Byta termostat på en -06

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Byta termostat på en -06

#1 Inlägg av RhINO »

Min viffer har lite jobbigt att komma upp i temp om det är lite kyligt i luften och idag så sparkade jag igång den för att känna på kylarna från kall och de börjar bli varma redan innan instrumenten visar temperatur så jag gissar att termostaten är kass.

Så, hur jävla svårt är det att byta på en 6. gen? Är det värt att ge sig på det själv, jag har inte någon asbra mekplats det är svärföräldrarnas garage eller parkeringen hos föräldrarna (eller utanför lägenheten men den känns spontant sämts). Vad tar det i tid för någon som inte mekat asmycket och behöver man några specialverktyg?
Finns det någta bra tips?

Hojen har varit på 2400 mils-service i närtid så throttle body-kitet borde varit flyttat på iom ventiljusteringen (vad heter thottle body på svenska?)

/R

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Byta termostat på en -06

#2 Inlägg av vroom »

Jag fick ett temperaturfall ner till 55C när jag drog genom en regnskur i somras. Någon kilometer senare hade motortempen masat sig upp till normala 75C igen. Gissar på termostatfail eller nån givare.
Blir nog byte nu när hojen ändå är isärplockad för ventiljustering.
För mig som är långsam av mig tog det någon vecka i varmgarage att få bort prylarna. På med lösningsspray och sen dra åt skruv/ mutter försiktigt till "knäppet" för att bryta korroderingen. Sen lossa som vanligt. Silikonspreja där du kommer åt i över/underkant på insugsgummina under trottelhuset. Riktigt trångt med insulator band skruvarna där men det går med lång philipsskruvmejsel helst ledad.
Vicka försiktigt loss trottelhuset med "brytjärn" idet här fallet en plankbit.
Hittade en alternativ metod i den här amerikanska tråden
http://vfrworld.com/threads/coolant-leak-source.53488/
I för sig har jag gen5 men måste ju vara nåt liknande som gen6.
Bilagor
Termostathus
Termostathus
IMG_20171210_191333.jpg (22.01 KiB) Visad 11636 gånger
IMG_20171209_171539.jpg
IMG_20171209_171539.jpg (20.82 KiB) Visad 11675 gånger
Spjällhus
Spjällhus
IMG_20171209_160044.jpg (20.73 KiB) Visad 11675 gånger
Senast redigerad av vroom den sön apr 22, 2018 20:31, redigerad totalt 5 gång.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Byta termostat på en -06

#3 Inlägg av blacken »

(vad heter thottle body på svenska?)
Spjällhus.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#4 Inlägg av adrian_vg »

RhINO skrev:Min viffer har lite jobbigt att komma upp i temp om det är lite kyligt i luften och idag så sparkade jag igång den för att känna på kylarna från kall och de börjar bli varma redan innan instrumenten visar temperatur så jag gissar att termostaten är kass.

Så, hur jävla svårt är det att byta på en 6. gen? Är det värt att ge sig på det själv, jag har inte någon asbra mekplats det är svärföräldrarnas garage eller parkeringen hos föräldrarna (eller utanför lägenheten men den känns spontant sämts). Vad tar det i tid för någon som inte mekat asmycket och behöver man några specialverktyg?
Finns det någta bra tips?

Hojen har varit på 2400 mils-service i närtid så throttle body-kitet borde varit flyttat på iom ventiljusteringen (vad heter thottle body på svenska?)

/R
Vänta lite nu, måste spjällhuset bort om man ska byta termostat?? :shock:
Sitter inte den på någon av kylarna?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Byta termostat på en -06

#5 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
RhINO skrev:Min viffer har lite jobbigt att komma upp i temp om det är lite kyligt i luften och idag så sparkade jag igång den för att känna på kylarna från kall och de börjar bli varma redan innan instrumenten visar temperatur så jag gissar att termostaten är kass.

Så, hur jävla svårt är det att byta på en 6. gen? Är det värt att ge sig på det själv, jag har inte någon asbra mekplats det är svärföräldrarnas garage eller parkeringen hos föräldrarna (eller utanför lägenheten men den känns spontant sämts). Vad tar det i tid för någon som inte mekat asmycket och behöver man några specialverktyg?
Finns det någta bra tips?

Hojen har varit på 2400 mils-service i närtid så throttle body-kitet borde varit flyttat på iom ventiljusteringen (vad heter thottle body på svenska?)

/R
Vänta lite nu, måste spjällhuset bort om man ska byta termostat?? :shock:
Sitter inte den på någon av kylarna?
Släng ett getöga på första bilden, så får du en vink om vars den sitter... :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#6 Inlägg av RhINO »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:
RhINO skrev:Min viffer har lite jobbigt att komma upp i temp om det är lite kyligt i luften och idag så sparkade jag igång den för att känna på kylarna från kall och de börjar bli varma redan innan instrumenten visar temperatur så jag gissar att termostaten är kass.

