Dags att serva pärlan [RC36]

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Dags att serva pärlan [RC36]

#1 Inlägg av lappen »

Kan tänkas att dessa frågor är besvarade tusentals gånger...ber redan nu om ursäkt isf :oops: Sökte på servicekit men hittade inte så mycket (som jag ville iaf...).

Hursomhelst...är väl dags att börja fundera på att serva pärlan (RC36 -92). Hojjen "servades" innan den levererades till mig, dock är jag osäker på vad deras "service" innebar. Honda-handlare men...av olika orsaker orkar jag inte ta kontakt med dem. Med tanke på att drivpaketet var totalt utslitet så börjar jag fundera på vad mer de "missat"... Hojjen köptes på distans.

Hursomhelst...har tillryggalagt cirkus 500 mil under sommar/höst.

Misstänker i första hand olja,oljefilter. Tändstift? Kylvätska? filter?

Nåt som kräver specialverktyg? Har det mesta inom "vanliga" verktyg.

Kanske dags att byta bromsskiva och belägg bak. Den är rätt "vågig".

Vad och var införskaffar jag det jag behöver?

mvh Martin
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Dags att serva pärlan [RC36]

#2 Inlägg av insu »

Byta olja och oljefilter bör du göra.
Kolla luftfiltret, är det skitigt så byt.
Tändstift, ta bort och kolla, ingen ide byta i onödan, de är inte billiga.
Bromsskivan bak brukar inte ta slut i första taget.
Hur långt har det gått??
Byta olja i broms och koppling är också bra att göra ibland.
insu

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Dags att serva pärlan [RC36]

#3 Inlägg av blacken »

Vid 500 mil så är det bara olja/filter normalt, men att verkstaden har gjort en sjysst service ska du inte lita på, det är väldigt vanligt med blås i den branschen, typ som bil fast ibland värre. Har varit med om att även stora kända fjollträsk mcfirmor har tagit betalt för att inte göra ett skit på knarren vid vanlig service. Så släng även gärna ett getöga på luftfiltret medans du är på "G" så att säga
Oljefiltret kan vara lite småknepigt att lossa, det sitter "smågulligt" till, du får lossa underkåpan och bara släppa ner den en bit. Det finns ett "specialverktyg" för att demontera oljefiltret, men det går även med en stor polygrip. Vid montering av filter så är det handkraft som gäller, glöm inte att smörja in oljefilter packningen med olja innan demontering.

Att byta bromsskivan bak kräver inga specialverktyg, men det är lite bökigt bara. Viffern är en väldans pålitligt konstruerad knarr som är ett smått under av hållbarhet och kräver därför väldigt lite i service. Men medans du ännu har den i vinterstallet, så kan du passa på att gå igenom allt på knarren, styrlager, fram/bakhjulslager, svingarmslager, elsystemet, vajrar, framgaffel, osv,osv, så får du en klarare bild om och hur "bettan" mår plus att du lär dig att ta hand om henne på ett korrekt sätt.

Och att fråga kostar eller gör inget, fråga hellre en gång för mycket, vi har alla varit där förut och vi delar mer än gärna med oss av våra kunskaper till dom som frågar och som behöver hjälp. Det är "Bikerandan" som gäller "Bro".. :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Dags att serva pärlan [RC36]

#4 Inlägg av lappen »

Motorolja och filter är självskrivet. Men kanske lika bra att göra en ordentlig översyn och kolla kylvätska och broms/kopplingsvätskor när jag ändå håller på. "gluggen" på behållaren till kopplingen måste jag ändå försöka rengöra så att man ser nivån. Vet inte om det går, eller om man byter ut plast(?) skivan?

Tändstift läste jag i nån tråd på forumet att man skulle välja "iridium"..? eller nåt sånt? Tydligen dyra men värt det?

Köper man övriga prylar på lokala MC-shoppen eller är det betydligt billigare någonstans på nätet?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Dags att serva pärlan [RC36]

#5 Inlägg av insu »

iridium tändstift har jag på min. Kört 4000 mil med dem. Köpte dem från USA då dollarn var billig.
Töm ur oljan i behållaren och torka rent så brukar beläggningen försvinna.
insu

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Dags att serva pärlan [RC36]

#6 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:Motorolja och filter är självskrivet. Men kanske lika bra att göra en ordentlig översyn och kolla kylvätska och broms/kopplingsvätskor när jag ändå håller på. "gluggen" på behållaren till kopplingen måste jag ändå försöka rengöra så att man ser nivån. Vet inte om det går, eller om man byter ut plast(?) skivan?

Tändstift läste jag i nån tråd på forumet att man skulle välja "iridium"..? eller nåt sånt? Tydligen dyra men värt det?

Köper man övriga prylar på lokala MC-shoppen eller är det betydligt billigare någonstans på nätet?
En RC36 servar man inte på verkstad. Det fixar man själv.
Åtminstone är det det man sa åt mig...

Löpande underhåll på hojen fixar du själv. Problem som är på gång hittar man vanligen om man gör en utökad säkerhetskontroll, och fixar vid behov.

Det enda jag hittills tagit in viffrarna för på verkstad, var för en ventilspelskoll, som jag fortfarande känner mig mycket osäker på att göra själv.

