel, pumpa, fyll, pumpa osv.
Såg på guiden att man skulle vara noga med att ha luftningsslangen under ytan i bromsvätskeslasken, vilket jag slarvade med i början. Förmodligen har jag nu fått in massa luft i systemet, för nu funkar inte kopplingen alls!
Då jag pumpade tycker jag att det inte händer något, trots att jag gör som David skrev. Nivån i koppen sjönk knappt trots att jag pumpade som en galning. Pumpade fort, pumpade långsamt - ingen skillnad.
Vad gör jag fel??
Snälla, kompetenta människor (ja, jag vet att jag fjäskar) - hjälp.
//Magnus
Såg på guiden att man skulle vara noga med att ha luftningsslangen under ytan i bromsvätskeslasken, vilket jag slarvade med i början. Förmodligen har jag nu fått in massa luft i systemet, för nu funkar inte kopplingen alls!
Då jag pumpade tycker jag att det inte händer något, trots att jag gör som David skrev. Nivån i koppen sjönk knappt trots att jag pumpade som en galning. Pumpade fort, pumpade långsamt - ingen skillnad.
Vad gör jag fel??
Snälla, kompetenta människor (ja, jag vet att jag fjäskar) - hjälp.
//Magnus
Senast redigerad av MagnusFbg den lör apr 27, 2013 13:59, redigerad totalt 1 gånger.
***************
VFR 750F '94 - Röd
VFR 750F '94 - Röd
Re: Klantat mig vid byte av kopplingsvätska, hjälp tack!
Fyll behållaren, öppna nippeln på slavcylindern, tryck in handtaget och håll det inne medans du stänger nippeln. Upprepa några gånger tills du ser vätska komma ut sen kan du lufta på vanligt vis.
Med detta förfarande får man ut vätska till slavcylindern utan att komprimera luften som finns vilket gör att det går snabbare att få tryck i systemet.
Förhoppningsvis
Obs håll koll på behållaren så den inte töms och ha locket av. Lättast om man är två personer.
Med detta förfarande får man ut vätska till slavcylindern utan att komprimera luften som finns vilket gör att det går snabbare att få tryck i systemet.
Förhoppningsvis
Obs håll koll på behållaren så den inte töms och ha locket av. Lättast om man är två personer.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
Re: Klantat mig vid byte av kopplingsvätska, hjälp tack!
Tack, Donner. Testar detta och hör av mig med hur det går.
//Magnus
//Magnus
***************
VFR 750F '94 - Röd
VFR 750F '94 - Röd
Re: Klantat mig vid byte av kopplingsvätska, hjälp tack!
Följde Donners tips, men lyckas inge vidare. Verkar inte som att det blir något flöde igenom systemet? Kan det blivit något fel i systemet, och hur kan man i så fall felsöka? Är lite uppgiven här...
/Magnus
/Magnus
***************
VFR 750F '94 - Röd
VFR 750F '94 - Röd
Re: Klantat mig vid byte av kopplingsvätska, hjälp tack!
Testa med hjälp av plastspruta och tryck bromsvätska baklänges upp i behållaren. Man kan också demontera kopplingscylindern (slavcylindern) och trycka in den för hand så den skickar vätska baklänges.
Kan ju vara nåt fel på pumpen uppe på styret också. Gummibit som fastnat tex.
På bilar brukar man sätta tryck uppe i behållaren men det är praktiskt svårt på en hoj tyvärr.
Plastspruta bör man hitta på apoteket. Fyll den med bromsvätska och koppla ihop den med en bit slang som du sätter på nippeln. Öppna nippeln lite och tryck med sprutan.
Kan ju vara nåt fel på pumpen uppe på styret också. Gummibit som fastnat tex.
På bilar brukar man sätta tryck uppe i behållaren men det är praktiskt svårt på en hoj tyvärr.
Plastspruta bör man hitta på apoteket. Fyll den med bromsvätska och koppla ihop den med en bit slang som du sätter på nippeln. Öppna nippeln lite och tryck med sprutan.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
Re: Klantat mig vid byte av kopplingsvätska, hjälp tack!
Smart!
Efter envetet joxande, mycket pumpande men också "slamrande" med kopplingshandtaget började små luftbubblor dyka upp i behållaren uppe. Förstod då att luften i systemet ville ta sig ut den vägen istället! Till slut började det långsamt bli motstånd i kopplingen också, den kändes helt slapp innan. Jag har med andra ord lyckats få ut en del luft, men kopplingen funkar fortfarande inte.
Antar att jag har luft kvar inne i slavcylindern. Testar i morgon och försöker bli av med den med "sprut-metoden"
Efter envetet joxande, mycket pumpande men också "slamrande" med kopplingshandtaget började små luftbubblor dyka upp i behållaren uppe. Förstod då att luften i systemet ville ta sig ut den vägen istället! Till slut började det långsamt bli motstånd i kopplingen också, den kändes helt slapp innan. Jag har med andra ord lyckats få ut en del luft, men kopplingen funkar fortfarande inte.
Antar att jag har luft kvar inne i slavcylindern. Testar i morgon och försöker bli av med den med "sprut-metoden"
***************
VFR 750F '94 - Röd
VFR 750F '94 - Röd
Klantat mig vid byte av kopplingsvätska, hjälp tack!
Testa och luta hojen åt höger så det blir "rakare" väg upp för bubblorna. Funkade för mig på min 750.
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld
Re: Klantat mig vid byte av kopplingsvätska, hjälp tack! *LÖ
Något kladdigt, men sprutade in vätska genom luftningsventilen. Tack för tips och idéer.
/Magnus
/Magnus
***************
VFR 750F '94 - Röd
VFR 750F '94 - Röd