VFR-forum.se

För och av VFR-folk Sedan 2006
Aktuellt datum och tid: tis jul 23, 2019 21:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hög tomgång och sedan fi-lampa
InläggPostat: sön apr 14, 2019 18:48 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Inlägg: 199
Flyttade viffern idag pga städdatum och när jag skulle ställa hojen på nya parkeringen stack tillgången upp till 4000 varv ett tag och sen ner på 2000 igen och fi -lampan tändes. Vad kan sånt här vara? Kan mycket väl vara någon felaktig felkod, men om det händer igen så misstänker jag att det faktiskt är något.

När jag stängde av motorn och startade den igen så hade jag ingen felkod så det verkar ju vara något som alltid larmar.

/R

Skickat från min H8324 via Tapatalk

_________________
Avatarfoto från Meltrockphoto MC (det finns en vattenstämpel men den är liiiiten :))


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa
InläggPostat: sön apr 14, 2019 22:45 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42
Inlägg: 3868
RhINO skrev:
Flyttade viffern idag pga städdatum och när jag skulle ställa hojen på nya parkeringen stack tillgången upp till 4000 varv ett tag och sen ner på 2000 igen och fi -lampan tändes. Vad kan sånt här vara? Kan mycket väl vara någon felaktig felkod, men om det händer igen så misstänker jag att det faktiskt är något.

När jag stängde av motorn och startade den igen så hade jag ingen felkod så det verkar ju vara något som alltid larmar.

/R

Skickat från min H8324 via Tapatalk

2000 rpm som tomgång? Det skulle kunna vara att nå`t glappar i en motorstyrningssensor, typ tomgångsmotorn, Lambdasensor, tempsensor, som antingen glappar eller är på "G" som det heter. Eller om du har roddat med styrboxen på något sätt :shock: :lol:. Prova med att muta alla sensorkontakter med en stor dos 5,56. 8)

_________________
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : VFR Rc 36 -92.
Suzuki SV 1000 -04


Senast redigerad av blacken mån apr 15, 2019 00:36, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa
InläggPostat: mån apr 15, 2019 00:17 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Inlägg: 199
Just 2000-delen är hyfsat normalt vid kallstart, det är resten som är mer ovanligt. Den verkar ramla ner på 1500 någonstans när värmen gått upp.

Skickat från min H8324 via Tapatalk

_________________
Avatarfoto från Meltrockphoto MC (det finns en vattenstämpel men den är liiiiten :))


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa
InläggPostat: mån apr 15, 2019 00:35 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42
Inlägg: 3868
RhINO skrev:
Just 2000-delen är hyfsat normalt vid kallstart, det är resten som är mer ovanligt. Den verkar ramla ner på 1500 någonstans när värmen gått upp.

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Aha, men "när jag skulle ställa hojen på nya parkeringen" gav mig intrycket av att du hade kört en bit, därav mitt misstag.

_________________
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : VFR Rc 36 -92.
Suzuki SV 1000 -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa
InläggPostat: mån apr 15, 2019 11:19 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Inlägg: 199
Ah, nä det var typ 200m mellan [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Skickat från min H8324 via Tapatalk

_________________
Avatarfoto från Meltrockphoto MC (det finns en vattenstämpel men den är liiiiten :))


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa
InläggPostat: mån apr 15, 2019 20:14 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Inlägg: 199
Var ute en sväng idag och inga tendenser så jag klassar in denna under "skum skit" tillsvidare.

/R

_________________
Avatarfoto från Meltrockphoto MC (det finns en vattenstämpel men den är liiiiten :))


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa
InläggPostat: tor apr 18, 2019 07:48 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14333
Ort: Uppsala
Har din modell en sån där skum tomgångsinställning som är beroende av att vax smälter?

Har ett vagt minne av att nån här på forumet hade problem med det för ett tag sen.

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa
InläggPostat: tor apr 18, 2019 10:03 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Inlägg: 199
Japp, det skall vara någon termostatgrunka till fast den borde vara det som gör att det blir typ 2k varv istället för 1200-1500 som standardtomgången ligger på. Frågan är varför det spattade upp till 4k och sen FI. Aja, har inte hänt något mer och jag har kört till anställningsplatsen denna vecka.

/R

_________________
Avatarfoto från Meltrockphoto MC (det finns en vattenstämpel men den är liiiiten :))


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa
InläggPostat: mån apr 22, 2019 09:36 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14333
Ort: Uppsala
Hög tomgång tills vaxklumpen smälter?
Kan vaxets egenskaper ändras med åren till det sämre?

Spekulerar vilt!

Tomgången på min orange maskin ligger också på 2000 rpm innan den blir riktigt ordentligt varm. Det är fortfarande "förvår" och inte optimala temperaturer. :-)

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa
InläggPostat: mån apr 22, 2019 10:43 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Inlägg: 199
Jo, så är det ju, men den "normalt högre" tomgången är 2000 varv, nu rasslade den upp till 4000 och sen kom FI-lampan. Men som sagt, den har inte gjort så mer så det kan ha varit något skumt bara.

/R

_________________
Avatarfoto från Meltrockphoto MC (det finns en vattenstämpel men den är liiiiten :))


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

Vi kör med phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010