Sida 1 av 2

Är detta laddningsregulatorn?

Postat: tor sep 13, 2007 17:41
av Donner
Tjena, startade hojen idag och såg att det började ryka under sadeln :shock: inte bra tänkte jag och slet av sadeln.
Grunkan som jag tror är laddningsregulatorn var varm som fan.
Testade att starta och 10 sek senare rök det från denna pryl.
Ringde Honda och dom tror att det är den jag menar dock kostar den 3000 pix. E-bay kanske?

Mvh jocke

Bild

Postat: tor sep 13, 2007 19:50
av Tyrannosaurus
Japp, det är regulatorn/likriktaren.

Men jag har aldrig hört talas om att den har börjat ryka för den består egentligen bara av ett enkelt diodbord.
Men kolla kablarna runt omkring så det inte är några nersmälta anslutningar på framför allt primären (tre gula kablar).

Honda har haft problem med dessa tidigare och jag vet inte hur det är på senare mordeller. Dom var helt enkelt för klena (underdimentionerade) vilket leder till värme -> oxid -> sämre kontakt -> mer värme -> mer oxid -> osv. ända till skiten smälter.

Lösningen i dessa lägen är klippa, skala, skarva, löda och dra på krympslang.
Ordningen på de gula kablarna är oviktig, de går från spolarna i generatorn (växelström) och likriktas i regulatorn.

Postat: tor sep 13, 2007 21:09
av Donner
Okej ja vad jag själv fått fram nu så är det den.
Det sitter nåt svart material på baksidan av regulatorn och det är det som har börjat att smälta. Kablarna ser ok ut.
Såg att den är bytt tidigare.

Mvh jocke

Postat: fre sep 14, 2007 07:48
av ahlisboy
Tjena.

Jag bytte den på min -86:a för fyra-fem år sen, symptomen var helt enkelt att hojen slutatde att ladda.
Att den blir varm är helt normalt, dock inte så varm att det ska börja ryka om den.
Jag köpte en universial Honda laddreg/likriktare från Duells för om jag inte missminner mig 1400:- Det har fungerat bra sen dess.

Kan även tipsa om att ha ett frächt batteri göra rent anslutningar ikring detta, dålig kontakt kan leda till att den som Tyrran sa redan underdimensionerade laddreg/likriktaren får det ännu jobbigare.

Postat: fre sep 14, 2007 10:03
av Anders
Jag bytte regulator på min -87'a förra året. Köpte en som hade lite större
yttermått och monterade på batteriluckan under högerkåpan. Gick loss på 1200 spänn har jag för mig.

Postat: fre sep 14, 2007 16:05
av Donner
Tack för tipsen.
Jag har hittat en regulator från en Cbr 1000 som efter lite modd skall passa fint och hålla bättre.
Skall ner i garaget om 10 min och testa.
700kr fick jag ge för en beg.

Mvh jocke

Postat: fre sep 14, 2007 16:58
av tedman
Var bara tvungen och kolla :)
1100-1200 för en sprillans på David Silver Spares + frakt.

Postat: lör sep 15, 2007 08:41
av Donner
Nu e det fixat, laddar 14,2 på tomgång. Regulatorn från CBR var lite större men den gick att vålda på plats hehe.

Tack alla för tipsen.

Mvh jocke

Postat: tis sep 18, 2007 02:59
av Tyrannosaurus
Donner skrev:Nu e det fixat, laddar 14,2 på tomgång. Regulatorn från CBR var lite större men den gick att vålda på plats hehe.
Grattis! Fattar egentligen inte varför det finns en uppsjö av olika regulatorer. Innehållet är i stort sett exakt detsamma (ett diodbord som gör att strömmen bara kan gå åt ett håll = likriktare, inom mekanik kallas det reedventil), det är bara yttermåtten och kanske fästena som skiljer.
Honda skulle kunna ha haft en som passar alla, men det hade väl varit för billigt :roll:

Samma sak gäller pulsgeneratorerna för tändningen. Jag har varit med om att montera VF750 grejer på VF1100 och det funkade perfekt och det gäller även tändboxarna, det är bara att byta.

