VFR-forum.se

För och av VFR-folk Sedan 2006
Aktuellt datum och tid: tor maj 23, 2019 12:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: VFR-en läcker glykol men vart?
InläggPostat: tis maj 14, 2019 08:14 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42
Inlägg: 3812
Hondis skrev:
blacken skrev:
Ett annat tips, låna en kylarkompressor av någon välvillig individ, som är försedd med en sådan, då kan du trycksätta hela systemet utan att behöva ha "Bettan" igång, och flura i lugn och ro vars det skvätter någonstans.

Har fått det tipset och det känns som att det krävs för att hitta läckan.
Borde egentligen fungera med att bara trycksätta det med en kompressor lite försiktigt om man sätter en nippel på någon av slangarna?

Då får man vara djäkligt försiktig, bäst är en kylarkompressor, som håller samma tryck hela tiden, och du kan röra sig fritt runt "Bettan" utan att behöva dribbla med en luftslang/blåsmunstycke samtidigt.

_________________
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : VFR Rc 36 -92.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VFR-en läcker glykol men vart?
InläggPostat: tis maj 14, 2019 10:19 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Inlägg: 4363
Ort: Huddinge, Stockholm
Hondis skrev:
Tyrannosaurus skrev:
Och framför allt. Montera inte all plast innan du är säker på att det är tätt. Som sagt, nya slangar kan dumma sig lite innan dom har blivit varma och kalla några gånger, så det kan t.o.m. behövas flera efterdragningar. Sånt görs på fabriken original, dessutom kan jag tänka mig att dom har nåt slags klister på anslutningarna.

Men nu har du köpt eftermarknadsslangar, det är säkert inget fel på dom, men då får själv du göra det fabriken gör åt dig när du köper ett nytt fordon som inte får läcka.

Ska kolla med firman som sålde dom om det ska behöva limmas eller något liknande...

Det ska inte behöva limmas, jag menar bara att fabriken kanske gör det för att slippa hålla på att efterdra. Där måste det ju vara tätt direkt och då använder dom i vissa fall genvägar.

_________________
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85 (till salu - tyvärr)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VFR-en läcker glykol men vart?
InläggPostat: tis maj 14, 2019 11:13 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 14, 2013 06:52
Inlägg: 205
Ort: Kalma(r)
blacken skrev:
Hondis skrev:
blacken skrev:
Ett annat tips, låna en kylarkompressor av någon välvillig individ, som är försedd med en sådan, då kan du trycksätta hela systemet utan att behöva ha "Bettan" igång, och flura i lugn och ro vars det skvätter någonstans.

Har fått det tipset och det känns som att det krävs för att hitta läckan.
Borde egentligen fungera med att bara trycksätta det med en kompressor lite försiktigt om man sätter en nippel på någon av slangarna?

Då får man vara djäkligt försiktig, bäst är en kylarkompressor, som håller samma tryck hela tiden, och du kan röra sig fritt runt "Bettan" utan att behöva dribbla med en luftslang/blåsmunstycke samtidigt.

Jo jag förstår att man måste köra väldigt försiktigt med kompressorn så man inte blåser packningar mm men man får ta vad man har till hands..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VFR-en läcker glykol men vart?
InläggPostat: tis maj 14, 2019 11:15 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 14, 2013 06:52
Inlägg: 205
Ort: Kalma(r)
Tyrannosaurus skrev:
Hondis skrev:
Tyrannosaurus skrev:
Och framför allt. Montera inte all plast innan du är säker på att det är tätt. Som sagt, nya slangar kan dumma sig lite innan dom har blivit varma och kalla några gånger, så det kan t.o.m. behövas flera efterdragningar. Sånt görs på fabriken original, dessutom kan jag tänka mig att dom har nåt slags klister på anslutningarna.

Men nu har du köpt eftermarknadsslangar, det är säkert inget fel på dom, men då får själv du göra det fabriken gör åt dig när du köper ett nytt fordon som inte får läcka.

Ska kolla med firman som sålde dom om det ska behöva limmas eller något liknande...

Det ska inte behöva limmas, jag menar bara att fabriken kanske gör det för att slippa hålla på att efterdra. Där måste det ju vara tätt direkt och då använder dom i vissa fall genvägar.

Kan ju i och för sig vara så att dom har ett medel på insidan på sina originalslangar som aktiveras av värme och därefter *limmas fast av sig självt..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VFR-en läcker glykol men vart?
InläggPostat: tis maj 14, 2019 12:21 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Inlägg: 4363
Ort: Huddinge, Stockholm
Hondis skrev:
Kan ju i och för sig vara så att dom har ett medel på insidan på sina originalslangar som aktiveras av värme och därefter *limmas fast av sig självt..

Du sa det, så är det nog.
På klassiska VF måste ju kylaren tömmas och plockas bort för ventilservice och jag har konstaterat att trots att många år har förflutit så får jag fortfarande jucka loss slangarna med en polygrip för att kunna dra av dom. Det kan iofs också vara glykolen i sin själv tillsammans med värmen som funkar som klister. Men när det var helt nytt kan jag tänka mig att det är nåt medel i slangarna eller på anslutningarna.

Hur som, det lär bli tätt. Det var ju nån annan här som också hade bytt slangar och jag tror att han också hade läckage i början.

Skruva inte åt klämmorna för hårt bara. Anslutningarna är i mjukt tunn aluminium och kan lätt deformeras. Jag brukar använda en 6-kantshylsa på ett mejselhandtag (klämmorna på "Ödlan" har spår och 6-kantsfattning). Då får man inte för mycket kraft och risken är mindre att slinta.

_________________
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85 (till salu - tyvärr)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VFR-en läcker glykol men vart?
InläggPostat: tis maj 14, 2019 12:48 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 14, 2013 06:52
Inlägg: 205
Ort: Kalma(r)
Tyrannosaurus skrev:
Hondis skrev:
Kan ju i och för sig vara så att dom har ett medel på insidan på sina originalslangar som aktiveras av värme och därefter *limmas fast av sig självt..

Du sa det, så är det nog.
På klassiska VF måste ju kylaren tömmas och plockas bort för ventilservice och jag har konstaterat att trots att många år har förflutit så får jag fortfarande jucka loss slangarna med en polygrip för att kunna dra av dom. Det kan iofs också vara glykolen i sin själv tillsammans med värmen som funkar som klister. Men när det var helt nytt kan jag tänka mig att det är nåt medel i slangarna eller på anslutningarna.

Hur som, det lär bli tätt. Det var ju nån annan här som också hade bytt slangar och jag tror att han också hade läckage i början.

Skruva inte åt klämmorna för hårt bara. Anslutningarna är i mjukt tunn aluminium och kan lätt deformeras. Jag brukar använda en 6-kantshylsa på ett mejselhandtag (klämmorna på "Ödlan" har spår och 6-kantsfattning). Då får man inte för mycket kraft och risken är mindre att slinta.

Glykolen klistrar nog allt fast slangarna lite
Jag har nog ev dragit åt lite hårt ska erkännas men går alltid att rätta till i efterhand :oops:
Får helt enkelt ta och beställa mig ett kit med kylartrycksprovarsats så jag kan hålla ett jämnt tryck utan att blåsa packningarna och så jag kan ha tank mm demonterad och hojen avstängd som blacken rekommenderade.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VFR-en läcker glykol men vart?
InläggPostat: tis maj 14, 2019 13:45 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Inlägg: 4363
Ort: Huddinge, Stockholm
Hondis skrev:
Får helt enkelt ta och beställa mig ett kit med kylartrycksprovarsats så jag kan hålla ett jämnt tryck utan att blåsa packningarna och så jag kan ha tank mm demonterad och hojen avstängd som blacken rekommenderade.

Har för mig att jag har sett nåt sånt hos Feltema. Sen får du också tänka på att värmen gör att det tätar bättre med tiden. Om det bara kommer några droppar så är det inga problem, det kommer täta efter ett tag. Men om det pissar så måste det fixas.

_________________
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85 (till salu - tyvärr)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VFR-en läcker glykol men vart?
InläggPostat: tis maj 14, 2019 15:59 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 14, 2013 06:52
Inlägg: 205
Ort: Kalma(r)
Tyrannosaurus skrev:
Hondis skrev:
Får helt enkelt ta och beställa mig ett kit med kylartrycksprovarsats så jag kan hålla ett jämnt tryck utan att blåsa packningarna och så jag kan ha tank mm demonterad och hojen avstängd som blacken rekommenderade.

Har för mig att jag har sett nåt sånt hos Feltema. Sen får du också tänka på att värmen gör att det tätar bättre med tiden. Om det bara kommer några droppar så är det inga problem, det kommer täta efter ett tag. Men om det pissar så måste det fixas.

Det droppar så det nästan rinner. Kan ju vara så att det självläker med tiden men vill få det tätt då jag har besiktning på hojen nästa vecka..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VFR-en läcker glykol men vart?
InläggPostat: mån maj 20, 2019 13:21 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 14, 2013 06:52
Inlägg: 205
Ort: Kalma(r)
Fick hem tryckmätarna idag!
Någon som har koll på hur högt tryck det blir i kylarsystemet?
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VFR-en läcker glykol men vart?
InläggPostat: mån maj 20, 2019 13:45 
Offline
Donator 2017
Donator 2017

Blev medlem: mån aug 10, 2015 10:55
Inlägg: 58
Hej Hondis... Vet inte vilket tryck det är, men förmodligen inte så högt. Tänker man på en ång tabell, så skulle jag gissa på max 0.5-1 bar. MAX.
Ta det försiktigt och håll oss uppdaterade. Bild

ONEPLUS 6


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VFR-en läcker glykol men vart?
InläggPostat: mån maj 20, 2019 14:17 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Inlägg: 4363
Ort: Huddinge, Stockholm
Det står i verkstadshandboken vad det ska vara för tryck. Det här är iofs min, men jag kan tänka mig att det är nåt liknande på Viffer.


Bilagor:
Radiator inspection.jpg [87.45 KiB]
Nerladdad 19 gånger

_________________
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85 (till salu - tyvärr)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VFR-en läcker glykol men vart?
InläggPostat: mån maj 20, 2019 20:49 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 14, 2013 06:52
Inlägg: 205
Ort: Kalma(r)
Har nu varit ute och testat nya tryckmätinstrumentet och tryckte upp lite mer än 1 bars tryck.
Tack för hjälpen med vilket tryck jag skulle ha :banana
Dom nya slangarna håller fint men hittade en läcka i en packning.
Hade aldrig upptäckt det utan det nya verktyget ska jag erkänna då det knappt var synligt..

Någon som vet vad den packningen kan heta?
Sitter med 2 st M8-or.
Kan man ta loss den utan att tömma systemet igen på all kylvätska?
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VFR-en läcker glykol men vart?
InläggPostat: mån maj 20, 2019 21:01 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 14, 2013 06:52
Inlägg: 205
Ort: Kalma(r)
Lite otydlig bild vart den är placerad blev det visst, ursäkta för det :roll:
Från termostaten och in i motorn sitter den.
Bild


Senast redigerad av Hondis tis maj 21, 2019 06:20, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VFR-en läcker glykol men vart?
InläggPostat: mån maj 20, 2019 22:12 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Inlägg: 4363
Ort: Huddinge, Stockholm
Hondis skrev:
Någon som vet vad den packningen kan heta?
Sitter med 2 st M8-or.

Sök på hojens modellbeteckning och fiche. De flesta utländska (kanske vissa svenska också) reservdelsfirmor brukar ha det online. Kan tänka mig att t.ex. David Silver har det och det finns många andra.
Det är f.ö. inte M8:or, utan M6:or med 8 mm skalle.

Citera:
Kan man ta loss den utan att tömma systemet igen på all kylvätska?

Absolut! Det värsta som kan hända är att kylvätska läcker ut :mrgreen:
Låt säga så här. Om den sitter under kylarhöjd kommer det läcka mer än om det sitter i höjd med kylaren.

_________________
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85 (till salu - tyvärr)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VFR-en läcker glykol men vart?
InläggPostat: tis maj 21, 2019 04:40 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 14, 2013 06:52
Inlägg: 205
Ort: Kalma(r)
Tyrannosaurus skrev:
Hondis skrev:
Någon som vet vad den packningen kan heta?
Sitter med 2 st M8-or.

Sök på hojens modellbeteckning och fiche. De flesta utländska (kanske vissa svenska också) reservdelsfirmor brukar ha det online. Kan tänka mig att t.ex. David Silver har det och det finns många andra.
Det är f.ö. inte M8:or, utan M6:or med 8 mm skalle.


Självklart är det så :oops:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron

Vi kör med phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010