Ta bort PAIR ventiler på en vtec??

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

Ta bort PAIR ventiler på en vtec??

#1 Inlägg av danhak »

Någon som testat denna mod?

Ska tydligen ge en "lugnare" övergång där runt 7k (dvs vtec-övergången). Lite sugen att testa då det är betydligt billigare än en pcIII.

(PAIR = Pulsed Air Induction Reed)
hojlös

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre jun 09, 2006 12:58
Ort: Norr om Stan

#2 Inlägg av Kaiko »

Står en hel del rekommendationer på utländska sidor om det.
Skall troligvis göra det själv.
Vroom Vroom

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#3 Inlägg av Swedan »

Har ni några länkar???
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#4 Inlägg av danhak »

Swedan skrev:Har ni några länkar???
kan vi väl fixa... :)

http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... article=23
hojlös

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#5 Inlägg av Swedan »

Länken funkade inte för mig...
Har surfat runt och kollat fakta själv.
Funderar stark på modden själv.
Frågan är bara om caten klarar sig utan sk. spolningen.
Vad tror ni???
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#6 Inlägg av Swedan »

He He
Nu är ventilerna väck i ventilkåpan....
Passade även på att synka startventilerna på insprutningen.
Snacka om skillnad i lågvarvet.
Silkeslen till ca 3000varv och lite mindre nervös tomgång. :lol: :lol: :lol:
Hade inga problem vid körning förut men den va lite ryckig under 3000.
Tomgången har heller inte varit något problem men den gick att få jämnare tydligen :roll:
Tvåans och fyrans ventil var gaska så mycket fel så det blev att göra tempona flera gånger pga tomgångsjustering mellan justeringsvarven :D
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#7 Inlägg av Conseal »

Gör en guide :)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#8 Inlägg av tjvfr800 »

Swedan skrev:He He
Nu är ventilerna väck i ventilkåpan....
Passade även på att synka startventilerna på insprutningen.
Snacka om skillnad i lågvarvet.
Silkeslen till ca 3000varv och lite mindre nervös tomgång. :lol: :lol: :lol:
Hade inga problem vid körning förut men den va lite ryckig under 3000.
Tomgången har heller inte varit något problem men den gick att få jämnare tydligen :roll:
Tvåans och fyrans ventil var gaska så mycket fel så det blev att göra tempona flera gånger pga tomgångsjustering mellan justeringsvarven :D
Kan du inte beskriva lite mer ingående vad som tas bort "ventilerna väck i ventilkåpan" hånger inte riktigt med här!, skulle det inte räcka med att plugga slangarna som hämtar luft från luftkåpan ?
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#9 Inlägg av eccentric »

PAIR Valve mod är ännu änklare än så.. man drar bara ut strömsladden tydligen... jag pratar då 6e generation.
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#10 Inlägg av tjvfr800 »

eccentric skrev:PAIR Valve mod är ännu änklare än så.. man drar bara ut strömsladden tydligen... jag pratar då 6e generation.
Jag antar att du menar strömsladden till "PAIR Control Valve ?", kommer man åt den utan att lyfta på luftburken.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#11 Inlägg av eccentric »

jag har inte testat själv men läste i en post att "man bara lyfte tanken".

hade tanken av i förrgår men mins inte hur det såg ut längre :P

/Ecce
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#12 Inlägg av eccentric »

ok.. lyfte tanken.
PRECIS på luftburkens bakre vänstra del sitter något som ser ut som toppen på en glasflaska. Till den går en del tjockare slangar samt en strömtåt. Jag följde strömsladden ca 5-10cm och kom till en stickpropp. Fibblade loss den och testade och starta. Nu hörs ingen ventilöppning eller stängning.

just nu har jag flapper valve mod, snorkeln borta och pair valve frånkopplat. Jag har även justerat lagget, som va ganska stort, i gaswiren vid handtaget samt höjt tomgången till ca 1500 när den är helt varm.

Har inte kunnat testköra för det regnar lite just nu. Kan alla fall meddela att jag får det bättre ljudet av att ta bort flapper utan att få missljudet från PAIR valve.

So far so good. Ska nu testa och åka med och utan nyckeltricket :)
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#13 Inlägg av tjvfr800 »

Skall bli intressant att höra dina intryck från körningen efter att du har gjort "PAIR valve" ändringen.

Den enda nackdel jag kan tänka mig är ju att katten kanske föråldras marginellt. (ren spekulation, eftersom jag inte vet hur mycket arbetstemperaturen sjunker) Arbetstemperaturen i katten borde sjunka något utan PAIR och det fastnar mer skräp.
PAIR gör ju att extra luft ges in i avgaserna för att höja förbränningstemperaturen katten så att ev. oantända bränslerester "kolväten" förbräns vilket resulterar i renare avgaser.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#14 Inlägg av Swedan »

Drar man bara ur kontakten så koksar slangar och ventilerna igen av koks.
Ta loss ventilerna och vänd bara på mothållet så spärras ventilblecken.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#15 Inlägg av eccentric »

Ok.. nu har jag risk för koks i slangarna.. men som ett test.

Fy satan vilken skillnad. :)
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Skriv svar