vroom skrev:Tyrannosaurus skrev:2. Motoroljan sugs in i gummit och gör det fräscht igen och man använder inte motorolja på kedjan, utan nån torr eller halvtorr smörja.
Så det är därför automagiska kedjesmörjare som scottoil förespråkar magisk specialolja till just kedjan? till magiskt mycket pengar
![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
växellådsolja atf alt. använd motorolja(billigast) tänkte jag prova vid mitt nästa projekt som är på planeringsstadiet. två silikonslangar från behållare ner till påförare på varsin sida kedjan men måst ha två solenoider då
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Visst det är fullt möjligt att använda växellådsolja alt. motorolja alt. som Blacken föreslår symaskinsolja i Scottoilern, eller låta PCV:n
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
(antar att det är vevhusventilationen som åsyftas) smörja kedjan. Det påminner en del om Honda CB750 SOHC från tidigt 70-tal som hade ett justerbart autosmörjsystem i framdrevets axel som centrifugerade ut motorolja på kedjan.
Jag antar att hojåkarna på den tiden saknade den obligatoriska oljepölen under hojarna som var standard på gamla engelska och amerikanska hojar
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
. Så med detta system fick man sin lilla oljepöl, fast den var betydligt mindre än på nyss nämnda hojar
Jag å min sida saknande inte det (jag är väl för ung för att uppskatta paltande hojar) så jag pluggade systemet på båda mina CB750:or jag ägde.
Hur som... Det spelar ingen roll om man ställer in Scottoilern på att droppa aldrig så lite så kommer man ändå spurtlackera bakdelen på hojen, fälg, däck, kuts, bakskärm, regplåt, ev. hugger och packväska med oljedimma som i sin tur blir som en magnet för grus, damm och skit eftersom både växellåds-, motor- och symaskinsolja saknar all form av vidhäftningsförmåga.
Rättelse: Den skapar en oljefilm i motorn när den blaskar runt, men den har ingen klistrig vidhäftningsförmåga.
Bättre lösning:
Gör ren kedjan, låt den torka och använd sen nåt kedjevax. Då har man en så ren bakdel man nu kan få med en öppen kedja.
Vill man ha det renare får man välja remdrift, men det finns inga sporthojar som har det, eller ännu renare kardan, finns ett fåtal halvsporthojar som har det.
Tidigare finns det slutna heltäckande kedjeskydd som fylldes med fett av märket Becker (inte samma som packväskorna).
+ Kedjan höll ca. 10.000 mil.
- Dom var ruskigt dyra och bökiga att montera.
Jag kanske har sett en (1) på alla år och tror inte dom tillverkas längre.