Installering av SATNAV Garmin Zumo XT

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Jesterhead
Medlem

Installering av SATNAV Garmin Zumo XT

#1 Inlägg av Jesterhead »

Hej alla MC fantaster!

Jag fick en Zumo XT (satnav) i present och skall ge mig på att installera den nu när semestern börjar på Fredag! :banana Jag försökte kika runt efter redan befintliga trådar här på forumet. jag sökte på diverse olika sökord men hittade tyvärr inget! Om jag nu, mot förmodan, missat befintliga så guida mig gärna rätt, så slipper vi starta en ny här. Men om inte så till min fråga.

Någon kunnig här som vet hur den bäst skall kopplas till strömkällan. Det är skilda meningar på nätet, som alltid, gällande hur det på "rätt sätt" skall göras. Somliga säger att den kan kopplas direkt till batteriet medans andra säger, att det inte är en god idé då den i sådana fall drar ström även när hojen står i garaget? Skall man istället koppla den till AUX-uttag i "säkringsboxen" som finns under sätet? Det tycker jag personligen låter smartas för att undvika ev. kortslutning och annat? Kopplas den direkt till batteriet säger somliga, att det kommer att dränera batteriet om hojen står en längre tid i garaget. Jag har köpt ett fäste som jag fäster i stammen på hojen (gaffeln) och tänker dra kablarna snyggt under kåpor/tank. Är det någon här som har erfarenhet av detta eller liknande arbete? 8) :roll:

Tackar ödmjukast för era input!

Må gott!

/Thomas
Honda VFR800F 18’

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023

Re: Installering av SATNAV Garmin Zumo XT

#2 Inlägg av RhINO »

Tjäna!

Jag gjorde såhär:

Ström från regskyltslampan till styrning av relä. Den tänds när tändningen är på
Pluspol på batteriet till relä in, sladd från relä ut till säkring och vidare till mina laster (gps, usb och värmehandtag).
Retur från laster till jord vid vänster kylare.

Detta gör att allt slås av när strömmen är av. Jag har allt säkrat till 10A så det kommer inte dräpa allt om något kortsluter. Det enda jag ska fixa är hur strömmen delas under vänster kåpa för just nu är det kanske inte strålande
vackert :D

Hojta till om något är oklart så får jag rita lite (i paint eller liknande :))
/R

Användarvisningsbild
Jesterhead
Medlem

#3 Inlägg av Jesterhead »

Tjänare, Tjänare!

Tack för ett snabbt och välförklarande svar. Dock är jag en nybörjare av den grad, att jag inte riktigt hänger med! :D :idea: Du får således väldigt gärna rita fint i paint och visa en gröngöling hur du menar, så att jag hänger med lite bättre :roll: Då det verkade lite knepigare än vad jag trodde! :fakta

Kör du samma satnav-system på din? Är det svårt att dra kablarna för att få de prydligt? Jag tänker, att jag monterar de i sådana "plaströr" som är snitsade i mitten varifrån man kan trycka in sladden igenom (kommer inte på det riktiga namnet på dessa)

Stort tack för hjälpen Rhino!
Senast redigerad av Jesterhead den tor jul 04, 2024 13:13, redigerad totalt 1 gånger.
Honda VFR800F 18’

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021

#4 Inlägg av Maciver »

Jag har satt en sådan här på en av mina hojjar: https://www.healtech-electronics.com/products/tb/
Kopplas direkt på batteriet och känner av när hojjen laddar och då "aktiverar" den utgående ström.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Jesterhead
Medlem

#5 Inlägg av Jesterhead »

TACK Maciver!!! Detta är ju helt fantastiskt! :headbang En sån köper jag! Tack så jä*** mycket, grymt!!!!! :tummenupp

/Thomas
Honda VFR800F 18’

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023

#6 Inlägg av RhINO »

Jesterhead skrev: ons jul 03, 2024 14:21 Tjänare, Tjänare!

Tack för ett snabbt och välförklarande svar. Dock är jag en nybörjare av den grad, att jag inte riktigt hänger med! :D :idea: Du får således väldigt gärna rita fint i paint och visa en gröngöling hur du menar, så att jag hänger med lite bättre :roll: Då det verkade lite knepigare än vad jag trodde! :fakta

Kör du samma satnav-system på din? Är det svårt att dra kablarna för att få de prydligt? Jag tänker, att jag monterar de i sådana "plaströr" som är snitsade i mitten varifrån man kan trycka in sladden igenom (kommer inte på det riktiga namnet på dessa)

Stort tack för hjälpen Rhino!
Nu ska vi se om jag får in bilden men såhär gjorde jag. (nej, men klicka på länken(

https://photos.app.goo.gl/knHNJ46XQQ5SggGv7

Någon form av koppling på 12V-sidan av skyltlampan går till 86-stiftet på ett fordonsrelä, 85-stiftet går till jord (minus på batteriet).
Plus på batteriet kopplas till 30-stiftet, 87-stiftet går till plus på din gps. Minus på gps drar man till jord.
Relä är typ https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 2-v-p36108

Ja man behöver löda och fixa lite men det är faktiskt på nybörjarnivå, kan vara vettigt att provlöda lite på andra sladdar först.
Jag kopplade allt på ungefär en sådan här https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... rsQAvD_BwE så kan man byta relä.
En sak jag missade i bilden är att jag också lödde in en säkringshållare mellan 87 och GPS så att jag har skydd mot kortslutning.

Grunkan som Maciver länkade gör antagligen typ samma sak. Jag satte in detta för att jag installerade handtagsvärme som hävdade att de stänger av när batteriet inte laddas. Jag litar inte på det så jag gjorde det här istället, men det är jag.
(där det står GPS i bilden har jag egentligen tre laster idag så det är en kopplingspunkt där som skall bytas mot två kontakter för jag tror inte att jag kommer ha fler än tre laster på denna lösning)

/R

Användarvisningsbild
Jesterhead
Medlem

#7 Inlägg av Jesterhead »

Tack Rhino för all hjälp! Jag uppskattar det verkligen. Jag köpte en Thunderbox för smidighetens skull, men det du skriver är lärorikt ändå!

Tack igen för alll hjälp! :headbang

/Jesterhead
Honda VFR800F 18’

Skriv svar