Så, hur jävla svårt är det att byta på en 6. gen? Är det värt att ge sig på det själv, jag har inte någon asbra mekplats det är svärföräldrarnas garage eller parkeringen hos föräldrarna (eller utanför lägenheten men den känns spontant sämts). Vad tar det i tid för någon som inte mekat asmycket och behöver man några specialverktyg?
Finns det någta bra tips?

Hojen har varit på 2400 mils-service i närtid så throttle body-kitet borde varit flyttat på iom ventiljusteringen (vad heter thottle body på svenska?)

/R
Vänta lite nu, måste spjällhuset bort om man ska byta termostat?? :shock:
Sitter inte den på någon av kylarna?
Släng ett getöga på första bilden, så får du en vink om vars den sitter... :mrgreen:
Mellan cylindrarna är en BRA placering :@

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#7 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
Släng ett getöga på första bilden, så får du en vink om vars den sitter... :mrgreen:
Känns spontant som ett något mysko ställe att ha en termostat på. :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Byta termostat på en -06

#8 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:
Släng ett getöga på första bilden, så får du en vink om vars den sitter... :mrgreen:
Känns spontant som ett något mysko ställe att ha en termostat på. :?
Tja, nå`nstans ska den ju sitta, eller hur? :mrgreen:
Finns motorer med "värre" placering, typ Fords "Cologne"motor, som har den vid intaget från kylaren på vattenpumpen.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#9 Inlägg av RhINO »

Om jag ger mig på detta, skall man passa på att byta slangar när man ändå är där? Var hittar man bra slangar?

/R

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:Om jag ger mig på detta, skall man passa på att byta slangar när man ändå är där? Var hittar man bra slangar?
Om inte slangarna är torra eller har sprickor så finns det ingen anledning att byta.

Om man byter så brukar jag rekommendera original eftersom dom är förböjda och då är risken mindre att dom poppar av för att dom sitter i spänn. Det kan också vara olika diameter på anslutningarna på samma slang. Nackdelen är att originalslangarna är ganska dyra, men då vet man att det blir rätt utan läckage.

För andra slangar https://www.kuntze.se som har alla slags gummin (dock inte k***lgummi :lol: :wink: ) alternativt om man vill ha stålomspunnet http://www.nbmhydraulic.com
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Byta termostat på en -06

#11 Inlägg av vroom »

Tyrannosaurus skrev: Om inte slangarna är torra eller har sprickor så finns det ingen anledning att byta.
Så långt gånget är det inte med mina. Däremot verkar den vänstra av dom två kortaste slangbitarna något svullen i formen. När sen hetvatten forsar igenom svullnar det ytterligare :tuttar
Sen har vi slangkläm på en herrans massa mil och där finns inte mycket elasticitet kvar..ni får tolka det som ni vill :mrgreen:
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#12 Inlägg av RhINO »

Grejen är ju att man inte vet om det behövs innan man rivit och jag tänkte beställa grejer innan.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#13 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:Grejen är ju att man inte vet om det behövs innan man rivit och jag tänkte beställa grejer innan.
Men du ser ju slangarna utifrån. Kläm lite på dom :tuttar :wink: om du är mjuka och fina så är dom nog inte spruckna.

Du kan även lossa slangklämmorna och titta hur det ser ut under. Det lär ju vara spår efter klämmorna, men det ska inte vara sprickor.

När du väl river kommer du att upptäcka att det är rätt svår att få av slangarna även om dom är mjuka. Anledningen är att värmen och glykolen gör att dom liksom limmar fast lite grann. Men det finns ett enkelt trick. Ta en polygrip och ta tag om slangen där den sitter på anslutningen och vrid lite lätt, då släpper den direkt.

Jag har lossat dessa slangar ett antal gånger eftersom man på VF måste ta bort kylaren för att komma åt den främre ventilkåpan och jag har hittills aldrig behövt byta slangar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#14 Inlägg av RhINO »

Ni som varit på termostaten, har ni bytt packningar i de rörstumpar som är bultade på motorblocket också? Enligt servicemanualen skall man göra det men är det nödvändigt?


/R

Gott nytt år förresten!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Byta termostat på en -06

#15 Inlägg av blacken »

RhINO skrev:Ni som varit på termostaten, har ni bytt packningar i de rörstumpar som är bultade på motorblocket också? Enligt servicemanualen skall man göra det men är det nödvändigt?


/R

Gott nytt år förresten!
Obsalut bör man byta packningar på allt vad som har med varm kylvätska att göra, om man demonterar dom. Det kan funka att återanvända, men oftast så rasar skiten då, när man är längst bort i den avlägsnaste skogen under semestern..

"Gott Nytt år"? I år igen, det var ju ett förra året, räcker inte det?
Och när jag tänker efter, så har det hållit på så så länge man kan minnas. Jag anar en konspiration här. :gnissla
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar