VFR-forum.se

För och av VFR-folk Sedan 2006
Aktuellt datum och tid: ons jan 29, 2020 03:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999
InläggPostat: mån jan 13, 2020 20:54 
Medlem

Lasseåmål skrev:
Stora muttern 46mm drar du åt med 20,5 kg glöm inte att låsa den sedan med en körnare i jacket på axeln, hjul muttrarna ska dras med 11 kg, bulten som låser hubben/navet för kedjespänningen drar du med 7,5 kg. Men har maskinen gått långt så rekommenderar jag en noga kontroll av lagren i navet, dom är dyra men viktiga! Nållagret är ett speciallager som bara kan köpas original, resten kan du köpa på tex. SKF. Köper man alla original lager så räkna med dryga 2000kr. Obs. Nållagret är mycket viktigt att det vänds åt rätt håll eftersom det finns en tätning i det!

Skickat från min iPad med Tapatalk

Hej

Varför skall man låsa stora muttern med en tjörnare.? Sitter inte muttern 46 mm fast av sig ? Finns det ett jack på axeln efter att man avlägsnat stora muttern ? Kan du utveckla det här lite . Varför skall en skruvmejsel sättas där. Eller menar du något annat?

InläggPostat: tis jan 14, 2020 10:12 
Donator 2018
Donator 2018
Användarvisningsbild

Mattias73 skrev:
Varför skall man låsa stora muttern med en tjörnare.? Sitter inte muttern 46 mm fast av sig ? Finns det ett jack på axeln efter att man avlägsnat stora muttern ? Kan du utveckla det här lite . Varför skall en skruvmejsel sättas där. Eller menar du något annat?

Du borde se "jacket" även utan att ha avlägsnat muttern... Nu har väl du iofs en 800, på min 1992 750 syns det tydligt. Det är ju för att den inte skall skruva upp sig.

InläggPostat: tis jan 14, 2020 14:59 
Medlem
Användarvisningsbild

Lasseåmål skrev:
Stora muttern 46mm drar du åt med 20,5 kg glöm inte att låsa den sedan med en körnare i jacket på axeln, hjul muttrarna ska dras med 11 kg, bulten som låser hubben/navet för kedjespänningen drar du med 7,5 kg. Men har maskinen gått långt så rekommenderar jag en noga kontroll av lagren i navet, dom är dyra men viktiga! Nållagret är ett speciallager som bara kan köpas original, resten kan du köpa på tex. SKF. Köper man alla original lager så räkna med dryga 2000kr. Obs. Nållagret är mycket viktigt att det vänds åt rätt håll eftersom det finns en tätning i det!

Kan byta hela lagerhållaren för nästan samma pengar inkl lagerkitet
https://www.wemoto.com/bikes/honda/vfr_ ... llapseCat5

blacken skrev:
Vad som händer när du lossar stormuttern är att drev med sin hållare lossar, brickan bakom stormuttern ska man visst vara lite småpetig med vilken sida som är utåt på den. Annars inga större konstigheter, lossa stormutter, ta bort drevnavet, driv ut axeln med bromsskiva. Repetera baklänges.
"pafk" "Piece Of Fucking Kake"
Lycka till :D :tummenupp

Den utåtbuktande sidan på brickan ska vara inåt mot hub sen på med mutter vill jag minnas när jag hade isär för bromsskivebyte

Sen det här larvet med att "körna" fast muttern i spåret har jag aldrig fattat. Tidigare proffsmekar har glömt "avkörna" och dragit sönder axelgängan på min hoj.. Det måste ju gå att sätta dit en låsbricka istället där man viker ner en fläns mot muttersidan som fastlåsning? Har inte sett såna i rätt storlek men borde ju gå att fippla ihop med en plåtbit i rätt tjocklek

se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

InläggPostat: tis jan 14, 2020 16:18 
Medlem
Användarvisningsbild

Byter man den muttern eller gillar den att bli körnad över tiden?

Skickat från min H8324 via Tapatalk

InläggPostat: tis jan 14, 2020 19:07 
Medlem
Användarvisningsbild

RhINO skrev:

Gjorde en uppskattning när jag drog till runt200Nm och hamnade över spåret där det nerdremlade stället funnits. Hamrade på mutter resterna så gott det gick vid återmonteringen men nästa gång får man nog byta mutter. Rätt tjock metall där det körnats så tycker inte det räcker att bara bända med mejsel vid avmontering.. därför gängtopparna hade skalats bort det som hänt tidigare.

se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

InläggPostat: tis jan 14, 2020 19:38 
Medlem

vroom skrev:
Lasseåmål skrev:

Kan byta hela lagerhållaren för nästan samma pengar inkl lagerkitet
https://www.wemoto.com/bikes/honda/vfr_ ... llapseCat5

blacken skrev:
Vad som händer när du lossar stormuttern är att drev med sin hållare lossar, brickan bakom stormuttern ska man visst vara lite småpetig med vilken sida som är utåt på den. Annars inga större konstigheter, lossa stormutter, ta bort drevnavet, driv ut axeln med bromsskiva. Repetera baklänges.
"pafk" "Piece Of Fucking Kake"
Lycka till :D :tummenupp

Den utåtbuktande sidan på brickan ska vara inåt mot hub sen på med mutter vill jag minnas när jag hade isär för bromsskivebyte

Sen det här larvet med att "körna" fast muttern i spåret har jag aldrig fattat. Tidigare proffsmekar har glömt "avkörna" och dragit sönder axelgängan på min hoj.. Det måste ju gå att sätta dit en låsbricka istället där man viker ner en fläns mot muttersidan som fastlåsning? Har inte sett såna i rätt storlek men borde ju gå att fippla ihop med en plåtbit i rätt tjocklek
då måste man kunna fixa så att den där låsbrickan inte kan snurra med muttern runt, då gör den ingen verkan!

InläggPostat: tis jan 14, 2020 19:40 
Medlem

RhINO skrev:

jag byter, kostar inte många kronor, gillar att veta att allt är i ordning!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme