Sida 1 av 1

Problem med att få i 2ans växel

Postat: lör sep 01, 2007 09:06
av Conseal
Hejsan på er alla .... jag har ett litet problem som jag tänkte se om jag kan få lite hjälp med ...

Jag har problem med att få i 2ans växel om jag dragit över 7000 varv på ettans växel. Det är inte bara svårt det är helt omöjligt..
skorrar som en gammal volvo utan synkringar i lådan ... måste nästan ner till stillastående och börja om på ettan i lugnare tempo.

Någon med några vettiga idéer ?

Postat: lör sep 01, 2007 11:26
av tjvfr800
Har du servicemanualen till 99'an ?, på sid 10-1 så räknas det upp ett antal orsaker till "hard to shift".

Ingen expert på växellådor med kolla så att inte "stopper plate" har börjat lossna ?

Postat: lör sep 01, 2007 16:06
av Conseal
Det ska jag ta och kolla .. läste i manualen .. kom till "drain engine oil" och insåg att det blir vintermecket .. har ju 2 bankörningar att genomföra innan vintern ... Tack för tipset

Postat: lör sep 01, 2007 16:56
av Tyrannosaurus
Jag hoppas att det inte är något allvarligt. Börja med att kolla dom enkla grejerna "by the book" som t.ex. att du inte har luft i hydralkopplingen mm. eller att plattorna inte klibbar och även om det finns spån i oljan. Det är inte magnetplugg på Honda, men använd en vanlig magnet i avtappningshålet efter att oljan är tömd.

Jag vill inte måla fan på väggen, men 2:an är det första som brukar ryka när grejerna börjar bli slitna (om du eller tidigare ägare har buskört) eftersom neutralen ligger emellan vilket ger ett längre steg mellan 1:an och 2:an än de andra.

Hittar du inget annat fel så kan det vara böjda gafflar eller slitna ingrepps kuttar. Det är iofs inte så dyra grejer att fixa, men mycket jobb eftersom blocket måste klyvas.

Men som sagt, låt oss hoppas att det är något enklare fel.

Postat: sön mar 30, 2008 18:41
av tersan
Hittades det nån lösning på det här problemet?

Jag har ev nåt liknande... när jag varvar rejält på trean och ska växla till fyran är pedalen helt stum och friläge går i. Med ett bestämt tramp så rasslar trean i igen, och med lite lägre varv så funkar det fint sen.

Postat: sön mar 30, 2008 19:04
av Conseal
Har ite kollat än men ska ta en titt på stopperplate skruven när jag byter drivpaket om 2 veckor .. eller så ...

Postat: sön apr 13, 2008 17:53
av tersan
Mitt problem verkar ha löst sig... bytte olja idag, till Castrol GPS. Nu går det bra att växla fast varvräknarnålen pekar på rött... :)