Sida 2 av 3

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

Postat: tis mar 22, 2016 17:46
av Mister
Tyrannosaurus skrev:Vad det gäller tjuvluftläcka så kan en sån ibland lokaliseras med hjälp av startgas.
Starta motorn och låt den gå på tomgång och spraya riktigt med startgas på och runt insugsgummina. Om det är en läcka så varvar motorn upp lite av startgasen.
+1. Det är det enklaste :D

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

Postat: tis mar 22, 2016 19:54
av adrian_vg
Enligt denna bild spelar rullmotståndet inte speciellt stor roll, jmfm vindmotståndet.
Källa: http://www.part20.eu/en/background/fuel-consumption/

Men det är OT. Jag beklagar, tillbaka till ämnet!

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

Postat: ons mar 23, 2016 00:34
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Enligt denna bild spelar rullmotståndet inte speciellt stor roll, jmfm vindmotståndet.
Källa: http://www.part20.eu/en/background/fuel-consumption/

Men det är OT. Jag beklagar, tillbaka till ämnet!
Det är möjligt, men det är iaf så dom gör när man bänkar. Där är det enbart viktmotstånd där hojen ska sätta snurr på en svintung räfflad rulle. Tror den väger 400-700 kg beroende på modell av bänk.
Dom vassaste hojarna (oftast dragracinghojar) brukar spinna loss på rullen eftersom rullen är tyngre än friktionen i räfflorna kan hålla emot. Det brukar dom lösa genom att spänna ner hojarna med spännband.

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

Postat: lör apr 02, 2016 15:57
av MagnusFbg
Och, förstås efterlängtat, här kommer rapporten om hur det gick. Trist väder och dåligt med tid har gjort att det blivit utdraget.

Men nu är det löst! 443 ml Red line SP1 + full tank gjorde susen. Varmkörde innan, drog några repor på en tom rak väg (från ca 3000-11000 rpm på 2:an) sen märkte jag hur det började rätta till sig. Efter det - ett par timmar på lugna vägar, körde så mycket som möjligt på höga varv (mellan 5000 och 10000 rpm).

Tack ni goa som givit goda råd och delat med er av kunskap. Underbart att ha detta forum, önskar bara att jag kunde bidra med mer kunnande själv!

:D :headbang :tummenupp

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

Postat: lör apr 02, 2016 16:46
av adrian_vg
MagnusFbg skrev:Och, förstås efterlängtat, här kommer rapporten om hur det gick. Trist väder och dåligt med tid har gjort att det blivit utdraget.

Men nu är det löst! 443 ml Red line SP1 + full tank gjorde susen. Varmkörde innan, drog några repor på en tom rak väg (från ca 3000-11000 rpm på 2:an) sen märkte jag hur det började rätta till sig. Efter det - ett par timmar på lugna vägar, körde så mycket som möjligt på höga varv (mellan 5000 och 10000 rpm).

Tack ni goa som givit goda råd och delat med er av kunskap. Underbart att ha detta forum, önskar bara att jag kunde bidra med mer kunnande själv!

:D :headbang :tummenupp
:tummenupp

Glöm nu inte - rätt växel vid rätt varvtal och vid rätt hastighet. ;)

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

Postat: lör apr 02, 2016 17:06
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
MagnusFbg skrev:Och, förstås efterlängtat, här kommer rapporten om hur det gick. Trist väder och dåligt med tid har gjort att det blivit utdraget.

Men nu är det löst! 443 ml Red line SP1 + full tank gjorde susen. Varmkörde innan, drog några repor på en tom rak väg (från ca 3000-11000 rpm på 2:an) sen märkte jag hur det började rätta till sig. Efter det - ett par timmar på lugna vägar, körde så mycket som möjligt på höga varv (mellan 5000 och 10000 rpm).

Tack ni goa som givit goda råd och delat med er av kunskap. Underbart att ha detta forum, önskar bara att jag kunde bidra med mer kunnande själv!

:headbang :tummenupp
:tummenupp

Glöm nu inte - rätt växel vid rätt varvtal och vid rätt hastighet. ;)
Nåt ännu viktigare att inte glömma.
Dränera förgasarna inför nästa vinter så slipper du problemet nästa år. Jag brukar göra det men eftersom jag hade tappat gnistan senast så blev det inte av. Men nu efter tre förgasarrivningar + 2600:- i delar så lär jag tömma förgasarna oavsett avsaknad av gnista eller ej, för det här vill jag inte göra om.
Jag har iofs inte startat den än, men allt ser fräscht ut och är inoljat och fint, så det ska väl vara fan om den inte ska funka nu :twisted:

Så... Använd gärna mig som avskräckande exempel och töm förgasarna. Det KAN gå bra ändå, men det kan skita sig också och det är så enkelt att trycka på en plastslang och öppna dräneringsskruvarna.

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

Postat: lör apr 02, 2016 18:25
av MagnusFbg
Så... Använd gärna mig som avskräckande exempel och töm förgasarna. Det KAN gå bra ändå, men det kan skita sig också och det är så enkelt att trycka på en plastslang och öppna dräneringsskruvarna.
Hör vad du säger och ska lägga till det till listan "saker att göra innan vintervila". Ska bara ta reda på var plastslangen ska tryckas på och vad dräneringsskruvarna sitter. Just nu är jag mest euforisk över att lösningen var så enkel och billig (och rolig!)

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?

