Sida 2 av 3

Re: VFR -97 startproblem

Postat: mån maj 09, 2016 17:48
av Tyrannosaurus
Biskopen skrev:Hej igen, nu har jag mätt spänningen, såg helt OK ut.

Jag får inte fram någon spänning på de 3 gula sladdarna. Jord har ja både testat med ramen samt minus på batteriet.

Kontakten med de gula sladdarna hade dock smält plast (kan vara vajsing mao på laddregulator-kontakten om inte annat?)

Vad tror ni?
Om den laddar som den ska så är det troligen batteriet som är pensionsmässigt. Ta med det och gör ett belastningstest.

Att mäta de tre gula sladdarna är lite speciellt. Dels måste motorn vara igång och dels är det AC (växelström) som kommer från dom. Så du får isf ställa multimetern på AC och mäta sladdarna en och en mot jord. Kontakten måste även kopplas isär innan man gör det.

Sen är det intressant att kontakten tydligen smälter även på VFR (har missat det). På klassiska VF är det ett standardfel som alla råkar ut för och man löser bäst genom att fixa en permanentkoppling. Det som behövs är tre lösa sladdstumpar för att förlänga de befintliga, lödkolv, en stadig hand, krympslang och värmepicka eller hårtork.

En sån smältning som kan ge kortis som följd kan troligen vara den främsta anledningen till att statorn brinner. Med en permanentkoppling löser man problemet en gång för alla och enda anledningen till att man i ett senare skede skulle behöva ta isär det är om man behöver lyfta ur motorn nån gång.

Grundproblemet med den här konstruktionen är att VF och VFR inte har generator utan alternator som sen skickar stark växelström via de gula sladdarna upp till regulatorn som är en kombinerad likriktare och laddningsrelä.

Det här var inga större problem med gamla hojar som hade klena generatorer/alternatorer, men med dagens grejer (gäller enda sen 80-talet) som har betydligt mer effekt blir det varmt, oxiderar, blir sämre kontakt, oxiderar mer, smälter osv. = En ond cirkel.
Dagens radfyror har oftast en riktig generator som brukar sitta bakom cylinderraden, men var sätter man en sån på en V4? Jag vet inte hur det är löst/om det är löst på VFR1200, men den har ju en helt annan motorlayout.

Re: VFR -97 startproblem

Postat: mån maj 09, 2016 18:27
av Tommy Gsson
Tyrannosaurus skrev:mäta sladdarna en och en mot jord. Kontakten måste även kopplas isär innan man gör det.
Inte mot jord utan mellan dom gula sladdarna, det är tre lindningar som sitter i trekant och dom gula sladdarna sitter i hörnen så man får mäta mellan 1-2 2-3 3-1.
Tjing.

Re: VFR -97 startproblem

Postat: mån maj 09, 2016 19:19
av Biskopen
Återigen tack för svaren!

Batteriet skall plockas ur och testas när tid finns i veckan. Värt att notera är att hojen funkar klockrent för tillfället. :)

Är det fler folk som har problem på sina viffrar med att kontakten till laddreg smälter? Vad kostar en stator om det i värsta fall skulle bli en stor kortis?

Re: VFR -97 startproblem

Postat: mån maj 09, 2016 19:59
av Tyrannosaurus
Biskopen skrev:Batteriet skall plockas ur och testas när tid finns i veckan. Värt att notera är att hojen funkar klockrent för tillfället. :)

Är det fler folk som har problem på sina viffrar med att kontakten till laddreg smälter? Vad kostar en stator om det i värsta fall skulle bli en stor kortis?
Det kan vara tecken på att batteriet är på upphällning när det funkar ibland och ibland inte. Senare blir det tätare mellan urladdningarna.

Om kontakten har börjat smälta så kan det vara en bra idé att börja fundera på en lödningsoperation, men det kanske inte är akut än, det beror på hur det ser ut och hur mycket det har smält.

En stator är nog inga billiga grejer. Jag tror det var nån eller några på forumet som har fått byta. Använd sökfunktionen så borde du hitta tråden/trådarna om det.

Re: VFR -97 startproblem

Postat: tis maj 10, 2016 09:36
av adrian_vg
Ser någon av dessa bilder bekanta ut?

https://www.google.se/search?q=vfr+750+ ... F6Q7VXM%3A

Inte helt ovanligt problem.