Det du som ny ägare på hojen kan göra utan större problem är att byta alla vätskor i hojen. Är inte svårt, och finns guider för i detta forum.

Iridiumstift sägs hålla ca 5000 mil innan byte. Kan vara en bra idé att avända såna då åtkomsten till de främre cylindrarna är "något jobbig" utan att riva ner hela framänden på hojen. :)
Iridiumstift på nätet kostar vanligtvis ca en fjärdeldel av vad man tar i Sverige för de samma.
I Sverige; ca 300 kr/st. 4 st = 1200 kr.
Ebay; ca 100 kr/st. 4 st = 400 kr + frakt = 500 kr.

Ebay är din vän fö.
Ska du handla på Ebay, minimera kostnaderna genom att handla från exvis Tyskland (lägre moms; lägst i EU?) och från samma handlare (lägre frakt).
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Björnbär
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jan 19, 2016 11:00

Re: Dags att serva pärlan [RC36]

#7 Inlägg av Björnbär »

Något sent svar, men olja köper jag från
https://www.sportsbikeshop.co.uk
Gratis frakt och låg pund-kurs.

För reservdelar kan följande rekommenderas:
https://www.davidsilverspares.co.uk/home/
http://www.partzilla.com/

Vid köp från Partzilla se till att ligga under tull-gränsen 1500:- per order. För mig fungerar Partzilla för övrigt bäst, då DSS använder UPS som suger som leverantör (var hemma mellan 9 och 17 en vardag så kanske vi kommer och leverar om vi orkar och inte får för mycket att göra den dagen för då ringer vi och säger att vi inte hittar eller att det inte var någon hemma).

Ett Iridium-stift (till vtec) från Partzilla kostar 13,69 USD, svårslaget. Fast dollarkursen har iofs gått upp 40% sedan jag handlade där sist...

Björnbär
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jan 19, 2016 11:00

Re: Dags att serva pärlan [RC36]

#8 Inlägg av Björnbär »

adrian_vg skrev: Det du som ny ägare på hojen kan göra utan större problem är att byta alla vätskor i hojen. Är inte svårt, och finns guider för i detta forum.
Det är inte CBS på RC36, va? I så fall stämmer ju det där utmärkt, annars inte så mycket... Tänkte lämna in min vtec på grund av det.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Dags att serva pärlan [RC36]

#9 Inlägg av adrian_vg »

Björnbär skrev:
adrian_vg skrev: Det du som ny ägare på hojen kan göra utan större problem är att byta alla vätskor i hojen. Är inte svårt, och finns guider för i detta forum.
Det är inte CBS på RC36, va? I så fall stämmer ju det där utmärkt, annars inte så mycket... Tänkte lämna in min vtec på grund av det.
RC36 är gen 1994-1997. Dual-CBS kom from gen 1998.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Dags att serva pärlan [RC36]

#10 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
Björnbär skrev:
adrian_vg skrev: Det du som ny ägare på hojen kan göra utan större problem är att byta alla vätskor i hojen. Är inte svårt, och finns guider för i detta forum.
Det är inte CBS på RC36, va? I så fall stämmer ju det där utmärkt, annars inte så mycket... Tänkte lämna in min vtec på grund av det.
RC36 är gen 1994-1997. Dual-CBS kom from gen 1998.
Ähhum! RC 36 är -90-93. sedan kom RC 36 II -94-97
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Björnbär
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jan 19, 2016 11:00

Re: Dags att serva pärlan [RC36]

#11 Inlägg av Björnbär »

adrian_vg skrev:
Björnbär skrev:
adrian_vg skrev: Det du som ny ägare på hojen kan göra utan större problem är att byta alla vätskor i hojen. Är inte svårt, och finns guider för i detta forum.
Det är inte CBS på RC36, va? I så fall stämmer ju det där utmärkt, annars inte så mycket... Tänkte lämna in min vtec på grund av det.
RC36 är gen 1994-1997. Dual-CBS kom from gen 1998.
Misstänkte det, tack för klargörandet. :banana

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Dags att serva pärlan [RC36]

#12 Inlägg av lappen »

Nån som på rak arm vet vad det är för storlek på brickan till oljepluggen?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Dags att serva pärlan [RC36]

#13 Inlägg av lappen »

lappen skrev:Nån som på rak arm vet vad det är för storlek på brickan till oljepluggen?
Tydligen 12 mm :)
http://shop.hondamc.com/Hem/Produkt//94 ... -12mm.aspx
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Dags att serva pärlan [RC36]

#14 Inlägg av blacken »

lappen skrev:Nån som på rak arm vet vad det är för storlek på brickan till oljepluggen?
Hålet är 12,8 mm
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Dags att serva pärlan [RC36]

#15 Inlägg av lappen »

Bytte aldrig stiften ifjol, utan körde bara på :oops: Nåja, det gick ju bra :) Nu ligger iaf nytt luftfilter, olja/filter hemma och väntar på service, så funderar på att byta stiften i år istället.

Tänkte kolla runt vad dessa iridum stift kostar numera, men vad är den korrekta benämningen? Är detta rätt till min 92:a?
Iridum: CR8EHIX-9
Vanliga: CR8EH-9
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Skriv svar