Min kedja brukar bli lite för spänd men slackar sedan upp ganska snabbt.
Äh, jag har följt manualen jag har och justerat spelet med hojen på centralstödet --> för spänt med hojen belastad. Jag känner att ljudet som hörs vid start från stillastående skulle kunna bero på detta. MEN det kvarstår ju nu och varför bara vid varm motor??
Spänner kedjan med hojen på centralen också. Lite rapplande blir det efteråt, men det kan man leva med ett litet tag. Mitt rapplande försvinner efter lite körning, hörs alltså bars vid kall motor.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Min kedja brukar bli lite för spänd men slackar sedan upp ganska snabbt.
Äh, jag har följt manualen jag har och justerat spelet med hojen på centralstödet --> för spänt med hojen belastad. Jag känner att ljudet som hörs vid start från stillastående skulle kunna bero på detta. MEN det kvarstår ju nu och varför bara vid varm motor??
Spänner kedjan med hojen på centralen också. Lite rapplande blir det efteråt, men det kan man leva med ett litet tag. Mitt rapplande försvinner efter lite körning, hörs alltså bars vid kall motor.
Kedjans spel ska kontrolleras med föraren på hojen. Det är det säkraste sättet att få det rätt. Att ha för spänd kedja, sliter inte bara mer utan kan även vara farligt. Slackar en kedja snabbt, så sjunger sannolikt drivpaketet på sista versen.
Konstiga ljud är inte ovanliga när det gäller slitna drivpaket, se conceals tråd
adrian_vg skrev:Antagligen inte oljan. Temperaturerna är okej tycker jag.
Har du kollat att kedjan verkligen inte rappar över?
Kan ju vara lamellerna eller kopplingskorgen som kanske är slitna.
Läste om det i Bike om gixxern som de fixade upp för ett tag sen. Den sades ha ungefär samma symptom som du beskriver. Visade sig vara kopplingskorgen som hade hack i "tänderna och som lamellerna fastnade i vid frikoppling. De bytte iaf kopplingskorg och lameller, dock inte stålskivorna mellan.
Har någon hivat upp viffern mycket på bakslangen mha kopplingen?
Jag tror att Adrian har det rätta svaret, kopplingskorgen kan ha små hack som gör att kopplingen kan hugga lite. Inget att bry sig om sålänge man kan leva med problemet. Skulle det bli värre kan man öppna, plocka ner och jämna till hacken med en fil.
"småhack" blir det alltid i en kopplingskorg, och att ge sig till att fila bort dom är "nog" ingen större höjdare. Är det så stora hack så att kopplingsfunktionen störs, så är byta till fräsh korg det enda alternativet. Om korgen är så slut som Adrian hänvisat till, så brukar det rassla friskt om den på tomgång och i neutral med kopplingen/handtaget upp/utsläppt.
Lutar åsså åt att det är nå`t tjall med antingen slavcylinder eller huvudditon på kopplingssidan, eventuellt skivorna i korgen kan "samverka" till "fenomenet" i sig...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
adrian_vg skrev:Antagligen inte oljan. Temperaturerna är okej tycker jag.
Har du kollat att kedjan verkligen inte rappar över?
Kan ju vara lamellerna eller kopplingskorgen som kanske är slitna.
Läste om det i Bike om gixxern som de fixade upp för ett tag sen. Den sades ha ungefär samma symptom som du beskriver. Visade sig vara kopplingskorgen som hade hack i "tänderna och som lamellerna fastnade i vid frikoppling. De bytte iaf kopplingskorg och lameller, dock inte stålskivorna mellan.
Har någon hivat upp viffern mycket på bakslangen mha kopplingen?
Jag tror att Adrian har det rätta svaret, kopplingskorgen kan ha små hack som gör att kopplingen kan hugga lite. Inget att bry sig om sålänge man kan leva med problemet. Skulle det bli värre kan man öppna, plocka ner och jämna till hacken med en fil.
"småhack" blir det alltid i en kopplingskorg, och att ge sig till att fila bort dom är "nog" ingen större höjdare. Är det så stora hack så att kopplingsfunktionen störs, så är byta till fräsh korg det enda alternativet. Om korgen är så slut som Adrian hänvisat till, så brukar det rassla friskt om den på tomgång och i neutral med kopplingen/handtaget upp/utsläppt.