Mina två första likriktare/regulatorer på svartviffern smälte också...

Re: VFR -97 startproblem

Postat: tis maj 10, 2016 09:42
av adrian_vg
Biskopen skrev:Värt att notera är att hojen funkar klockrent för tillfället. :)
Det gjorde min också. T.o.m mycket bra.
Tills den där olycksaliga högsommardagen med 30 grader i luften, vältningen i diket, tankningen och starten efter då hojen gick i tre sekunder blankt och sen lät lite som BBBÖööööö... och dog.
Ytterligare startförsök gav inget. Sprang igång den och på andra försöket startade härket, och jag kom hem - en ca fem kilometers färd där nerverna satt utanpå skinnstället...
Hojen spluttrade vid ett rödljus halvvägs, så jag stängde av huvudstrålkastaren och hojen gick igen ända till sista korsningen, ca 100 m hemifrån, där den totaldog pga tömt batteri.

Koll hemma visade att reg/rikt var smält och limisoleringen runnit ner på ramen.

Vad jag vill säga med detta är att kolla upp detta ordentligt nu.
Du vill inte bli strandsatt på favvovägen mitt ute i skogen 37 mil hemifrån... :gnissla

Re: VFR -97 startproblem

Postat: tis maj 10, 2016 11:11
av Biskopen
Jag hör vad du säger Adrian_vg.

Det får bli att beställa en ny regulator med kablage på ebay ikväll, vill ju inte bli ståendes långt hemifrån.

Jag skall i samma veva byta batteriet tänkte jag. :tummenupp

Re: VFR -97 startproblem

Postat: tis maj 10, 2016 12:21
av adrian_vg
:fakta :tummenupp

Re: VFR -97 startproblem

Postat: tis maj 10, 2016 13:26
av Maciver
Var det inte någon/några som skaffade regulator med mosfet på, skulle väll vara lite mer "stryktålig"????
Eller var det till tidigare modeller?

Re: VFR -97 startproblem

Postat: tis maj 10, 2016 13:36
av adrian_vg
Maciver skrev:Var det inte någon/några som skaffade regulator med mosfet på, skulle väll vara lite mer "stryktålig"????
Eller var det till tidigare modeller?
Gsson tror jag är forumets meste mosfet-magiker!

Re: VFR -97 startproblem

Postat: tis maj 10, 2016 15:13
av Tommy Gsson
adrian_vg skrev:
Maciver skrev:Var det inte någon/några som skaffade regulator med mosfet på, skulle väll vara lite mer "stryktålig"????
Eller var det till tidigare modeller?
Gsson tror jag är forumets meste mosfet-magiker!
http://www.ebay.co.uk/itm/361377789664? ... EBIDX%3AIT
Denna blir det på min nu, ska i princip vara skottsäker!
Tommy.

Re: VFR -97 startproblem

Postat: tis maj 10, 2016 21:11
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Ser någon av dessa bilder bekanta ut?

https://www.google.se/search?q=vfr+750+ ... F6Q7VXM%3A

Inte helt ovanligt problem.

Mina två första likriktare/regulatorer på svartviffern smälte också...
En tanke kan vara att det är de smälta kopplingarna till de tre gula sladdarna som också tar livet av regulatorn.

Re: VFR -97 startproblem

Postat: ons maj 11, 2016 07:53
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:En tanke kan vara att det är de smälta kopplingarna till de tre gula sladdarna som också tar livet av regulatorn.
Varför??

Re: VFR -97 startproblem

Postat: ons maj 11, 2016 15:19
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:En tanke kan vara att det är de smälta kopplingarna till de tre gula sladdarna som också tar livet av regulatorn.
Varför??
Varför :?: För att det blir kortis :fakta
De tre gula är ju strömmen in till regulatorn där den likriktas, regleras och sen skickas ut till förbrukarna via ett antal sladdar.
Alternatorn till skillnad mot en generator är ju helt oreglerad och mosar på växelström oavsett vad sladdarna på vägen tycker om saken. Blir det kontakt mellan de tre gula blir det kortis som kan bränna statorn, regulatorn eller både och.

Re: VFR -97 startproblem

Postat: tor maj 12, 2016 07:26
av adrian_vg
Temporärt hjärnsläpp. Jag beklagar...