Postat: lör apr 02, 2016 18:36
av blacken
MagnusFbg skrev:
Så... Använd gärna mig som avskräckande exempel och töm förgasarna. Det KAN gå bra ändå, men det kan skita sig också och det är så enkelt att trycka på en plastslang och öppna dräneringsskruvarna.
Hör vad du säger och ska lägga till det till listan "saker att göra innan vintervila". Ska bara ta reda på var plastslangen ska tryckas på och vad dräneringsskruvarna sitter. Just nu är jag mest euforisk över att lösningen var så enkel och billig (och rolig!)
Längst ner på flottörkoppen så har du en liten pigg/tapp och en infälld skruv. På tappen så sätter du slangen och lossar skruven så ska såsen rinna ur. Det kan vara klägg eller liknande som eventuellt pluttar igen lite. Det kan då bli nödvändigt att demontera koppen för rengöring, men det är extremt sällsynt, oftast så räcker det med att helt skruva ur skruven och pilla med en tråd/piprensare eller liknande. Om det inte rinner av sig självt dvs.

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

Postat: mån apr 04, 2016 08:11
av adrian_vg
En snubbe på ett annat märkesforum la upp denna bild och trodde att det berodde på att han kört på Shells V-Power.
Jag vet inte om detta är generellt för all bensin, men hur som, en rensning kan behövas även under driften under somrarna med tex Redline injektorregörare (eller lacknafta och fotogen för oss snåljåpar).

En del säger också att det fortfarande är bra med en "skvätt" 2T-olja i tanken då och då...
Men det handlar bara om att smörja upp munstycken mm, eftersom bensin numera är ganska torr.

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

Postat: mån apr 04, 2016 08:57
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:En snubbe på ett annat märkesforum la upp denna bild och trodde att det berodde på att han kört på Shells V-Power.
Jag vet inte om detta är generellt för all bensin, men hur som, en rensning kan behövas även under driften under somrarna med tex Redline injektorregörare (eller lacknafta och fotogen för oss snåljåpar).
En del säger att det fortfarande är bra med en "skvätt" 2T-olja i tanken då och då...
Det har inte med Shell V-Power att göra utan ALL soppa idag innehåller etanol och det är det som är boven.

När V-Power kom så var det snack om att det var akrylatsoppa som lätt kan kännas igen på att den luktar som soppan gjorde förr i tiden. Det är möjligt att det var akrylat i början, men dom har nog gått ifrån det eftersom den är betydligt dyrare än den vanliga pumpsoppan.

Man kan köpa akrylat på dunk som kallas gräsklipparbensin 4T. Den är fan så mycket finare, men det blir rätt dyrt om man ska köra på den :twisted:

Vad det gäller injektorrengörare så kan man köra Redline, STP, TriPak eller nåt. I stort sett är alla diesel med inblandad lacknafta, fotogen eller nån egen mer eller mindre hemlig gegga. Men som sagt, man kan med ungefär samma resultat skvätta i lite ren lacknafta, fotogen eller diesel.

2T-olja funkar också, men den renar nog inte på samma sätt utan det blir nog mer att den smörjer munstyckena/injektorerna lite, men det är ju heller inte fel. Inte för mycket och för ofta bara, för då kan man få sotavlagringar på kolvar och ventiler. Alla som nån gång har sotat en gammal moppemotor vet vad jag menar.

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

Postat: mån apr 04, 2016 09:16
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:2T-olja funkar också, men den renar nog inte på samma sätt utan det blir nog mer att den smörjer munstyckena/injektorerna lite, men det är ju heller inte fel. Inte för mycket och för ofta bara, för då kan man få sotavlagringar på kolvar och ventiler. Alla som nån gång har sotat en gammal moppemotor vet vad jag menar.
Korrekt, det handlar bara om smörjning. Mitt inlägg är modifierat för att vara klarare.

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

Postat: mån apr 04, 2016 09:22
av Jonher
Tyrannosaurus skrev: Vad det gäller injektorrengörare så kan man köra Redline, STP, TriPak eller nåt. I stort sett är alla diesel med inblandad lacknafta, fotogen eller nån egen mer eller mindre hemlig gegga. Men som sagt, man kan med ungefär samma resultat skvätta i lite ren lacknafta, fotogen eller diesel.
Ungefär hur mycket är en skvätt?
1dl eller 1liter till en full tank?

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

Postat: mån apr 04, 2016 09:25
av blacken
Alternativt inte glömma det viktigaste, att "ventilera" hästarna ofta och gärna, förhindrar slemgegg i munstyckena. :D
Ungefär hur mycket är en skvätt?
1dl eller 1liter till en full tank?

På ca 20 liter, ungefär en 2-4 dl har jag för mig (red Line) Annars så finns det graderingar på flaskan som talar om hur mycket man ska skvätta i.

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

Postat: mån apr 04, 2016 09:32
av adrian_vg
Jonher skrev:
Tyrannosaurus skrev: Vad det gäller injektorrengörare så kan man köra Redline, STP, TriPak eller nåt. I stort sett är alla diesel med inblandad lacknafta, fotogen eller nån egen mer eller mindre hemlig gegga. Men som sagt, man kan med ungefär samma resultat skvätta i lite ren lacknafta, fotogen eller diesel.
Ungefär hur mycket är en skvätt?
1dl eller 1liter till en full tank?
På exakt samma fråga, fick jag svaret "en hutt" till en tank bensin :mrgreen: .
Jag skulle vilja säga en kapsyl 2T-olja till tio liter bensin.

Eller pratar vi injektorrengöring för snåljåpar nu?

Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*

Postat: mån apr 04, 2016 09:45
av Tommy Gsson
adrian_vg skrev:Eller pratar vi injektorrengöring för snåljåpar nu?
Inte injektorrengöring! Lacknaftan et,c är bara bäraren av tillsatserna, så kör gärna med lacknafta men förvänta er ingen rengöring.
T.