Sida 3 av 5

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

Postat: sön sep 13, 2015 23:21
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
riktigadavid skrev:Haha, okej :)

Låter bra, då kör jag klipslås. Jag antar att jag inte ska använda det som ev. sitter på utan köpa ett nytt? Finns det på alla motorcykelbutiker?
Jepp, nytt lås vid drivpaketsbyte.
Finns överallt, t.o.m. på Biltema. :)
Det brukar ligga med ett nytt lås när man köper kedja. Skruvlåsen som jag nämnde ovan får man däremot köpa till om man vill ha ett sånt.

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

Postat: sön sep 20, 2015 09:52
av riktigadavid
Biltema hade inte min storlek så jag hörde med addemoto om dom ville skicka ett, vilket dom gjorde, gratis :)
Så nu börjar jag bli redo för bytet. Jag vet, det går inte snabbt direkt... ;)

Är det något man behöver veta innan eller är det bara att skruva bort allt som ser ut att behöva skruvas loss och köra på? Det sitter ju nån skyddskåpa framför drevet där även kopplingen verkar sitta. Är det bara att skruva bort den eller behöva man tänka på nått angående kopplingen, mer än att jag behöver ev. lufta?

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

Postat: sön sep 20, 2015 14:18
av blacken
Bara att riva bort, ge akt på skruvarna bara så att dom kommer tillbaka där dom ska. Annars så kan man pillra igenom kedjan utan att riva kåpan lite pillemarigt bara eventuellt koppla ihop gamla och nya kedjan och dra in den nya med den gamla.. ...

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

Postat: sön sep 20, 2015 14:27
av riktigadavid
Låter bra,
Jag ska ju byta båda dreven också, så då blir det nog svårt med kåpan på plats :)

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

Postat: sön sep 20, 2015 16:29
av blacken
Plocka bort slavcylinder först och häng den ur vägen, demontera hastighetsvajern samma med hastighetsdrivningen, se upp med smådelar där inne. Demontera själva kåpan..

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

Postat: sön sep 20, 2015 17:20
av riktigadavid
Så, nu är allt isär. Gick ju lätt som en plätt, slavcylindern kunde man lämna kvar på kåpan och ta bort kåpan med slaven monterad.
Tips för dom som ska göra detta är att börja vid framdrevet och inte börja med att plocka bort bakhjulet, som jag gjorde. Det var lite krångligt att få upp skruven till framdrevet när bakhjulet var borta och det inte fanns något som höll emot. Men det löste sig det också :)
Nu måste jag dock ha tag på en vinkelslip eller dylikt för kedjan som sitter på är nitad...

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

Postat: sön sep 20, 2015 19:16
av adrian_vg
riktigadavid skrev:Tips för dom som ska göra detta är att börja vid framdrevet och inte börja med att plocka bort bakhjulet, som jag gjorde. Det var lite krångligt att få upp skruven till framdrevet när bakhjulet var borta och det inte fanns något som höll emot. Men det löste sig det också :)
Rookie-misstag. :mrgreen:

Jo, jag har gjoret det också - en gång. :wink:

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

Postat: mån sep 21, 2015 16:42
av Tyrannosaurus
riktigadavid skrev:Nu måste jag dock ha tag på en vinkelslip eller dylikt för kedjan som sitter på är nitad...
Alternativt en kedjebrytare.
Ytterligare ett alternativ är att göra som man gjorde innan det fanns kedjelås till O-ringkedjor (jo det fanns en sån tid) då fick man plocka loss svingen, men det var ett :evil: jobb. Så vinkelslip eller kedjebrytare är klart mer rekommendabelt.

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

Postat: lör sep 26, 2015 12:31
av riktigadavid
Bågfil funkade skitbra.

Nu ett annat problem...
Framdrevet jag fick från addemoto är 14,5 mm brett medan mitt gamla är 16,7 mm brett. Pratade med addemoto och dom säger att 16,7 mm är bredden på framdreven till 88an men min är ju från 87. Någon annan som varit med om något liknande? Vilket drev skulle ni köra? Det som det ska vara enligt pappret eller ett sånt som satt på?
Enligt addemoto var det inte helt ovanligt att drevet är lite smalare än själva pinnen det sitter på. Det kan ju då vandra axiellt men dom säger att drevet då lägger sig så det ligger rätt efter bakdrev. Vad tror ni?

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

Postat: lör sep 26, 2015 16:26
av blacken
Skulle inte bry mig så mycket, bara det inte är allt för stort axialspel, drevet skulle kunna dra sidledes i kurvor så pass mycket att kedjan skaver lite.

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

Postat: sön sep 27, 2015 09:36
av riktigadavid
Jag snackade igen med dom på addemoto. Dom skickar 88ans drev. Det blir nog bäst.

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

Postat: mån jul 04, 2016 00:57
av lappen
Hur gick det sedan med detta. Försvann skramlet?

Det låter snarlikt hur min låter nu efter dagens tur :(

Skramlar i låga farter på låga växlar (speciellt 1 & 2). Kan ju iofs bero på att jag inte hör det på högre. Har ännu inte hunnit testa att köra runt med den på centralstödet.

Slappet på kedjan blev bara större ju längre dagen fortled...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

Postat: mån jul 04, 2016 19:36
av adrian_vg
lappen skrev:Hur gick det sedan med detta. Försvann skramlet?

Det låter snarlikt hur min låter nu efter dagens tur :(

Skramlar i låga farter på låga växlar (speciellt 1 & 2). Kan ju iofs bero på att jag inte hör det på högre. Har ännu inte hunnit testa att köra runt med den på centralstödet.

Slappet på kedjan blev bara större ju längre dagen fortled...
Spänn kedjan, smörj, och kör en långtur till. Skramlar än?
Drivpaketet håller på och dör antagligen isf.

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

Postat: mån jul 04, 2016 19:43
av lappen
Försökte spänna kedjan i eftermiddags, men fasiken vad låsskruven var hårt dragen alternativt kärvar....? Fick ta till en gummiklubba, var helt hopplöst även med långt skaft att få loss den.

Brukar de kärva eller har hulken varit i farten?

Sedan, hur hårt skall den dras åt?

Tredje frågan...skall kedjan justeras med hjulet i luften (centralstöd) eller vilande på bakhjulet (sidostöd). Läst båda när jag googlade runt. På sidostöd lät lite jobbigt....

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: Skrammel från växellådan/drivlinan

Postat: mån jul 04, 2016 20:03
av adrian_vg
lappen skrev:Försökte spänna kedjan i eftermiddags, men fasiken vad låsskruven var hårt dragen alternativt kärvar....? Fick ta till en gummiklubba, var helt hopplöst även med långt skaft att få loss den.

Brukar de kärva eller har hulken varit i farten?

Sedan, hur hårt skall den dras åt?

Tredje frågan...skall kedjan justeras med hjulet i luften (centralstöd) eller vilande på bakhjulet (sidostöd). Läst båda när jag googlade runt. På sidostöd lät lite jobbigt....

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Var bor du?
Kan hjälpa med hulkstyrka och momentnyckel.

74 Nm var det på en VTEC jag hjällpte häromdagen.