Dom nyare digitala grejerna med sprut och prylar är ju lite annorlunda, men jag kan ge mig fan på att grejerna passar mellan modellerna och hojarna där med.

Däremot ska man notera att 80-tals VFR har 180 graders vevaxel vilket ger en annan tändföljd. Jag vet inte hur tändningen är uppbyggd på den. Men eftersom inga burkar arbetar parallellt så gissar jag att den inte parallelltänder utan att plusgeneratorn har fyra pickupper.
Skulle vara kul att ta en titt på det vid tillfälle.

Postat: tis sep 18, 2007 20:35
av Donner
Två pickuper har min iaf. Jag fick plugga lite elsheman igår då bågen stannade på vägen....SUCK.
Jag körde som jag brukar och plötsligt dök varvräknaren ner på noll....fast jag hade varv på motorn.
Aha ingen gnista då förstås, stannade vid kanten och började kolla säkringar och lite kablar...sånt man kan se utan att riva hela bågen i molekyler. Inget fel hittades så klart.
Dödarknappen är bortkopplad så jag kollade lite extra på den kopplingen där men inget fel där.
Testade att starta och den startar :shock: kör en bit (500m) och den dör igen...väntar 1min startar och kör 500m....höll på sådär i 1,5mil.
Givetvis började det regna oxå :(
Hem till polaren och rev ner det mesta i kåpväg, följde kablar o grejor och hittade till slut tändningsboxen som sitter framför baklampan.
Grejade sönder den och den såg lite bränd ut på ett ställe.
Gissade då att det e den som är sönder....köpte en beg idag för hutlösa 1500pix. Nu funkar bågen igen...ja dom 2 milen jag har kört ikväll iaf.
Hoppas den håller nu....börjar känna att jag har otur med den bågen eller nåt hehe.
Men två pickuper har den och tändföljden är 1-3-2-4.

Mvh jocke

Postat: mån okt 08, 2007 22:06
av Tweety
Om jag var som du skulle jag kolla ALLA kablar... och då menar jag verkligen alla...:(

Det råkar nämligen vara så att laddregulatorer har den otrevliga vanan att överladda i slutet innan de tar livet av sig själv ... bara för att jäklas riktigt så att de tar med sig lite andra bitar i graven... jag hade samma problem med R/R'en med följd att den smälte kablar på 3 ställen...:(

Postat: tis okt 09, 2007 11:32
av Tyrannosaurus
Tweety skrev:Om jag var som du skulle jag kolla ALLA kablar... och då menar jag verkligen alla...:(

Det råkar nämligen vara så att laddregulatorer har den otrevliga vanan att överladda i slutet innan de tar livet av sig själv ... bara för att jäklas riktigt så att de tar med sig lite andra bitar i graven... jag hade samma problem med R/R'en med följd att den smälte kablar på 3 ställen...:(
Suzuki hade ett liknande problem, åtminstone tidigare. Men ett av de vanliga symptomen då var att det började poppa glödlampor när laddningen låg på 16 Volt +. En av de vanliga rekommendationerna var då att montera en Hondaregulator :lol:

Postat: tis okt 09, 2007 18:31
av Donner
Kan ju ha överladdat så den har pajat tändboxen, dock har inga lampor eller nåt annat gått sönder.
Funkar som den skall nu och jag har kört ett par hundra mil sen problemen.

Mvh jocke

Re: Är detta laddningsregulatorn?

Postat: lör jul 20, 2013 06:55
av adrian_vg
Donner skrev:Tjena, startade hojen idag och såg att det började ryka under sadeln :shock: inte bra tänkte jag och slet av sadeln.
Grunkan som jag tror är laddningsregulatorn var varm som fan.
Testade att starta och 10 sek senare rök det från denna pryl.
Ringde Honda och dom tror att det är den jag menar dock kostar den 3000 pix. E-bay kanske?

Mvh jocke

Bild
Ser originalregulatorn ut så där, med flänsar, även på gen 94-97?
Eller är det den där "släta" plastinpackade varianten utan flänsar?

Re: Är detta laddningsregulatorn?

Postat: lör jul 20, 2013 09:46
av Donner
Wow vilket trådlyft haha :mrgreen:

På 94-97 är det den mindre modellen utan kylflänsar.