Lutar åsså åt att det är nå`t tjall med antingen slavcylinder eller huvudditon på kopplingssidan, eventuellt skivorna i korgen kan "samverka" till "fenomenet" i sig...
Vad är det för problem som kan uppstå med cylindrarna? Att de inte löper fritt? Att det är något läckage så det inte blir rätt tryck?
Det som, i mitt huvud, talar mot kopplingskorgen/skivorna är att det inte slirar på andra växlar och att den kopplar ur ordentligt vid stillastående. Den trasslar lite mellan växlarna ibland, om man stannat på trean och ska få i friläget t.ex.
Jag byter vätskan och om inte det hjälper så får jag riva skiten till hösten och kolla hur det ser ut.
Kan fan inte släppa det här.
Läste på något annat forum att pinnen som går igenom motorblocket från slavcylindern kan haka upp sig av minsta lilla rostfläck. Ska plocka ut den och kolla.
Hmm, för några årsedan provade jag helsyntetsolja (motul 7100) och fick en klonkig växellåda med diverse ljud. Körde bara 200 mil sedan bytte jag till delsyntet igen (motul 5100). Då försvan problemen och växellådan gick mjukt och fint igen.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Helsystem med Micron kolfiberslipon
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning
--------------------------------------------------------
Genom att inte ge upp nådde även snigeln Noaks ark.
Bytt vätska ikväll och lossade även slavcylindern för att kolla på pinnen som trycker isär kopplingsdelarna. Snustorr och med en del svarta ringar runt stången. Enligt tips på vfrworld så kan dessa göra att stången hakar lite. Gjorde mitt bästa för att ta bort dem med lite 1200-papper. Fick inte bort allt men ska göra ett nytt försök efter Tyskland. Fettade in den och satte tillbaka den i omvänd riktning, också det ett tips jag dnappat upp (slitaget på på stången fanns på slavcylindersidan, mot kopplingskorgen var den helt ren)
Rydh skrev:Så här såg stången ut
Någon som kan sprida lite ljus över vad som ger de svarta ringarna?
Det är alltså inte bara smuts som går att torka bort utan det måste slipas ned.
Den nedersta på bilden är där tätningen in i motorn är, den översta är tätningen in i slavcylindern, sen sitter delen där emellan i princip öppet.
T.
Rydh skrev:Så här såg stången ut
Någon som kan sprida lite ljus över vad som ger de svarta ringarna?
Det är alltså inte bara smuts som går att torka bort utan det måste slipas ned.
Den nedersta på bilden är där tätningen in i motorn är, den översta är tätningen in i slavcylindern, sen sitter delen där emellan i princip öppet.
T.
Är det rimligt att tro på uppgiften att beläggningar vid tätningarna kan ge problem med kopplingen? I så fall bör ju en vändning av stången ge effekt eftersom den motsatta sidan (mot kopplingskorgen) var helt ren.
Kan ju mer tänka mig att eventuella beläggningar inne i motordelen kan skapa bekymmer, där löper den ju inte fritt.
Var beläggningarna inne skulle komma ifrån i dom fallen kan jag tänka mig vara en vänd stång eller trasig tätning.
Om inte tätningsytorna är förstörda skulle jag montera stången som den var, och ordentligt insmord.
T.
200 mil körning på fyra dagar och jag har haft tid att analysera känslan i kopplingen ytterligare. Det känns som att det blivit lite bättre efter bumytet av kopplingsvätska. Det som kvarstår nu är att hojen börjar driva väldigt långt ut, det är typ sista halvcentimetern som ger driv. Därför får jag slira igång ganska länge innan jag släpper fullt ut. Det är när detta går för snabbt som det hackar/stannar.
Är det i kopplingskorg/skivor/fjädrar jag ska leta efter ytterligare åtgärder eller skulle ni börja med en reparationssats för slavcylindern?
Återkopplar det här ärendet, jag är nu inne på att killen jag köpte hojen av slabbat i någon skitolja. Efter rengöring av pinnen i förra inlägget och fyra förhållandevis täta oljebyten så går hojen betydligt bättre.